Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Stadsfiets / helm

i-mac

i-mac 15 dec 2019 18:39

Zijn er forumleden die een helm dragen als ze op pad gaan met hun stadsfiets? Vorige week ben ik min of meer onderuit gegaan met mijn (zware) stadsfiets. Op een smalle weg tussen de huizen in, gleed ik uit in een bocht, maar kwam terecht in een hoge struik. Nu heb ik eigenlijk nog nooit echt stil gestaan bij het dragen van een helm op de stadsfiets, maar mijn slippertje van vorige week zette me wel aan het denken.


Zouden jullie de helm van de koersfiets/MTB dragen? Of een exemplaar die voor stadsfietsers is voorzien. Bij Decathlon verkopen ze er bv. waar een achterlicht op kan.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 15 dec 2019 19:21

Toevallig ben ik in Brugge, veel kasseien en veel volk. Helm is wel zo veilig. Het bier smaakt me goed hier😁
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 dec 2019 20:52

Nee, ik ben in geen 40 jaar gevallen met een stadsfiets , dus geen helm.
Anders kan je beter een helm opzetten zodra je het bed verlaat....
Het beste is natuurlijk een helm met ingebouwd elektronisch brein dat ingrijpt voor je zelf een foutje dreigt te maken....
Zit eraan te komen, maar komt te laat om de wereld nog te redden.
Laatst gewijzigd door Keezx op 15 dec 2019 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

hayes

hayes 15 dec 2019 20:56

Ik doe het eigenlijk ook niet, maar heb wel zo'n skatehelmpje. Maar ik gebruik die fiets ook echt enkel voor super relaxte vrijetijds/zomerritjes.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 15 dec 2019 21:59

Op mijn woon-werk ritjes op de Koga F3 alleen als het glad is (kan worden) een helm op, dit nadat ik een aantal jaren geleden, bij plotselinge gladheid 2x onderuit ben gegaan en een lichte hersenschudding opliep.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 15 dec 2019 22:12

Hmm, dit roept een innerlijke strijd op.
Op de racefiets en mtb doe ik m zonder twijfel op.
Op mijn stadsfiets nooit terwijl ik vorige week met wind (storm) mee ook 30 km/h fietste. En dat is harder dan mijn gemiddelde op de racefiets.

Eigenlijk stom dat ik dus een onderscheid maak maar morgenochtend met 21 km/h voel ik me zo voor lul fietsen met een helm op en helemaal als ik dan wordt ingehaald door een scholier.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 dec 2019 22:30

Scholier met Ebike?
Overigens is de maximale bereikte snelheid IMO geen goed criterium, maar eerder geometrie/zitpositie en bandbreedte/druk, die bepalen hoeveel risico je loopt op een crash...,.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 15 dec 2019 22:37

Is altijd aangeraden om helm te dragen tijdens fietsen. Mijn buurman heeft vorig jaar enkele weken op intensif care verbleven met een hersenhematoom tgv een val met zijn stadsfiets.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 dec 2019 23:50

Bij mij rijst dan meteen de vraag, wat mag en kan ik nog zonder helm op m'n kop?
Je moet ergens een grens trekken en die grens bepaal ik zelf wel, als dat legaal is....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 dec 2019 00:20

Het is sowieso veiliger ; enige is natuurlijk dat de gemiddelde fietser meer kms op de koersfiets doet dan op de stadsfiets. Statistisch dus meer kans dat je valt met je koersfiets.
Maar je blijft met je hoofd van even hoog de grond op gaan; je hoofd zal het worst wezen op welke fiets je zit....

En je moet natuurlijk geen wet hebben om te zeggen dat het minder veilig is zonder. Leuk misschien wel (zoals het ook leuk is op de brommer zonder helm en in een hawaihemd).
Soms moeten mensen eens tegen zichzelf beschermd worden. Dus een wet die alleen Keezx verplicht met de helm te rijden lijkt me een goed idee (als hij zich geviseerd voelt kunnen we het voor 60 plussers alleen afspreken...).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 dec 2019 00:25

Het is zoiets als skiën met een helm; gewoon even de knop omdraaien en die aandoen. Eens die knop omgedraaid kan zelfs Keezx gaan genieten van een stadsfietsfietstochtje zonder zich aan de helm te storen.

En zorg gewoon voor een goed achterlicht; een achterlicht op de helm is dat meestal niet (of beter; het is zo al moeilijk genoeg een batterijlicht operationeel te houden, en dat wordt volgens mij alleen maar moeilijk als dat op een helm zit...).

i-mac

i-mac 16 dec 2019 08:16

Keezx schreef: 15 dec 2019 23:50 Bij mij rijst dan meteen de vraag, wat mag en kan ik nog zonder helm op m'n kop?
Je moet ergens een grens trekken en die grens bepaal ik zelf wel, als dat legaal is....
Gewoon voor jezelf uitmaken. Zolang het niet verplicht wordt, doen wat jij goed vindt.

Ik ben er trouwens van overtuigd dat het verplichten van een fietshelm ervoor zal zorgen dat veel mensen de fiets zullen laten staan.

Wat misschien wel een must zou zijn, is het verplichten tot een bepaalde leeftijd. Tot pakweg 16 jaar. Misschien zullen velen dat de helm uit automatisme verder opzetten.

Laat me ook stellen dat er een hemelsbreed verschil is tussen fietsen in Nederland en Vlaanderen. In Nederland is de fiets infrastructuur zeer goed. In Vlaanderen is het huilen met de pet op. Al is men met een inhaalbeweging bezig.

Plaats reactie