Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Review B&W Bike Box II

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jan 2018 20:13

Recent vervoerde ik mijn fiets in de de hieronder afgebeelde B&W Bike Box II, die ik leende van een fietsmaat. Plaats van bestemming: Gran Canaria. Om te beginnen met het goede nieuws; de fiets is ongeschonden uit de strijd gekomen ;)

Afbeelding

Afgelopen mei reisde ik naar dezelfde bestemming met de bekende trapeziumvormige voorganger van deze koffer. Deze “V1” koffer is frequent verkocht onder allerlei merknamen, waaronder Rose, Red Cycling en B&W zelf.

Model V1

Afbeelding

In deze review zal ik ingaan op de verschillen. Waarom heeft B&W eigenlijk besloten de oorspronkelijke versie te vervangen? Hiervoor is een aantal redenen aan te dragen

1. Gewicht. V1 woog 12 kg excl. verpakkingsmateriaal (reken hiervoor 1-1.5 kg). Op zich licht genoeg als je met een luchtvaartmaatschappij reist die 32 kg als maximum hanteert (bijv. Transavia en TUI). Echter, steeds meer maatschappijen (w.o. RyanAir) gaan terug naar 25 of zelfs 20 kg. En dan is iedere gram meegenomen, zeker als je er bijvoorbeeld een zware MTB in wil vervoeren. De nieuwe koffer weegt 10.6 kg exclusief de wieltassen. Inclusief al het beschermingsmateriaal en de wieltassen zit je op 11.7 (zelf nagewogen).

2. Kwetsbare vlindersloten en scharnieren. Bij de oorspronkelijke koffer wilden deze onderdelen nog eens stuk gaan. Het nieuwe ontwerp heeft sloten noch scharnieren. In plaats daarvan leg je de deksel op de koffer zoals een broodtrommel; je zekert de boel met klittebandstraps. Hiermee sla je twee vliegen in één klap: minder kwetsbare onderdelen én een forse afname in gewicht. Ook het handvat om de koffer voor te trekken is van klittenband gemaakt. Helaas is dit handvat op de laatste vlucht afgescheurd, het stikwerk is totaal niet degelijk.

Afbeelding

3. Verbeterde wielen. Ook de wielen van de oorspronkelijke koffer waren een niet al te sterk punt. De nieuwe koffer bevat sterkere wielen die bovendien in alle richtingen kunnen draaien. Met de koffer de bocht omgaan is dus stukken makkelijker geworden.

Het inpakken van beide koffers geschiedt op dezelfde wijze. Pedalen eraf, zadelpen eruit, stuur los, wielen eruit. Bij niet al te grote frames hoeft de AD er niet af, maar dit doe ik zelf wel opdat het pat niet buigt. De ketting haal ik er ook af, ook al dit is strikt genomen niet nodig. B&W heeft zelf op YouTube een filmpje staan waarin uitgelegd wordt hoe je het e.e.a. kunt inpakken.

Als de fiets in de koffer ligt, heb je (als het maximaal toegestane gewicht het toelaat) nog enorm veel ruimte om extra troep te vervoeren. Voor een week fietskleding en toebehoren meenemen is geen enkel probleem. Sterker nog, je kan zelfs overwegen verder alleen handbagage mee te nemen.

Met alleen fiets

Afbeelding

Volgestouwd: hierop komt nog een laag foam, dan de wielen, dan nog een laag foam en dan pas de deksel.

Afbeelding

Nu de eindconclusie: welke is beter? Welnu, op zich juich ik de gemaakte verbeteringen in het design toe... maar B&W heeft 1 grote fout gemaakt: het gebruikte plastic is bij lange na niet sterk genoeg. Het sterke en harde ABS plastic van de oorspronkelijke koffer is vervangen door goedkoop “plastic-fantastic” spul dat op de lange termijn zeker niet duurzaam is. De deksel van de koffer bevat na 4 vluchten nu een scheurtje.

Afbeelding

Je ziet ook dat de koffer niet netjes sluit omdat het plastic zo slap is:

Afbeelding

Al bij al kan ik deze koffer dus niet aanraden en zou ik liever de oorspronkelijke kopen. Deze is echter niet/nauwelijks meer te krijgen.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 jan 2018 08:34

Bedankt voor de review
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 jan 2018 08:49

Het blijft altijd een afweging: fietskoffer of ter plaatse fiets huren. Ik neig de laatste jaren meer naar het laatste. Vooral het gesleep met zo'n fietskoffer, grotere huurauto vaak nodig, etc.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jan 2018 09:06

Ik ben nu 7x op Gran Canaria geweest en de eerste 5x heb ik altijd gehuurd. Op zich naar tevredenheid. De laatste 2x heb ik m'n eigen fiets meengenomen. Dat is me erg goed bevallen.

- het is aanzienlijk goedkoper (88 euro versus 120 en dan heb je de goedkoopste huurfiets)
- gesleep viel me 100% mee
- grotere huurauto, niet echt een issue aangezien wij als gezin sowieso geen Kia Picanto o.i.d. nemen
- je hebt lekker je eigen fiets met powermeter
- het scheelt veel tijd

Voor één of twee dagen fietsen zou ik altijd huren. Ga je echter een volle week dan is huren gewoon veel te duurder in de meeste gevallen.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 jan 2018 09:26

Eigen ervaring:

- fietskoffer niet op plaats van bestemming (2x)
- fietskoffer niet op retour vlucht (1x)
- behoorlijke schade aan koffer (1x)
- powermeter (P1 pedals)
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 08 jan 2018 19:59

Ik heb alleen ervaring met weekje Mallorca, altijd goede bijna nieuwe fietsen gehuurd. Bij de meeste budget airlines max 20 kg en elke extra kilo €10 of nog meer. Door concurrentie liggen huurprijzen tussen 100€ voor carbon/ultegra en 140€ voor carbon/ultegra Di2. Dan is eigen fiets flink duurder en brengt nogal wat risico’s met zich mee(te laat, om van schade niet te spreken). Ik rij zelf met campa record of dura ace, maar nog nooit had ik het gevoel met (veel) minder materiaal te rijden.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jan 2018 21:52

Nu weer on topic? ;)

Plaats reactie