Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Nieuw zadel?

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 21 mei 2018 18:43

Ik rijd inmiddels aardig wat jaartjes op een Selle Italia SLR (Eerst standaard SLR en daarna de Kit Carbonio). Hierop inmiddels >30.000.

In principe klachten vrij. Af en toe wel eens kleine klachtjes maar ik dacht dat dat dan aan "versleten" broek icm omstandigheden of lange afstand lag.

Eind augustus ga ik de Tour for Life fietsen.
In 8 dagen 1300km.

Ben wel iets onzeker of ik evt ander zadel zou moeten kopen voor dit evenement.
Of gewoon deze houden.
Heb dit jaar ruim 4000 gefietst en verwacht er voor eind augustus nog wel minimaal 4000 te fietsen.

Heeft iemand soort gelijke ervaringen en wat toen gedaan?
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 21 mei 2018 19:21

Het lijkt me niet het goede moment om te gaan experimenteren.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 21 mei 2018 20:08

Dit is gemiddeld zo’n 160 km per dag, niet extreem( ten zij alle km’s bergop zijn😊). Je fietst wel elke dag, als je nu alleen in het weekend fiets en een keer op woensdagavond, is dat het grote verschil. Dat zouje moeten uittesten, 3 dagen achter elkaar een behoorlijke afstand, hoe voelt dat.
Maar ik zou in principe niets veranderen aan wat je gewend bent. ( Ik neem altijd eigen zadel mee voor dehuurfiets op Mallorca).
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 mei 2018 20:09

Ik heb in het verleden geëxpirimenteerd met Prologo-Fizik en mogelijk nog wel wat andere,

Ik rijd ondertussen al ettelijke jaren afwisselend op een San Marco Concor & Aspide. Ik koop bijna elk jaar wel een nieuw zadel voor mijn zomerfiets, het zadel van mijn zomerfiets gaat dan naar mijn winterfiets.
Zolang deze te koop zijn zie ik mij nog niet te snel een ander merk/type kopen.

Als jij nu tevreden bent van je zadel zie ik geen reden om nu plots een ander type te proberen, je kan je huidige zadel, mocht het wat doorgezeten zijn mogelijk wel vervangen door een nieuw exemplaar van hetzelfde merk/type.
I know myself like no one else
Nothing to defend

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 21 mei 2018 20:16

Ik zou lekker op dit zadel blijven zitten! Nu vervangen is vragen om problemen.
Ik snap ook niet goed waarom dit idee bij je op komt?? :?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 mei 2018 20:46

Als je een ander zadel overweegt, dan moet je nu eigenlijk al weten welke dat is en waarom je die zou moeten hebben. Je gaat niet aan een trip van 1.300km beginnen met spullen waar je r**t nog aan moet wennen. Aangezien je geen klachten hebt over je zadel, kun je deze gewoon houden. Of je vervangt hem aanstonds voor eenzelfde zadel als je nu hebt als vermoed dat het zadel versleten is, bijv. doorhangt.

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 21 mei 2018 20:55

Allen bedankt!
Denk dat ik al om ben en gewoon op de Selle Italia blijf rijden.
Mijn langste afstand is 210 op dit zadel en verder zat andere lange ritten.
Ik heb ook geen ervaring met meerdaagse ritten.
Als voorbereiding wil ik minimaal 1x 3 dagen langere ritten achter elkaar fietsen en 1x 4 dagen.
Denk overigens niet dat mijn zadel is doorgehangen.
Mijn r**t was wat geïrriteerd maar dat komt vooral door de lange "rit" afgelopen zaterdag om aandacht te vragen voor deze tocht.
(http://www.tourforlife.nl/ric-immens)
Bijlagen
TfL-Route.jpg
32887321_206489513482248_1272025886937317376_n.jpg
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 22 mei 2018 10:24

4K km is ruim genoeg om een nieuw zadel te proberen natuurlijk.

Heb zelf de SLR en recentelijk ook een Flite. De SLR vind ik comfortabel (ik prefereer een vlak zadel) maar had nooit het gevoel dat ik 'op' het zadel zat zoals mijn vorige(Spesh Toupé 143...waarvan het laatste model minder vlak is en minder comfortabel voor mij). Nu met de Flite heb ik terug het gevoel 'op' het zadel te zitten...nog geen lange tochten mee gedaan maar het gevoel is zeer goed.

Zadels zijn zeer persoonlijk natuurlijk. Maar als de vorm van de SLR bevalt, zou je de bredere Flite eens kunnen uitproberen.

Plaats reactie