Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Ultegra RD 6600 naar 30+?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 sep 2020 10:30

(ik haal mijn post weg wegens klopt niet)

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 09 sep 2020 10:32

afrit13 schreef: 08 sep 2020 16:17 Is de capaciteit van je korte kooi (als ik het goed zie op de foto's) wel voldoende omdat het verschil in tandjes op te vangen?

Een Woolftooth Roadlink verhoogt niet de capaciteit van je achterderailleur, maar biedt alleen plaats voor een grote cassette door je derailleur lager te plaatsen.

Het zou ook zo maar kunnen dat je de roadlink niet nodig hebt, omdat een 30/32 wel past, maar dat je derailleur het niet kan schakelen....
Is de capaciteit van de derailleur niet alleen bedoeld om in principe groot-groot en klein-klein op te vangen? Oftewel, de arm van derailleur moet zover kunnen scharnier dat het verschil in omtrek van de tandwielen wordt opgevangen. Zodra je voorkomt dat je dat je zelf groot-groot of klein-klein schakelt doet de capaciteit er naar mijn idee niet zoveel toe.

Voorbeeldje:
Groot-groot is nu 50-27. Dit betekent dat het pad dat de ketting maakt groot is. Aangezien de ketting natuurlijk een vaste lengte heeft staat de derailleur dan bijna maximaal naar voren gescharnierd.

Klein-klein is 34-11. Het pad dat de ketting maakt is klein (2x kleine radius/omtrek). Aangezien de ketting natuurlijk een vaste lengte heeft staat de derailleur dan bijna maximaal naar achter gescharnierd zodat er nog spanning op de ketting staat.

Mcnuggets
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 aug 2020 10:00

Mcnuggets 09 sep 2020 10:42

Ha Walter, dank voor je input! Als ik mn optie uiteenzet:

1. Nieuw gravel crankstel super compact 10sp plaatsen (90 euro) de rest blijft ongewijzigd
2. Nieuwe 105 derailleur, nieuwe 11-34 cassette, nieuwe ketting plaatsen (120 euro).

Dan lijkt optie 1 de meest eenvoudige.

Overweging is nog wel welke optie het makkelijkst zelf te wisselen is, voor als ik in het dagelijks leven 100 kilometer in zuid holland vlak aan het rijden ben.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5241
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 sep 2020 11:09

Ook bij ander crankstel heb je een andere ketting nodig - die korter is.

Je zou nog een kettingpons en kettingsnelsluiteropener moeten bijtellen om eenvoudig de ketting in te korten en te openen.

Voor de shimano crankstellen heb je nog een tooltje nodig, naast inbus en een rubberen hamer, om de crank te monteren -kost 2 keer niks, maar ik heb de naam even niet.

Zelf denk ik dat de meeste wielertoeristen best op 30-46t kunnen rijden op het vlakke. 46t-11t is nog leer dan 10% zwaarder dan een junioren verzet en die rijden op het vlakke wedstrijden van 42km/u. Veel sneller dan wat een toerist doet.
Als toerist rijd ik op een 50t met cassette als kleinste een 14t (wat lichter is als 46-11). Ik vond dit geen beperking in de afdaling in de bergen (je gaat toch snel genoeg en ik heb geen behoefte om bij te trappen;-)).

Walter

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 09 sep 2020 11:47

Pas bij een supercompact crank er wel op dat je voorderailleur ook zo ver omlaag moet kunnen... Op de foto's lijkt het alsof het om een aanlasderailleur gaat.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 09 sep 2020 11:48

Pas ook met die Shimano grx crank op.
Die heeft 2,5mm offset, om de bij gravelbikes bredere liggende achtervork ruimte te geven. En wordt dus ook de grx voorderailleur die ook die offset heeft aangeraden.
Of je je huidige voorderailleur niet toch 2.5mm kunt verschuiven weet ik niet, verwacht t wel.

“Grx are said to be offset 2.5mm compared to a standard road chainline for greater tyre clearance and efficiency. As a result of this, GRX double cranks must be used in conjunction with a GRX front derailleur”

Mcnuggets
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 aug 2020 10:00

Mcnuggets 09 sep 2020 11:57

Goede overwegingen. Ik neig meteen weer naar de 105 achterderailleur met 34t cassette en superlange ketting :)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5241
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 sep 2020 12:08

t2300 schreef: 09 sep 2020 11:48 Pas ook met die Shimano grx crank op.
Die heeft 2,5mm offset, om de bij gravelbikes bredere liggende achtervork ruimte te geven. En wordt dus ook de grx voorderailleur die ook die offset heeft aangeraden.
Of je je huidige voorderailleur niet toch 2.5mm kunt verschuiven weet ik niet, verwacht t wel.
...
Ik denk wel dat dit geen probleem zal zijn. Een 46t bv wordt nog wel in het jeugdwielrennen en op cyclocrossfietsen gebruikt en het geeft veelal geen probleem. En de 2.5mm lukt ook wel met de derailleur.

Ik denk dat de grx voorderailleur enkel echt nodig is als je naar de zeer grote cassettes gaat (40t bv).

Maar idd ; het is puzzelen ;-).

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 09 sep 2020 12:43

walter- schreef: 09 sep 2020 12:08
t2300 schreef: 09 sep 2020 11:48 Pas ook met die Shimano grx crank op.
Die heeft 2,5mm offset, om de bij gravelbikes bredere liggende achtervork ruimte te geven. En wordt dus ook de grx voorderailleur die ook die offset heeft aangeraden.
Of je je huidige voorderailleur niet toch 2.5mm kunt verschuiven weet ik niet, verwacht t wel.
...
Ik denk wel dat dit geen probleem zal zijn. Een 46t bv wordt nog wel in het jeugdwielrennen en op cyclocrossfietsen gebruikt en het geeft veelal geen probleem. En de 2.5mm lukt ook wel met de derailleur.

Ik denk dat de grx voorderailleur enkel echt nodig is als je naar de zeer grote cassettes gaat (40t bv).

Maar idd ; het is puzzelen ;-).
Volgens mij begrijp je mij/de offset niet?
De bladen staan 2,5mm meer naar buiten.
Dus je voorderailleur moet de afstand ook mee naar buiten kunnen. Dus van bovenaf gezien, zittende op je fiets, staan de bladen 2.5mm meer naar rechts dan dat ze nu doen.

Waarom je een 46t cyclocrosser blad aanhaalt, die gewoon de normale offset heeft, is me een raadsel in deze context.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5241
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 sep 2020 12:50

Ik begrijp het perfect ;-).
Mijn reactie was eigenlijk een reactie op zowel de opmerking van afrit13 dat de derailleur laag genoeg moet kunnen -de link met die reactie was er idd niet in mijn bericht- en die van jou dat die 2.5 mm meer naar buiten moet.

Dus beide moeten kunnen; laag genoeg en naar buiten.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 sep 2020 00:29

t2300 schreef: 09 sep 2020 12:43
De bladen staan 2,5mm meer naar buiten.
Dus je voorderailleur moet de afstand ook mee naar buiten kunnen. Dus van bovenaf gezien, zittende op je fiets, staan de bladen 2.5mm meer naar rechts dan dat ze nu doen.
In de praktijk blijkt dat moderne voorderailleurs dit moeiteloos kunnen.

Mcnuggets
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 aug 2020 10:00

Mcnuggets 10 sep 2020 15:53

Dan hoop ik dat mijn voorderailleur 'modern' genoeg is, ik denk de FD 6600

Plaats reactie