Alpe d'Huzes (Campagnolo 10speed)
-
- Forum-lid
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 07 apr 2020 11:36
Hallo allemaal,
Sinds kort ben ik helemaal verslaafd aan het fietsen geraakt. Ik fiets op de racefiets (Merida Scultura Evo Team) die ik het geërfd van mijn vader. De komende editie van Alpe d'Huzes ben ik van plan de berg 6x te beklimmen (deze editie is uitgesteld naar 2021 maar ik was natuurlijk al bezig ). Nu heb ik wel lang de tijd om na te denken over het juiste verzet op mijn fiets, daarover blijf ik maar twijfelen en ik ben nu eenmaal niet zo'n kenner op het gebied van fietsen dus vandaar mijn vragen.
- Momenteel ligt er op mijn fiets een dubbel (52/39) en 10 speed cassette (11-26) met het schakelsysteem Campagnolo record titanium 10speed. Voor mij is dit veel te zwaar in de bergen en van alles wat ik lees is duidelijk dat ik naar een 34-29 tandwielverhouding toe moet (of iets wat daar op lijkt). Dit zou betekenen een nieuwe crankset en nieuwe cassette achter (best prijzig denk ik) en ik vroeg me af of je een 11speed crankset kan monteren op de fiets die ik nu heb? (10speed campagnolo cranksets kan ik niet makkelijk meer vinden in de winkels).
- Het aanschaffen en monteren van deze nieuwe onderdelen zal zeker prijzig zijn en nu vroeg ik mij af of jullie denken dat dit het waard is. Twee andere opties die ik overweeg zijn 1) Op de mountainbike omhoog (12 kg) dus wel wat zwaarder maar genoeg bergverzet of 2) Mijn complete racefiets verkopen om vervolgens een nieuwe racefiets te kopen die al over een compact crankset beschikt.
Ik ben super enthousiast maar ik weet nu eenmaal niet zoveel over fietsen, graag hoor ik wat jullie hierover denken.
Groetjes Siep
Sinds kort ben ik helemaal verslaafd aan het fietsen geraakt. Ik fiets op de racefiets (Merida Scultura Evo Team) die ik het geërfd van mijn vader. De komende editie van Alpe d'Huzes ben ik van plan de berg 6x te beklimmen (deze editie is uitgesteld naar 2021 maar ik was natuurlijk al bezig ). Nu heb ik wel lang de tijd om na te denken over het juiste verzet op mijn fiets, daarover blijf ik maar twijfelen en ik ben nu eenmaal niet zo'n kenner op het gebied van fietsen dus vandaar mijn vragen.
- Momenteel ligt er op mijn fiets een dubbel (52/39) en 10 speed cassette (11-26) met het schakelsysteem Campagnolo record titanium 10speed. Voor mij is dit veel te zwaar in de bergen en van alles wat ik lees is duidelijk dat ik naar een 34-29 tandwielverhouding toe moet (of iets wat daar op lijkt). Dit zou betekenen een nieuwe crankset en nieuwe cassette achter (best prijzig denk ik) en ik vroeg me af of je een 11speed crankset kan monteren op de fiets die ik nu heb? (10speed campagnolo cranksets kan ik niet makkelijk meer vinden in de winkels).
- Het aanschaffen en monteren van deze nieuwe onderdelen zal zeker prijzig zijn en nu vroeg ik mij af of jullie denken dat dit het waard is. Twee andere opties die ik overweeg zijn 1) Op de mountainbike omhoog (12 kg) dus wel wat zwaarder maar genoeg bergverzet of 2) Mijn complete racefiets verkopen om vervolgens een nieuwe racefiets te kopen die al over een compact crankset beschikt.
Ik ben super enthousiast maar ik weet nu eenmaal niet zoveel over fietsen, graag hoor ik wat jullie hierover denken.
Groetjes Siep
Olympia Ikon disc 2020
Olympia Iron 2019
Merida Scultura Evo Team 2009
B'Twin Rockrider 540
Olympia Iron 2019
Merida Scultura Evo Team 2009
B'Twin Rockrider 540
Ik denk niet dat een binnenblad kleiner dan een 39 past
Casette aanpassen naar 12-30 (60 euro) en misschien je achter derrie aanpassen naar een medium cage (250 voor een Record) lijkt me het makkelijkst.
En vervolgens genoeg trainen zodat dit verzet voor jou voldoet
Casette aanpassen naar 12-30 (60 euro) en misschien je achter derrie aanpassen naar een medium cage (250 voor een Record) lijkt me het makkelijkst.
En vervolgens genoeg trainen zodat dit verzet voor jou voldoet
-
- Moderator
- Berichten: 3079
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Dat kan zeer waarschijnlijk dus niet, 10S Campagnolo had standaard (135mm) en compact (110/113mm) cranks.
Op een standaard kan geen kleiner binnenblad dan 39 (*)
Ik zou gewoon voor die ene keer een goedkope compact crank aanschaffen.
Hoeft geen Campa en al helemaal geen Record te zijn.
(*) 38 past maar dan raakt de ketting de armen van de crank)
Op een standaard kan geen kleiner binnenblad dan 39 (*)
Ik zou gewoon voor die ene keer een goedkope compact crank aanschaffen.
Hoeft geen Campa en al helemaal geen Record te zijn.
(*) 38 past maar dan raakt de ketting de armen van de crank)
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Binnenblad aanpassen gaat niet, BCD is 135 bij de 52/39, je hebt een compact crankstel nodig, BCD 110 en een cassette die tot 29 tandjes gaat.
Een 11 sp compact monteren is geen probleem, let alleen op dat het Ultra torque is, volgens mij heb jij dat ook.
Superrecord, Record en Chorus zijn Ultra torque, de lagers zitten dan vast aan de crankarm.
Dus geen Powertorque.
Daarnaast kan je bv een Centaur of Veloce 10sp cassette monteren, goedkoper dan een Chorus of Record cassette.
Succes!
Een 11 sp compact monteren is geen probleem, let alleen op dat het Ultra torque is, volgens mij heb jij dat ook.
Superrecord, Record en Chorus zijn Ultra torque, de lagers zitten dan vast aan de crankarm.
Dus geen Powertorque.
Daarnaast kan je bv een Centaur of Veloce 10sp cassette monteren, goedkoper dan een Chorus of Record cassette.
Succes!
Laatst gewijzigd door scottpch op 07 apr 2020 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Compact crankstel monteren lijkt me de slimste keuze. Hoeft niet per se van Campagnolo te zijn.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik zie op de site van Mantel dat ze zelfs een Centaur compact crankstel hebben met Ultratorque, de eerste!, die kun je dan gewoon monteren.
50/34 voor €149,-, een cassette van Centaur of Veloce, is nog goedkoper €45,95, en je bent klaar excl. ketting van 2 tientjes voor €200,-
50/34 voor €149,-, een cassette van Centaur of Veloce, is nog goedkoper €45,95, en je bent klaar excl. ketting van 2 tientjes voor €200,-
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37683
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hoe groot is de kans dat Alpe dhuzea door gaat dir jaar?
Less is bore
Niet, t’s geeft al aan dat het 2021 wordt
Naast de hierboven genoemde opties (compact crankstel met cassette t/m 29 (kan bijv. ook Miche zijn)) zou je volgens mij ook kunnen overwegen een triple crankstel te monteren. Volgens mij is dat met jouw shifters te schakelen. Nadeel is dat je dan ook een triple derailleur nodig hebt (die zijn er ook van Campagnolo, bijv. Veloce of Centaur) maar voordeel is dat je dan nog lichter kunt trappen. Het is maar net hoe licht je lichtste verzet moet zijn.
Met wat zoeken vind je nog wel een 10 speed compact; de 11 speed compact zal ook wel werken.
Maar waarom niet doen wat kan; zoek een triple... je voorderailleur kan de triple normaal wel schakelen.
Het spaart je een nieuwe cassette....
Walter
Maar waarom niet doen wat kan; zoek een triple... je voorderailleur kan de triple normaal wel schakelen.
Het spaart je een nieuwe cassette....
Walter
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37683
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14