Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kraak in crank(stel)

pinag
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 jul 2009 00:35

pinag 10 aug 2009 16:03

Mensen, misschien kan jullie kennis mij helpen; sinds vorige week (na een fietstocht in de stromende regen) heb ik het volgende probleem: mijn crank kraakt bij stevig aanzetten. Na die natte tocht heb ik alle tandwielen en ketting goed schoongemaakt en opnieuw in het vet gezet. Bij de tochten sindsdien hoor ik de eerste 20, 30 km niets vreemds, maar daarna, als ik stevig aanzet (klimmetje, of zelfs na een bocht) kraakt het onder me. Ik heb al wat gekeken, maar met mijn linkerhanden kan ik niets vinden, en ik wil het er maar niet op wagen alles uit elkaar te halen en het niet meer in elkaar te krijgen, zeker niet als dat zinloos is. iemand tips, suggesties? (behalve: ga naar je FM) 't Is Shimano Ultegra, mocht dat van belang zijn.
Ik hou van Triple.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 aug 2009 18:24

Bij cranks met vierkante passing (eigenlijk alle iets oudere crankstellen) moet je de as niet invetten. Octalink weet ik eigenlijk niet.
Uit elkaar halen, schoonmaken en goed weer vastdraaien is vaak wel de oplossing (pedalen al eens opnieuw aangedraaid??)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5759
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 10 aug 2009 19:53

Mischien een cliché maar maak ook eens je zadelpen en zitbuis schoon.

Ik heb 4 weken met een kraak gereden waarvan ik dacht dat het in mijn crankstel zat.
Alles tig keer schoon gemaakt, gesmeerd en weer volgens het boekje gemonteerd en bij de eerste de beste rit erna gewoon weer hetzelfde.
Na enige info hier op het forum gelezen te hebben heb ik mijn zadelpen er eens uit gehaald en wat voor rotzooi daar aan zat hield ik niet voor mogelijk.
Zadelpen en zitbuis schoongemaakt en daarna een ritje gemaakt.
Heerlijk, wat een rust.

pinag
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 jul 2009 00:35

pinag 10 aug 2009 23:28

hmm, da's ook geen gek idee, maar ik hoor het vooral als ik op de pedalen ga staan, en dus niet met de zadelpen in aanraking ben. maar als ik toch zelf aan de knutsel moet, kan ik het net zo goed ff meepakken :)
Ik hou van Triple.

camille
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 mar 2006 20:28

camille 11 aug 2009 02:55

Ik heb zelfs een keer op vakantie mijn crankstel opnieuw gemonteerd omdat ik dacht dat daar een kraak uitkwam. Ja ik neem meestal gereedschap mee als ik op vakantie (veel) ga fietsen. Net als bij Theo V bleek dat daar de kraak niet vandaan kwam.

Bleek dat de kraak werd veroorzaakt door mijn achterwiel omdat ik de snelspanner, heel stom, niet vast genoeg had gezet.

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 11 aug 2009 16:37

dat heeft een kameraad van mij ook gehad , na 30 a 40 km niets en dan het getikt .
van alles geprobeerd en uitgezocht , bleek het de snelspanner te zijn die te vast zat .
voorlopig nog geen tikje nu................afwachten dus .

laat iets weten als je het heb opgelost , succes

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 11 aug 2009 16:42

Zand tussen zadelpen en buis of tussen snelspanner en frame.

tuur08
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 apr 2009 17:26

tuur08 11 aug 2009 21:09

Ook is het mogelijk dat je, je crankstel moet demonteren en wanneer je het gereedschap hebt de schroefdraad opnieuw tappen. Het kan zijn dat er ijzervezel in zit, mijn maat heeft het zelfde probleem gehad waarbij het nu is opgelost.

Gebruikersavatar
pinaride
Forum-lid
Berichten: 337
Lid geworden op: 30 jan 2009 15:21

Gebruikersavatar pinaride 11 aug 2009 23:22

Ikzelf heb me ook wel eens rot gezocht naar een kraakje, waarvan ik dacht dat deze uit het crankset kwam. Vooral bij aanzetten (staand) was de kraak duidelijk te horen. Na veel dingen uit te sluiten (zadelpen smeren, ketting tandwielen in goede conditie) kwam ik erachter dat het de snelspanner betrof die kurkdroog was en daardoor een wrikkend geluid maakte, welke word doorgegeven door het gehele frame. Dus tip van Moustache is 'n hele goeie!
<<Pijn is tijdelijk, opgeven is voor eeuwig!>>
Mijn Bloggie!

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 12 aug 2009 14:33

Check na de andere tips zeker ook je kettingbladboutjes. Vooral de alu versies kunnen behoorlijk kraken. kan ook zonder ze te verwijderen, spuitje kruipolie (wel meer tijdelijke oplossing..)
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

pinag
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 jul 2009 00:35

pinag 12 aug 2009 14:34

en wat zou ik dan moeten checken? of ze nog vast zitten, of nog wel goed zijn?
Ik hou van Triple.

Plaats reactie