Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 16 apr 2019 07:28

Echt verprutst is het niet, maar ik krijg het toch niet helemaal opgelost.

Dit weekend heb ik mijn fiets helemaal gekuist. Ik heb hiervoor de ketting en cassette verwijderd, goed ontvet en opnieuw geplaatst.
Sindsdien krijg ik de achterderrailleur niet helemaal in orde. Ik heb steeds op enkele tandwielen een ketting die het geluid maakt van een ketting die wil verspringen van tandwiel. Met de kabelspanning kan ik dit oplossen, maar dan krijg ik het geluid op andere tandwielen. Voordien heb ik dit nooit gehad.
De cassette zit volgens mij goed op de body. Een beetje te goed misschien, want ik krijg de cassette niet meer los.

Iemand een idee wat het kan zijn? Ketting is nog niet helemaal versleten.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

ippe
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jan 2014 18:36

ippe 16 apr 2019 07:52

Ik herken dit probleem. Oorzaak bij mij was dat er sportdrank op de kabels,die onder de BB uit het frame komen, gemorst was. Dat plakspul zorgde ervoor dat de kabels de ene keer wel ver genoeg terug gingen en de andere keer niet. Kabels deftig reinigen of volledig vervangen.
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 apr 2019 09:52

Verder kan je nog eens tsjekken of de kabel correct geklemd zit aan de derailleur.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 16 apr 2019 10:30

Bedankt voor de adviezen mannen!

Ik ben zonet de fiets nog eens gaan bekijken. De kabel wordt tegen de liggende achtervork geklemd met plastic klemmetjes. Ik zag dat er een klemmetje verdwenen is, maar de kabel meer bewoog dan anders. Ik vermoed dat dat voldoende kan zijn om de kabelspanning niet constant te houden?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 apr 2019 10:54

Ja, dat kan kleine verschillen verklaren.....kabelloop moet zo stabiel mogelijk zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 16 apr 2019 17:45

Keezx schreef: 16 apr 2019 10:54 Ja, dat kan kleine verschillen verklaren.....kabelloop moet zo stabiel mogelijk zijn.
Dat zal het inderdaad geweest zijn. 20km naar huis kunnen fietsen zonder problemen.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 16 apr 2019 23:49

Desertstorm schreef: 08 apr 2019 10:38 Je hebt gelijk. De andere lbs gaf gelijk aan dat het voorblad is versleten. Hopelijk is hiermee het probleem opgelost.

Wellicht naïef van mij om te denken dat elke fietsenmaker dit gelijk ziet en daar ook advies over geeft.
Gister fiets opgehaald. FM vond het niet nodig om voorbladen te vervangen(?) en probleem zou opgelost zijn. Daarnaast nog derr. afgesteld en wat vervangen aan remkabels.

Inmiddels proefrit gemaakt. Wat ik vermoedde is helaas waar: Op grote voorblad slaat de ketting nog steeds over en op kleine voorblad kraakt/wringt het enorm. Ikzelf en m'n omgeving denken toch dat voorbladen wel versleten zijn. Is nu ca. 15k mee gefietst. Niet enorm veel, maar eerlijk gezegd wel slecht onderhouden.
Afbeelding

Het vreemdste hieraan vind ik nog dat FM dit als 'opgelost' heeft gezien. Is het vreemd om te denken dat een FM even een testritje maakt? Dan was hij er na 5 sec achter gekomen dat het probleem nog niet was opgelost. Vooral als ik duidelijk aangeef dat de ketting over de tandwielen heen schiet. Of zou het komen doordat een ultegra ketting niet helemaal goed pakt op een 5800 blad?

Ga morgen nog maar eens langs. Hopelijk voor as. zaterdag klaar ivm AGR samen met vriendin.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 17 apr 2019 10:19

FM bleek wel een testrit gemaakt te hebben, maar schoot bij hem niet over. Gelukkig monteert hij voor het weekend een nieuwe 50-34. Vrijdag even testritje maken en hopelijk zaterdag geen problemen met AGR.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 apr 2019 10:35

Dat pleit nog een beetje voor de fietsenmaker. Idd op het zicht heeft het grote kettingblad zijn beste tijd gehad. Maar als het niet overslaat, waarom vervangen? Maar vooral goed dat je testte; heb hetzelfde eens meegemaakt thuis; ik zet nieuwe ketting; test of die niet overslaat op cassette. Lijkt perfect. Nadien test de zoon voor een wedstrijd; slaat al over na zijn eerste trap... je moet dus laten testen door de rijder :-).

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 23 apr 2019 21:47

Niet echt wat verprutst, maar voel mij wel een kluns... :lol:
Vorige maand nieuwe wielen besteld bij Ernie Frieke en gelijk tubeless gemaakt. Eerste testritje ratelt de ketting wat, maar ach.... nieuwe ketting, even inslijten dacht ik.

Totdat ik vandaag mij ketting schoonmaak.... Blijk ik al een maand met de ketting óver de buitenkant van de kooi te rijden. :shock: Verkeerd gemonteerd. Oeps. Ik vond dat ratelen al zo lang aanhouden.
WiND 56 - 2020

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 apr 2019 22:03

Ik heb zo 300km op de mtb gedaan; de kooi was net niet doorgesleten...

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 23 apr 2019 22:10

Er staan 2 diepe groeven in door de schakels. Als de kooi zo doorgesleten is, is het technisch gezien nog geen probleem, volgens mij. Hoop ik. :D
WiND 56 - 2020

Plaats reactie