Bedankt voor jullie reacties en de moeite om het op te schrijven. Ik heb een hoop geleerd vandaag. De oplossing ligt echter minder eenvoudig dan ik had gedacht (en gehoopt, 2 andere voorbladen bijvoorbeeld)
(DyDaJo, Rob74, JorisB) Het pukkeltje heb ik op het lichtste verzet genomen, 34/32 als ik alles goed begrijp. Ik ben makkelijk boven gekomen maar had op dat stuk het gevoel dat ik met mijn Santos een verzetje extra heb. En dat is blijkbaar ook zo want ik zit dus dichter bij een mountainbikeverzet.
(DyDaJo, NicoNB) Het gewicht van mijn Garnelli is meer dan de helft van de Santos. Dat is wel inclusief een verende voorvork, 2 fietstassen met van alles en nog wat, een thudbuster, een triatlonstuur en een senseo, 24 kg om 9.5 kg
Ik rij met die Garnelli op het valse plat en de hellingen (van bijvoorbeeld de Posbank) gemiddeld echt veel harder, maar op het einde mistte ik dus iets. Misschien moet ik eens leren op mijn trappers te gaan staan, dat kon namelijk niet op die Santos (stuur zat in de weg). Samen met dat verschil in gewicht moet het dus wel gaan lukken.
Rob74: ik heb het gevoel dat ik de zwaarste 5 (of zelfs meer) versnellingen nooit ga gebruiken, ik ben een fan van het lichte verzet. Ik verbaas me over dat zware verzet, wanneer gebruik je dat? Berg af? Ik ga zonder trappen al snel genoeg bergaf. En verder de afsluitdijk met windje 10 in de rug of zo ... ?
Conclusie:
In principe even niks doen maar als ik mijn stuur hoger ga laten zetten vraag ik nog wel even wat mijn "FM" er van vind en of hij op de korte termijn wellicht een oplossing heeft en wat dat zou kosten. Met enige nonchalance zal ik dan mijn alhier opgedane kennis ten toon spreiden ...
Santos gaat ook mee, zonder tassen, bagagedragers en triatlonstuur, die heb ik dan achter de hand. De Croix de Fer en de Galibier heb ik ook de hele dag over gedaan dus als het niet anders kan dan maar zo.
En nogmaals, misschien moet ik eens leren op mijn trappers te gaan staan, dat kon namelijk niet op die Santos, het stuur zat in de weg. Niet het triatlonstuur trouwens, het heeft te maken met de vorm van het frame, het lukt gewoon niet.
Ik mail volgende maand wel ff vanuit de Pyreneeën of ik boven ben gekomen.
Nog bedankt allemaal

Dirk Vanderperk