Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bracket/Trapas versleten na 5000km ?

Gebruikersavatar
PhDJ
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 apr 2018 11:03

Gebruikersavatar PhDJ 23 apr 2018 11:31

Sinds september 2017 rij ik met een nieuwe Koga F3 6.0 dagelijks naar het werk, tot op heden staan er iets meer dan 5.000 km op de teller.

Na een onderhoud is de trapas echter lawaai beginnen maken, de fietsmaker had die eerst eens goed in het vet gezet, dat was goed voor een 10 km met een heel licht getik maar nadien maakte die terug hetzelfde lawaai.

Het geluid doet zich enkel voor als ik trap, het komt niet van het zadel want het doet het ook als ik rechtopstaand fiets.

Nu komt de fietsmaker af met het idee de trapas te gaan vervangen.

Ik ben akkoord dat ik de fiets intensief gebruik en fiets ook goed door, maar Is het normaal dat de trapas nu al versleten zou zijn ?

Heeft het zin die terug te vervangen door hetgeen Koga erin geplaatst heeft of kan ik beter naar een duurder/duurzamere oplossing op zoek ?

Dit is de set die erop zit : http://www.gatescarbondrive.com/product ... -black-cdx

Hier kan je het geluid horen :
.
.
.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2441
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 23 apr 2018 11:53

Bottom bracket gewoon vervangen.
Voor zo een €30 heb je al een GXP BB.

https://www.mantel.com/be/sram-gxp-team

Afbeelding

Gebruikersavatar
PhDJ
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 apr 2018 11:03

Gebruikersavatar PhDJ 23 apr 2018 12:07

Kiekeboe schreef: 23 apr 2018 11:53 Bottom bracket gewoon vervangen.
Voor zo een €30 heb je al een GXP BB.
Dat was inderdaad de suggestie van de fietsmaker, maar is het normaal dat die al aan vervanging toe is ?

En is het niet beter naar een duurder model te gaan ?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 23 apr 2018 12:15

Afbeelding
Ik denk dat het om een ander soort bb gaat..

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 23 apr 2018 12:26

Het is - meer dan waarschijnlijk - niet de cranckset maar het BottomBracket-lager dat niet deugt.
Het bb-lager is allicht excentrisch om de belt-drive te spannen.

(tenzij het niet om deze fiets gaat; dan heb ik niets gezegd..)

https://www.koga.com/nl/stads-en-toerfi ... -0?frame=H

Gebruikersavatar
PhDJ
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 apr 2018 11:03

Gebruikersavatar PhDJ 23 apr 2018 12:31

sloeren schreef: 23 apr 2018 12:26 Het is - meer dan waarschijnlijk - niet de cranckset maar het BottomBracket-lager dat niet deugt.
Het bb-lager is allicht excentrisch om de belt-drive te spannen.

(tenzij het niet om deze fiets gaat; dan heb ik niets gezegd..)

https://www.koga.com/nl/stads-en-toerfi ... -0?frame=H
Dat is inderdaad mijn fiets.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 23 apr 2018 12:38

Dan hoop ik dat er iemand met verstand van dit soort zaken reageert. Op dit forum gaat het vooral om racefietsen en die hebben dit soort lager niet. Waarschijnlijk is een nieuw lager de enige optie. Ik zou wel proberen het onder garantie te laten repareren omdat je best mag verwachten dat een lager het een half jaar uit houdt.

Tenzij je het fietsonderhoud met een hogedrukspuit doet; dan heb ik niks gezegd..

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 23 apr 2018 12:55

Excenter kan je apart bewegen van de trapas, de trapas die er dan in zit is (meestal) een standaard BSA model. Vervangen doe je op dezelfde manier als gewoon een trapas vervangen, de excenter gebruik je alleen om de riem/ketting te spannen.

EDIT: Overigens word GXP bij de meeste singlespeed enthousiastelingen gezien als een goedkope maar minderwaardige oplossing. Verder heb ik er geen ervaring mee, dus ik kan je ook niet vertellen of je voor een duurdere of gewoon andere zou moeten gaan...

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 23 apr 2018 13:05

Bij mijn woon werk fiets ook om de 5000km bb moeten vervangen. Volgens mijn FM was dit redelijk standaard bij die Hollowtech zooi. Was er zat van en heb een andere crankstel met 4 kante as laten monteren. heb deze er nu 2000 km op, dus kan nog niet zeggen of daadwerkelijk een verbetering is.
Fiets wel 5 dgn per week door weer en wind. Uitsluitend asfalt, maar als je bij een nat wegdek ziet wat er allemaal voor prut blijft hangen.....
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 23 apr 2018 13:17

@uninvitedguest
Op mijn MTB zit ik met hollowtech II op ~7000 km nu, op de racefiets (ook hollowtech II) op ~4,5k km. Nog nergens last van. FSA MegaExo ging wel heel hard (<2000), en bij vierkante as liep ik altijd wel op een probleem, maar ymmv en nergens zo erg als met slijtageonderdelen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16244
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 apr 2018 13:39

PhDJ schreef: 23 apr 2018 12:07
Kiekeboe schreef: 23 apr 2018 11:53 Bottom bracket gewoon vervangen.
Voor zo een €30 heb je al een GXP BB.
Dat was inderdaad de suggestie van de fietsmaker, maar is het normaal dat die al aan vervanging toe is ?

En is het niet beter naar een duurder model te gaan ?
Je kunt naar een BB van Hope gaan, dan ben je inclusief de benodigde adapter bijna 4x zo duur uit voor het materiaal en je mag blij zijn als het 2x zo lang meegaat. Buitenboordlagers zijn leuk voor mooiweerfietsen, mensen die van sleutelen houden en vooral voor fietsenmakers.

Een vierkante trapas gaat veel langer mee maar of je de overstap naar een Gates S100 of S150 crank eruit gaat halen durf ik niet te zeggen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 apr 2018 13:59

Maar je hebt nu wel het minste seizoen gehad voor je lagers..,. Kan zomaar zijn dat je nu een nieuw setje erin gooit en dan pas over een jaar weer met hetzelfde zit, maar dan met 2x zoveel kilometers.
Omdat je de komende maanden minder slecht weer en geen pekel gaat tegen komen, zal de lager in september nog vrijwel als nieuw zijn, dan begint de herfst weer en krijg je hetzelfde als wat je afgelopen half jaar hebt ontvangen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie