Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Sram voorblad

Peter15
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2018 12:47

Peter15 16 dec 2018 12:58

Mijn Sram voorblad 110 BCD 52/36T 11 speed moet vervangen worden. Het blad heeft 5 bevestigingspunten. 4 punten met normale kettingbladboutjes. Op 1 punt zit het schroefdraad al in het voorblad.
Ik wil een nieuw blad bestellen. Weet iemand of het losse schroefdraad in dit soort bladen van Sram zitten of moet ik 5 nieuwe kettingbladboutjes bestellen?
IMG_8697 (002).JPG

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1479
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 16 dec 2018 16:20

wil je sram bladen blijven gebruiken? of wil je andere als stronglight of miche (ze hebben Sram look a like)

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 16 dec 2018 16:45

Je moet een blad voor een crank met hidden bolt hebben. Anders Kun je hem niet monteren en zit ook het nokje bij de crank (om te voorkomen dat je ketting tussen crank en blad kan vallen) verkeerd.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 dec 2018 16:56

Schroefdraad hidden bolt zit in de crank.
Tussen groot en klein blad zit een spacer.

Als je de boutjes niet stuk draait moet je geen nieuwe bestellen bij een nieuw blad...

Walter

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 16 dec 2018 20:30

Bij mijn sram 1x11 kettingblad zat het boutje van het afwijkende bevestigingspunt erbij. Deze is er na bevestiging lastig uit te krijgen.

Zie link, staat er ook bij. Vermoed dat het dus ook bij de andere sram kettingbladen meegeleverd wordt
https://www.rosebikes.nl/sram-sram-forc ... lad-852084
o'7o

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 dec 2018 20:33

lekker jongens niemand geeft hem antwoord of het is fout. (behalve douglas nu)
Edit: je hebt waarschijnlijk een quarq.

Het contramoertje in je oude blad kan je verwijderen en weer plaatsen in je nieuwe blad,
Het schroefdraad van een hidden bolt sram zit niet in de crank

het contra moertje zit niet bij het kettingblad

je bedoelt het kleine contra moertje uit deze set?
https://r2-bike.com/SRAM-Chainring-Bolt ... -Red-Quarq

Peter15
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2018 12:47

Peter15 16 dec 2018 23:05

Dank voor jullie reacties. Ik bedoel inderdaad het contra moertje in het blad. Ik heb geprobeerd het los te draaien maar dat kan niet. Ik zal het gaan proberen met een hamer. Ik heb hetzelfde blad gekocht (sram force) in dezelfde maat (nog niet ontvangen) maar daar stond niets bij over een hidden bolt. Zijn er goedkopere gelijkwaardige of betere alternatieven?

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1479
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 17 dec 2018 06:32

fietser1972 schreef: 16 dec 2018 16:45 Je moet een blad voor een crank met hidden bolt hebben. Anders Kun je hem niet monteren en zit ook het nokje bij de crank (om te voorkomen dat je ketting tussen crank en blad kan vallen) verkeerd.
Niet waar, als de Spider los van de crank kan. Kan je een normale 5arm monteren.
Het nokje kan je soms verplaatsen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 dec 2018 09:00

https://www.sram.com/sites/default/file ... manual.pdf

Toch even opgezocht hoe dat nu zit want wat ik hierboven hoorde was nieuw.
Bovenstaande de link naar de sram documentatie.

Er is dus een verschil tussen een crank met verwijderbare spider en crank met geïntegreerde spider.
Verwijderbaar: je zet een stukje met schroefdraad in het kettingblad.
Geïntegreerd: met een langere vijs zet je beide bladen vast in je crankstel (het systeem dat ik ken).

Of dat stukje met schroefdraad geleverd wordt bij nieuw kettingblad; geen idee.
Toevallig dit weekend een quarq besteld met hidden bolt (non-hidden bolt had niet de korting) besteld en nieuw kettingblad. Ik ga het dus weten. Ik heb kettingbladen van alternatieve merken voor sram hidden bolt; daar is dat extra stukje niet bijgeleverd (misschien omdat ik enkel cranks heb met geïntegreerde spider waarbij de niet nodig is, is het me niet opgevallen dat het erbij is).

Wel benieuwd of je met die setup je kettingblad altijd eenvoudig los krijgt. Soms moet je gewoon aan beide kanten aankunnen om het los te draaien. Als Ik dat eerder doorhad had ik denk ik liever extra betaald voor de non-hidden bolt versie.

Walter

Plaats reactie