Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

waarom ene fietsmerk meerdere modellen met schijfremmen en ander niet

carrrmen
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jul 2017 11:38

carrrmen 18 okt 2017 12:06

Ben aan het kijken naar nieuwe (italiaanse) racefiets.
Wat mij opvalt ;dat er fietsmerken zijn die al veel modellen aanbiedt met schijfremmen en de ander niet.
Waarom heeft bijvoorbeeld de Rosa maar 1 model met schijfremmen? en Wilier al meerdere?
zijn sommige merken al verder in de "techniek'of wil de ander er gewoon nog niet aan beginnen?
Ik fiets niet veel bergje op bergje af,ook nooit in de regen (tenzij ik pech omdat de buienrader doet niet goed z'n werk doet) dus twijfel of ik aan schijfremmen moet beginnen,of er toch nog een paar jaartjes mee moet wachten tot elk merk (??) in overvloed keuze heeft in schijfremmen.

tja wat is wijsheid?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 okt 2017 13:00

Typisch gevalletje waar ik geen 3 seconde over zou twijfelen, gewoon lekker met velg remmen blijven rijden. Je krijgt dan namelijk gewoon meer fiets voor je geld, of eigenlijk minder want de fiets zal aanzienlijk lichter zijn.

Een schijfrem op een racefiets heeft niet zoveel met techniek te maken, maar meer met mode en commerciële targets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 okt 2017 14:55

+1
Less is bore

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 okt 2017 15:00

Jaaaaaaa,..... Daar is die weer. Een nieuw topic om de verhitte strijd tussen de schijfrem fanaten en de klassieke garde van de velgrem te kunnen laten los barsten.

Ik ga er niet aan meedoen. Ik ben tegen schijven en ik blijf tegen. Maar los van de schijfremmen vraag, kun je net zo goed een boel andere vragen stellen. Bijvoorbeeld, waarom is een fiets maar in een kleur te krijgen? Of waarom mag ik de wielen niet zelf kiezen, of het verzet? Dat zijn allemaal dingen die de fabrikant voor mij bepaald. Weinig keuze voor de consument die veel van die marketing poeha toch wel lijkt te slikken
Live fast; die young. mijn blog

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 okt 2017 15:08

Ik snap dat geklaag niet zo goed.
Hoe meer je wil betalen , hoe meer je zelf mag en kan kiezen en je kan ook gewoon zelf ALLES kiezen , tot en met de spaaknippels toe, als je maar betaalt en/of afstapt van en complete fiets kopen en zelf bouwt.
Mijn laatste complete fiets kocht ik omstreeks 1974.....
Niemand wordt tot iets gedwongen, er is meer keuze dan ooit tevoren.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 18 okt 2017 15:13

carrrmen schreef: 18 okt 2017 12:06 Ik fiets niet veel bergje op bergje af,ook nooit in de regen (tenzij ik pech omdat de buienrader doet niet goed z'n werk doet) dus twijfel of ik aan schijfremmen moet beginnen,
Grappig, als je bedoelt wat je schrijft lijkt het erop dat je de aankoop van schijfremmen laat afhangen van het fietsen in de bergen en regen. Dat doe je blijkbaar niet, dus waarom zou je überhaupt aan schijfremmen beginnen. Anderzijds zou ik zeggen, koop ze lekker als je het mooi vindt.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 18 okt 2017 16:04

Sommige fabrikanten zijn nu eenmaal wat conservatiever of kleiner. Je zult schijfremmen eerder op een endurance dan op een aeromodel vinden. Om nog maar te zwijgen van Gravel Bikes of CX. Die hebben vrijwel allemaal schijfremmen.
Los van remprestaties gaan je velgen ook langer mee met schijfremmen. Bovendien levert voordelen op voor het velgontwerp. Ik denk dat binnen vijf jaar het hele profpeleton ook met schijfremmen rijdt, los van tijdritten. Als dat eenmaal het geval is zullen de meeste fietsen met schijfremmen geleverd worden.

bwerter
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 23 mar 2015 10:36

bwerter 18 okt 2017 16:57

Waar baseer je de 5 jaar op? De introductie van de schijfrem in het profpeloton gaat vooralsnog niet echt heel soepel.....

carrrmen
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jul 2017 11:38

carrrmen 18 okt 2017 18:08

topic / vraag verwijderen

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 18 okt 2017 18:33

Ontspoort topic?. De vraag waarom wel of niet een leverancier schietschijven levert is inderdaad al beantwoord. Marketing en Budget voor ontwikkeling. Weinig filosofie bij hen of het echt nodig is.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 okt 2017 18:43

Marcopfiets schreef: 18 okt 2017 16:04 Los van remprestaties gaan je velgen ook langer mee met schijfremmen. Bovendien levert voordelen op voor het velgontwerp. Ik denk dat binnen vijf jaar het hele profpeleton ook met schijfremmen rijdt, los van tijdritten. Als dat eenmaal het geval is zullen de meeste fietsen met schijfremmen geleverd worden.
Zwaardere wielen (ga maar vergelijken)
Zwaarder frame.
Zwaardere groep
Lastiger zelf te onderhouden
Duurder in aanschaf
Kortom: waarom zou je schijven nemen op een normale fiets?
Less is bore

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 18 okt 2017 19:04

Het zoveelste fiasco in de race fiets eerst press shit dan 11 speed nu schijfremmen
Wil een redelijk ondehouds vrije fiets
Waarom geen bsa of italiaanse draad en gewoon makkelijk te verwisselen rem blokjes
De fietsen worden steeds zwaarder zie de nieuwe ultegra groep en 11 speed ketting is na 3000 km op wat een wegwerp industrie

Plaats reactie