Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Met wat wordt je fiets gepoetst ,

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 26 nov 2009 22:28

Hoe poetsen jullie je fiets ?

Ik gebruik een weinig autoshampoo in het sop voor mijn carbonnen racefiets ;-) , en gewoon afwasmiddel voor mijn vies besmeurde MTB

Dat van dat afwasmiddel heb ik al een paar keer kunnen lezen als tip

Voor mij racefiets zoek ik eigenlijk nog iets beter . is me iets dierbaarder dan mijn MTB

Af en toe wat ontvetter op het carbon als ik er iets niet af krijg.

Mijn MTB is in een matzwarte uitvoering en daar heb ik soms nog wel moddervegen na het poetsen
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 27 nov 2009 00:15

Gewoon autoshampoo.
Daarna met speedwax insprayen en lekker opwrijven.
Blijft heel mooi.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 27 nov 2009 10:32

Meestal Pedros Bikelust, maar als ik tijd over heb ook wel eens met commandant 7 of turtle wax.

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 27 nov 2009 10:47

Gewoon siliconen spray, je bent de vegen kwijt en je mat zwarte fiets gaat weer meer glimmen.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 27 nov 2009 11:16

Aangezien ik een "droog weer rijder" ben, worden mijn fietsen (1 X gelakt staal, 1 x gelakt/blank gelakt carbon) nooit echt vies. Ik maak echter wel consequent na elke rit mijn fiets goed schoon (afnemen met vochtige doek volstaat meestal). Word ik een keer door een regenbui overvallen (zoals afgelopen na-zomer in de afdaling van de Ventoux), dan maak ik het frame na de rit meteen schoon met alleen een zachte doek en lauw water. Hardnekkige vegen/strepen haal ik weg met een goede autowas, of als het teer is voorzichtig met een klein beetje wasbenzine. Tijdens de winterbeurt (doe ik zelf), maak ik het frame schoon met een licht sopje (allesreiniger uit het huishoudkastje werkt super). En daarna zet ik de boel flink in de was, zelfde spul wat ik ook voor de auto gebruik. Krijg bij inruil altijd complimenten over de staat van e.e.a. Dus... zonder exotische/dure middelen is goed onderhoud niet ingewikkeld of "volgens geheim recept".

Salut!
Le Grimpeur
60 x Ventoux

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 27 nov 2009 11:24

Na een gemiddelde week in het voor- of najaar ziet mijn fiets er niet meer uit (om nog te zwijgen van mijn mtb). Ik ga dan gewoon in de weer met een emmer warm water+scheut afwasmiddel, een spons en afwasborstel. Verder niks. Al dat poetsen met allerlei verschillende doekjes, autowas, zwitsal etc is niks voor mij en mijn fiets is doorgaans best heel toonbaar :)

eelcoz

eelcoz 27 nov 2009 11:30

Ik fiets ook in allerlei weersomstandigheden en poets ook niet echt trouw. Wel sowieso iedere week een keertje en als de ie erg vies is geworden na een rit, maar echt niet met allerlei wax-producten etc. (Krijg ineens een wax-on, wax-off beeld voor me;))

@GastheerG: Ik zet ook wel eens de hoge druk spuit erop, maar las laatst ergens dat je dat absoluut niet moet doen. Nu ben ik wel een beetje voorzichtig met m'n crankstel bijv., maar voor de rest kan het toch niet zoveel kwaad, lijkt me?

thja14
Forum-lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48

thja14 27 nov 2009 11:35

Ik fiets met elk weer en moet er dus regelmatig aan geloven. Sinds een aantal maanden een nieuwe manier van poetsen die me goed bevalt:
Fiets goed nat spuiten, dan met Dasty inspuiten (ontvetter van de Wibra (wel de ontvetterm, niet die ander twee varianten)). Tien minuten wachten, weer afspuiten met veel water (soms nog een enkel plekje met de spons. Zelfde behandeling op dat moment voor ketting en pion, mijn ervaring is dat alles dan weer spik en span is. Vervolgens ketting even in de olie (white lightning) en we kunnen weer.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 27 nov 2009 11:37

Normaal na iedere rit even afnemen met een vochtige doek, daarna wat oppoetsen. Ketting met een droge doek, daarna evt een beetje smeren.
Als ie smeriger is; warm water met een paar druppeltjes dreft. Voor het hardnekkiger vuil, smeer, ketting gebruik ik cyclon ontvetter. Af spuiten met de tuinslang en goed afdrogen!
Daarna oppoetsen met wat bikeshine (spuitbus).
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 27 nov 2009 11:58

Als hij vuil is koop ik een nieuwe.

Nee, serieus, ik weet niet met wat mijn vriendin hem poetst als ik na een regenbui fluitend onder de douche sta en het zand uit mijn oren spoel.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie