Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 27 mar 2019 07:59

Naast het juiste aanhaalmoment is een drupje Loctite op de kettingbladbouten ook wel heel zinvol ...

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 27 mar 2019 08:41

Ik ben er ook wel eens een verloren, niets van gemerkt tot ik het zag bij thuiskomst.

Voor wat betreft de lagers, dat hangt ook wel af van het gebruik in die 4 maanden denk ik. Heeft collega 5000 of 500km gereden in die tijd. Het weer was de laatste weken niet al te vriendelijk voor de draaiende onderdelen ;-) en dan komt daar nog bij hoe de fiets onderhouden is.

Afgezien van de foto's zien we hier natuurlijk niet zó precies hoe je de fiets aantrof, maar ik durf op deze informatie de fietsenmaker nog niet gelijk te zeggen dat de fietsenmaker dit destijds al had moeten voelen.

Ga je die lagertjes trouwens nog redden? Bij mij zouden ze allang bij het grof vuil liggen met een paar nieuwe in de bestelling... :mrgreen: :oops:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5956
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 mar 2019 10:32

Kluus schreef: 27 mar 2019 08:41 Ik ben er ook wel eens een verloren, niets van gemerkt tot ik het zag bij thuiskomst.

Voor wat betreft de lagers, dat hangt ook wel af van het gebruik in die 4 maanden denk ik. Heeft collega 5000 of 500km gereden in die tijd. Het weer was de laatste weken niet al te vriendelijk voor de draaiende onderdelen ;-) en dan komt daar nog bij hoe de fiets onderhouden is.

Ga je die lagertjes trouwens nog redden? Bij mij zouden ze allang bij het grof vuil liggen met een paar nieuwe in de bestelling... :mrgreen: :oops:
Je eerste opmerking over hoe de fiets is onderhouden : Mijn collega ging altijd naar de betreffende fietsenmaker / race specialist omdat hij er vertrouwen in had. Zoals veel mensen hebben bij de auto garage.

Dan mag ik verwachten als fietsenspecialist waarbij je een winterbeurt aanbiedt dat je ook de draaiende delen controleert. Volgens mij is het achterwiel nog nooit uit elkaar geweest voor een likje nieuw vet - afstellen van de lagers of controleren van speling op de body.

Het was gewoon rampzalig zoals ik de fiets binnenkreeg. De laatste 2 kettingblad boutjes gingen er met de hand losdraaiend uit. Echt niet op moment gestaan dus.

Voor wat betreft de lagers - kapotte lagers die je op de foto ziet is van de body - niet meer de redden en aangezien je niet bij het binnenste lager kan komen ( er zit een onverwijderbare C-Clip ring ) moest er een nieuwe body besteld worden.

Lagers van het achterwiel zelf zijn gered, Cup en conus zijn wat ingelopen en zouden voor het goede vervangen moeten worden. Maar een setje USB cup /conus / lagers kost ca € 65,- per wiel , en dan komt het gereedschap er nog bij.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 27 mar 2019 11:45

Ok, het ziet er op de foto's inderdaad ook wel goor uit en als betreffende FM inderdaad ook winteronderhoud deed... Uit het eerste verhaal maakte ik op dat de specifieke opdracht vervanging kettingblad is. Maar ik begrijp je punt nu wel beter.

Oja, met mijn opmerking over het "servicen" bedoelde ik de industrielagers in de body, die cup-conus lagers zou ik ook gewoon wat liefde geven inderdaad. :winkthumb:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 mar 2019 12:14

rene schreef: 27 mar 2019 10:32

Voor wat betreft de lagers - kapotte lagers die je op de foto ziet is van de body - niet meer de redden en aangezien je niet bij het binnenste lager kan komen ( er zit een onverwijderbare C-Clip ring ) moest er een nieuwe body besteld worden.
Zo te zien is het een Campagnolo naaf en as en die veerclip uit de body is er best wel uit te halen....
2 mm gaatje boren t.h.v. de sleuf en met een spaak druk je hem in een paar seconden eruit.
Zulke body''s met gare lagers mag je naar mij opsturen...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 05 apr 2019 08:26

Dins- en woensdag een poging tot vervanging drivetrain-onderdelen gedaan.
Betreft een Cube Attain SL 2016 - velgrem - shimano 105 5800.
Na wat gekloot uit eindelijk de volgende onderdelen gemonteerd:
- Shimano 105 CS-R7000 11-speed Cassette 12-25T
- Shimano 11-Speed Chain CN-HG701 with Quick-Link 116 Links
- Shimano 105 5800 derailleurwieltjes GS. (Had eerst de verkeerde besteld/geleverd, en ook de tacx 11s wieltjes pasten niet)

Nu krijg ik mijn RD van geen meter meer afgesteld. Heb hem inmiddels naar de lbs gebracht. Even voor mijn idee, heb ik dingen gemonteerd die niet compatible zijn met de 105 5800?
Naar mijn weten passen de cassette/derrie-wieltjes sowieso, maar ik twijfel opeens over de breedte van de hg701 kettingschakels.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 05 apr 2019 14:05

Waarom pasten de Tacx wieltjes niet? Waren de wieltjes juist gemonteerd, naast dat je de juiste wieltjes boven en onder gebruikt zijn de wieltjes van shimano ook directioneel, dus rekening houden met de juiste draai richting.

Heb je de ketting op de juiste lengte gemaakt?

Oja, shimano ketting is ook directioneel.

Wat lukte niet aan de afstelling van de derailleur?

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 05 apr 2019 15:20

Kluus schreef: 05 apr 2019 14:05 1 Waarom pasten de Tacx wieltjes niet?
2 Heb je de ketting op de juiste lengte gemaakt?
3 Wat lukte niet aan de afstelling van de derailleur?
1 Doorsnee van de lager leek te lang. Kreeg hem niet meer in de kooi geschroefd.
2 Yep.
3 Zorgen dat ketting zowel bij 50 als 34 ca 8 vd 11 kransjes aankon.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 apr 2019 16:24

Ik begrijp niets van jouw verhaal.
Bij het wisselen van dezelfde cassette, dezelfde ketting en Tacx derailleurwieltjes verandert er niets aan de afstelling van de derailleur, dus . . . . wat heb je dan anders gedaan.?

Btw, de ketting behoort alle kransjes aan te kunnen
Desertstorm schreef: 05 apr 2019 15:20
Kluus schreef: 05 apr 2019 14:05 3 Wat lukte niet aan de afstelling van de derailleur?
3 Zorgen dat ketting zowel bij 50 als 34 ca 8 vd 11 kransjes aankon.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 05 apr 2019 16:52

Orlok schreef: 05 apr 2019 16:24 Ik begrijp niets van jouw verhaal.
Bij het wisselen van dezelfde cassette, dezelfde ketting en Tacx derailleurwieltjes verandert er niets aan de afstelling van de derailleur, dus . . . . wat heb je dan anders gedaan.?
Tja. Waarom denk je dat ik in dit topic post? :roll:
Als ik wist wat ik fout had gedaan dan had ik er uiteraard een oplossing voor.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 05 apr 2019 17:12

Wellicht de ketting "over" de derailleurkooi gelegd ?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 apr 2019 18:25

Desertstorm schreef: 05 apr 2019 16:52
Orlok schreef: 05 apr 2019 16:24 Ik begrijp niets van jouw verhaal.
Bij het wisselen van dezelfde cassette, dezelfde ketting en Tacx derailleurwieltjes verandert er niets aan de afstelling van de derailleur, dus . . . . wat heb je dan anders gedaan.?
Tja. Waarom denk je dat ik in dit topic post? :roll:
Als ik wist wat ik fout had gedaan dan had ik er uiteraard een oplossing voor.
Het lijkt mij dan het beste dat je alle oude onderdelen op de juiste manier terug monteert en de afstelling van de derailleur controleert. Dan één voor één de nieuwe onderdelen wisselt maar de afstelling iedere keer controleert alvorens het volgende onderdeel te wisselen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie