Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

zadelpen muurvast!!

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 03 dec 2012 20:04

ter leering ende vermeack ga ik bij een vriend van me een zadelpen die ook muurvast zit eens behandelen met NaOH :-) WD40 hebben we al geprobeerd. Ook een dag in laten weken. Dus het was net als hier tijd voor de zaag of andere drastische maatregelen. Hij vond het geen probleem om NaOH te doen want het frame hangt nu toch al een jaar werkeloos in de schuur... en mocht de lak aangetast worden ook geen probleem want zo best is ie nu ook al niet. U hoort van me ;-)

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 04 dec 2012 21:51

Gisteren een soortgelijk geval binnengekregen; een ernstig verwaarloosde Stumpjumper. WD40 en warmtebehandeling mochten niet baten. De zadelpen was door de vorige eigenaar al danig mishandeld; de kop met klem draaide rond in de pen als je met het zadel probeerde te draaien. Toch een klein beetje beweging er in gekregen door op de pen te slaan met een eiken balkje, wel goed ondersteund onder het bracket. Maar dat ging wel de verkeerde kant op natuurlijk, er in in plaats van er uit. De "moordenaar", een andere naam voor een sokkentang, er op gezet en zowaar, hij was met veel moeite rond te draaien. Toen zat de kop helemaal los, dus gat dwars door pen geboord, staaf erdoor en trekken. Met een pijpje door het bracket waar ik op kon staan tegen gehouden. En net voor mijn rug begon te kraken kwam het ding eruit. Wel het frame verwarmd en dan WD40 door de zadelpen spuiten zodat die net wat meer afkoelt en krimpt. Mooi, zo'n klusje (als het lukt tenminste) :)
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Gebruikersavatar
paul1
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:50

Gebruikersavatar paul1 05 dec 2012 19:11

Professionele kruipolie gebruiken (Deblock Oil van het merk Innotec). Paar daagjes na mekaar inspuiten en laten inwerken. Heb zo al heel wat hopeloos vastzittende zadelpennen losgekregen (eigenlijk allemaal !! )

roeltrentino
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 sep 2006 13:37

roeltrentino 06 dec 2012 16:59

Nou hij is er uit, de laatste stukken die na het afzagen nog in het frame zaten zijn er verpulverd uitgekomen....
Maar iets wat je wilt vermijden is toch gebeurt..... Er is tijdens de demontage een scheur ontstaan niet gek na al die brute kracht die er nodig was.
Dit zou niet moeten kunnen vind dat fabrikanten hier beter op in moeten spelen en mensen moeten attenderen op het monteren en het onderhoud. Deze zadelpen is maximaal 2 jaar lang gemonteerd geweest!!
Weet niet hoe ik de foto's online krijg vandaar de link.


http://www.mijnalbum.nl/Album=NYL8GHJV" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16142
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 dec 2012 17:30

roeltrentino schreef:...
Dit zou niet moeten kunnen vind dat fabrikanten hier beter op in moeten spelen en mensen moeten attenderen op het monteren en het onderhoud. Deze zadelpen is maximaal 2 jaar lang gemonteerd geweest!!
Weet niet hoe ik de foto's online krijg vandaar de link.


http://www.mijnalbum.nl/Album=NYL8GHJV" onclick="window.open(this.href);return false;
Als jij (of je fm) montagevet had gebruikt bij de montage van de zadelpen was dit ook niet gebeurt.
Neem het maar onder "dit overkomt je nooit meer". :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38305
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 dec 2012 18:24

Een FM zal deze altijd invetten, een complete fiets wordt gevet afgeleverd.
Als je zelf aan je fiets gaat sleutelen is dit, met alle respect, toch echt basiskennis.
Less is bore

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 06 dec 2012 18:28

Zat je zadel niet op de goede hoogte?
Ik had hem lekker laten zitten.
Gr Roos

roeltrentino
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 sep 2006 13:37

roeltrentino 06 dec 2012 18:39

Helaas was niet de goed hoogte anders had ik er niks aan gedaan... Zelf opgebouwd idd en of course met montagevet want een echte crosser poetst en sleutelt bijna meer dan dat hij fietst......

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4818
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 dec 2012 09:21

roeltrentino schreef:.... Zelf opgebouwd idd en of course met montagevet ......
:?:

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 07 dec 2012 10:01

paul1 schreef:Professionele kruipolie gebruiken (Deblock Oil van het merk Innotec). Paar daagjes na mekaar inspuiten en laten inwerken. Heb zo al heel wat hopeloos vastzittende zadelpennen losgekregen (eigenlijk allemaal !! )

De wens is de vader van de gedachte

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 07 dec 2012 23:12

Een tijdje geleden heb ik op Velonews gelezen dat je het vastzitten van je zadelpen kunt voorkomen door rondom de ingang van de zadelpen EN langs de snede in het frame siliconenlijm? aan te brengen. Waar het trucje staat is me echter even ontgaan.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38305
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 dec 2012 13:57

Dan kan er geen vocht tussen kruipen langs de zadelpen. Maar er komt volgens mij altijd wel vocht in je frame.
Less is bore

Plaats reactie