Shimano Ultegra RD 6600 naar 30+?
Is de capaciteit van de derailleur niet alleen bedoeld om in principe groot-groot en klein-klein op te vangen? Oftewel, de arm van derailleur moet zover kunnen scharnier dat het verschil in omtrek van de tandwielen wordt opgevangen. Zodra je voorkomt dat je dat je zelf groot-groot of klein-klein schakelt doet de capaciteit er naar mijn idee niet zoveel toe.afrit13 schreef: ↑08 sep 2020 16:17 Is de capaciteit van je korte kooi (als ik het goed zie op de foto's) wel voldoende omdat het verschil in tandjes op te vangen?
Een Woolftooth Roadlink verhoogt niet de capaciteit van je achterderailleur, maar biedt alleen plaats voor een grote cassette door je derailleur lager te plaatsen.
Het zou ook zo maar kunnen dat je de roadlink niet nodig hebt, omdat een 30/32 wel past, maar dat je derailleur het niet kan schakelen....
Voorbeeldje:
Groot-groot is nu 50-27. Dit betekent dat het pad dat de ketting maakt groot is. Aangezien de ketting natuurlijk een vaste lengte heeft staat de derailleur dan bijna maximaal naar voren gescharnierd.
Klein-klein is 34-11. Het pad dat de ketting maakt is klein (2x kleine radius/omtrek). Aangezien de ketting natuurlijk een vaste lengte heeft staat de derailleur dan bijna maximaal naar achter gescharnierd zodat er nog spanning op de ketting staat.
Ha Walter, dank voor je input! Als ik mn optie uiteenzet:
1. Nieuw gravel crankstel super compact 10sp plaatsen (90 euro) de rest blijft ongewijzigd
2. Nieuwe 105 derailleur, nieuwe 11-34 cassette, nieuwe ketting plaatsen (120 euro).
Dan lijkt optie 1 de meest eenvoudige.
Overweging is nog wel welke optie het makkelijkst zelf te wisselen is, voor als ik in het dagelijks leven 100 kilometer in zuid holland vlak aan het rijden ben.
1. Nieuw gravel crankstel super compact 10sp plaatsen (90 euro) de rest blijft ongewijzigd
2. Nieuwe 105 derailleur, nieuwe 11-34 cassette, nieuwe ketting plaatsen (120 euro).
Dan lijkt optie 1 de meest eenvoudige.
Overweging is nog wel welke optie het makkelijkst zelf te wisselen is, voor als ik in het dagelijks leven 100 kilometer in zuid holland vlak aan het rijden ben.
Ook bij ander crankstel heb je een andere ketting nodig - die korter is.
Je zou nog een kettingpons en kettingsnelsluiteropener moeten bijtellen om eenvoudig de ketting in te korten en te openen.
Voor de shimano crankstellen heb je nog een tooltje nodig, naast inbus en een rubberen hamer, om de crank te monteren -kost 2 keer niks, maar ik heb de naam even niet.
Zelf denk ik dat de meeste wielertoeristen best op 30-46t kunnen rijden op het vlakke. 46t-11t is nog leer dan 10% zwaarder dan een junioren verzet en die rijden op het vlakke wedstrijden van 42km/u. Veel sneller dan wat een toerist doet.
Als toerist rijd ik op een 50t met cassette als kleinste een 14t (wat lichter is als 46-11). Ik vond dit geen beperking in de afdaling in de bergen (je gaat toch snel genoeg en ik heb geen behoefte om bij te trappen;-)).
Walter
Je zou nog een kettingpons en kettingsnelsluiteropener moeten bijtellen om eenvoudig de ketting in te korten en te openen.
Voor de shimano crankstellen heb je nog een tooltje nodig, naast inbus en een rubberen hamer, om de crank te monteren -kost 2 keer niks, maar ik heb de naam even niet.
Zelf denk ik dat de meeste wielertoeristen best op 30-46t kunnen rijden op het vlakke. 46t-11t is nog leer dan 10% zwaarder dan een junioren verzet en die rijden op het vlakke wedstrijden van 42km/u. Veel sneller dan wat een toerist doet.
Als toerist rijd ik op een 50t met cassette als kleinste een 14t (wat lichter is als 46-11). Ik vond dit geen beperking in de afdaling in de bergen (je gaat toch snel genoeg en ik heb geen behoefte om bij te trappen;-)).
Walter
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Pas bij een supercompact crank er wel op dat je voorderailleur ook zo ver omlaag moet kunnen... Op de foto's lijkt het alsof het om een aanlasderailleur gaat.
Pas ook met die Shimano grx crank op.
Die heeft 2,5mm offset, om de bij gravelbikes bredere liggende achtervork ruimte te geven. En wordt dus ook de grx voorderailleur die ook die offset heeft aangeraden.
Of je je huidige voorderailleur niet toch 2.5mm kunt verschuiven weet ik niet, verwacht t wel.
“Grx are said to be offset 2.5mm compared to a standard road chainline for greater tyre clearance and efficiency. As a result of this, GRX double cranks must be used in conjunction with a GRX front derailleur”
Die heeft 2,5mm offset, om de bij gravelbikes bredere liggende achtervork ruimte te geven. En wordt dus ook de grx voorderailleur die ook die offset heeft aangeraden.
Of je je huidige voorderailleur niet toch 2.5mm kunt verschuiven weet ik niet, verwacht t wel.
“Grx are said to be offset 2.5mm compared to a standard road chainline for greater tyre clearance and efficiency. As a result of this, GRX double cranks must be used in conjunction with a GRX front derailleur”
Ik denk wel dat dit geen probleem zal zijn. Een 46t bv wordt nog wel in het jeugdwielrennen en op cyclocrossfietsen gebruikt en het geeft veelal geen probleem. En de 2.5mm lukt ook wel met de derailleur.t2300 schreef: ↑09 sep 2020 11:48 Pas ook met die Shimano grx crank op.
Die heeft 2,5mm offset, om de bij gravelbikes bredere liggende achtervork ruimte te geven. En wordt dus ook de grx voorderailleur die ook die offset heeft aangeraden.
Of je je huidige voorderailleur niet toch 2.5mm kunt verschuiven weet ik niet, verwacht t wel.
...
Ik denk dat de grx voorderailleur enkel echt nodig is als je naar de zeer grote cassettes gaat (40t bv).
Maar idd ; het is puzzelen .
Volgens mij begrijp je mij/de offset niet?walter- schreef: ↑09 sep 2020 12:08Ik denk wel dat dit geen probleem zal zijn. Een 46t bv wordt nog wel in het jeugdwielrennen en op cyclocrossfietsen gebruikt en het geeft veelal geen probleem. En de 2.5mm lukt ook wel met de derailleur.t2300 schreef: ↑09 sep 2020 11:48 Pas ook met die Shimano grx crank op.
Die heeft 2,5mm offset, om de bij gravelbikes bredere liggende achtervork ruimte te geven. En wordt dus ook de grx voorderailleur die ook die offset heeft aangeraden.
Of je je huidige voorderailleur niet toch 2.5mm kunt verschuiven weet ik niet, verwacht t wel.
...
Ik denk dat de grx voorderailleur enkel echt nodig is als je naar de zeer grote cassettes gaat (40t bv).
Maar idd ; het is puzzelen .
De bladen staan 2,5mm meer naar buiten.
Dus je voorderailleur moet de afstand ook mee naar buiten kunnen. Dus van bovenaf gezien, zittende op je fiets, staan de bladen 2.5mm meer naar rechts dan dat ze nu doen.
Waarom je een 46t cyclocrosser blad aanhaalt, die gewoon de normale offset heeft, is me een raadsel in deze context.
Ik begrijp het perfect .
Mijn reactie was eigenlijk een reactie op zowel de opmerking van afrit13 dat de derailleur laag genoeg moet kunnen -de link met die reactie was er idd niet in mijn bericht- en die van jou dat die 2.5 mm meer naar buiten moet.
Dus beide moeten kunnen; laag genoeg en naar buiten.
Mijn reactie was eigenlijk een reactie op zowel de opmerking van afrit13 dat de derailleur laag genoeg moet kunnen -de link met die reactie was er idd niet in mijn bericht- en die van jou dat die 2.5 mm meer naar buiten moet.
Dus beide moeten kunnen; laag genoeg en naar buiten.
In de praktijk blijkt dat moderne voorderailleurs dit moeiteloos kunnen.