Ik vond het best een on-topic vraag.
Ik vraag me namelijk serieus af hoeveel verschil ik ga merken als ik voor een 52 zou gaan rijden t.o.v. de 50 die ik nu heb.
Wat zijn de consequenties?
Kettingblad voor 52 of 50
Om een 52 rond te krijgen ten opzichte van een 50, zul je 4% meer vermogen moeten leveren om hetzelfde verzet te kunnen rijden. Er van uitgaande dat je ook nog dezelfde lengte cranckarm gebruikt, want anders gaat die vergelijking ook nog niet op. Als je al een tandje lichter rijd dan is dat extra vermogen niet nodig, want het is allemaal min of meer vergelijkbaar.
Met een beetje geluk zit er in je nieuwe fiets sowieso meer rendement, waardoor je ook al makkelijker je verzet rond krijgt.
Al met al, maakt het allemaal niet zo veel uit. Met een 52 kun je echt wel uit de voeten. Daar merk je helemaal niks van. Ja natuurlijk zul je merken dat je nieuwe fiets anders rijd dan je huidige, maar je zult dat niet kunnen toewijzen aan je frame of je wielen of je verzet..
Heb je wel het vermogen, zoals een prof of een goede amateur, dan is de discussie 52 of 53 versus 50 wel interessant. Puur omdat zij wel het vermogen hebben en dan scheelt het in de sprint weer net een paar km/uur.
Dus als jij lekker die Canyon wilt kopen dan gewoon doen.!!
gr
Rob
Met een beetje geluk zit er in je nieuwe fiets sowieso meer rendement, waardoor je ook al makkelijker je verzet rond krijgt.
Al met al, maakt het allemaal niet zo veel uit. Met een 52 kun je echt wel uit de voeten. Daar merk je helemaal niks van. Ja natuurlijk zul je merken dat je nieuwe fiets anders rijd dan je huidige, maar je zult dat niet kunnen toewijzen aan je frame of je wielen of je verzet..
Heb je wel het vermogen, zoals een prof of een goede amateur, dan is de discussie 52 of 53 versus 50 wel interessant. Puur omdat zij wel het vermogen hebben en dan scheelt het in de sprint weer net een paar km/uur.
Dus als jij lekker die Canyon wilt kopen dan gewoon doen.!!
gr
Rob
Joh, het grootste deel van de mensen rijdt nog steeds met een 53-39 omdat dat lang de standaard is geweest. Die krijgen hun pedalen ook gewoon rond en zeker hier in Nederland kan je met een 52 dus prima uit de voeten. In die zin is dit hele topic een behoorlijk onzintopic.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Ik heb op mijn Gazelle Grenoble C8 (8 versnellingen) ook altijd last van mijn linker knie. Dus mensen het maakt niks uit op wat voor een fiets ik rijd het blijft alles bij het oude.
Misschien moet ik eens een driewieler uitproberen.
Misschien moet ik eens een driewieler uitproberen.
Ghost Nivolet 6LC
Sweety,
gr
Rob
Jij bent een geval appart. Theorieen gaan voor jou niet op toch Maar ff zonder gekheid, ik ben benieuwd naar je houding op je fiets en de positie van je schoenplaatjes. Over het algemeen krijgen mensen last van hun knie als ze te laag op hun fiets zitten of hun schoen niet recht op de pedaal staat.... Als je dat oplost gaat je geknak misschien ook voorbijSweety2008 schreef: ↑26 jun 2017 16:59 Ik heb op mijn Gazelle Grenoble C8 (8 versnellingen) ook altijd last van mijn linker knie. Dus mensen het maakt niks uit op wat voor een fiets ik rijd het blijft alles bij het oude.
Misschien moet ik eens een driewieler uitproberen.
gr
Rob
Nee hoor, daar is er door diverse mensen ook meermalen om gevraagd, maar geen foto.