Het grote mix & match topic
Als je bij SRAM blijft is er geen probleem. Shimano heeft (altijd al) een andere schakelratio.
Ik denk dat ik eruit ben: wil een 14-28 cassette gaan rijden i.c.m. met een compact 50/34 (en evt. wisselen tussen 34 <> 36 <> 39). Het enige wat ik mij afvraag is of mijn achterderailleur (105 - R7000) geschikt is voor deze combi. Ik heb een GS uitvoering (medium kooi vlgs Shimano https://bike.shimano.com/en-EU/product ... 0-GS.html ). Volgens mij geeft Shimano aan dat als je een 14/28 wilt rijden, je een korte kooi nodig hebt. Ik heb met deze GS derailleur al de 50/39 i.c.m. 12/25 gereden zonder enige problemen (volgens mij zei Shimano destijds tussen neus en lippen door dat de GS wel een 12/25 aankon), wat natuurlijk niet zegt dat het 'goed' is.
Qua cijfertjes kan ik het niet helemaal thuisbrengen. Ik bedoel: max. capaciteit: 50-34 + 28-14 = 30 tanden. Spec. derailleur: 39 tanden. Huidig: 50-39 + 25-12 = 24 tanden.
GS derailleur wordt meestal i.c.m. grotere kransen (30 - 32 - 34) opgegeven, 28 als max. kan dus ook lijkt mij. De cassette waarin een 34 zit is een 11/34. Daarin valt ook een 14, dus ik kan niet volgen waarom een 14/28 niet zou kunnen.
Heb al wel e.e.a. gezocht op het forum, kan nog geen passend antwoord vinden. Iemand?
Qua cijfertjes kan ik het niet helemaal thuisbrengen. Ik bedoel: max. capaciteit: 50-34 + 28-14 = 30 tanden. Spec. derailleur: 39 tanden. Huidig: 50-39 + 25-12 = 24 tanden.
GS derailleur wordt meestal i.c.m. grotere kransen (30 - 32 - 34) opgegeven, 28 als max. kan dus ook lijkt mij. De cassette waarin een 34 zit is een 11/34. Daarin valt ook een 14, dus ik kan niet volgen waarom een 14/28 niet zou kunnen.
Heb al wel e.e.a. gezocht op het forum, kan nog geen passend antwoord vinden. Iemand?
Ik fiets met 50-34 en zowel 12-25 als 11-34 met dezelfde derailleur (lange kooi), geen probleem. Ik heb mijn ketting afgemeten op de 11-34 en de B schroef ook hier op afgesteld. Schakelt uitstekend met beide cassettes. Ik hoef alleen de cassettes uit te wisselen en verder kom ik nergens aan.
Ik denk dat het meer de standaard is in de verkoop kanalen, dat als je een groepset koopt met 11-28 als cassette, je soort van automatisch de korte kooi meegeleverd krijgt.
Ik denk dat het meer de standaard is in de verkoop kanalen, dat als je een groepset koopt met 11-28 als cassette, je soort van automatisch de korte kooi meegeleverd krijgt.
Leerzaam topic dit
Ik heb een 2015 Campa Veloce 10 speed shifter en achterderrie. Deze wil ik gebruiken voor een gravel/winterproject. Het frame dat ik op het oog heb (Cinelli Semper) gaat 'slechts' tot 700cx30. Nu dacht ik aan en 650b wielset, zodat ik flink breder kan. Dat zou passen in de assen (12x100 en 12x142), maar mtb wielset met campa body wordt lastig te vinden. Dus zou 10 speed Shimano/Sram werken met de campa groep? Zo nee, ik lees hier over Sram 10 speed achterderrie, is dat een oplossing?
Ik heb een 2015 Campa Veloce 10 speed shifter en achterderrie. Deze wil ik gebruiken voor een gravel/winterproject. Het frame dat ik op het oog heb (Cinelli Semper) gaat 'slechts' tot 700cx30. Nu dacht ik aan en 650b wielset, zodat ik flink breder kan. Dat zou passen in de assen (12x100 en 12x142), maar mtb wielset met campa body wordt lastig te vinden. Dus zou 10 speed Shimano/Sram werken met de campa groep? Zo nee, ik lees hier over Sram 10 speed achterderrie, is dat een oplossing?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Een 10 speed Shimano (of SRAM ) cassette werkt redelijk met een 10 speed Campagnolo groep (shifters/derailleurs) zonder aanpassingen.
Voor een gravel/winterfiets vind ik dat zelf acceptabel.
Met een Shiftmate kan dat 100% worden..
Voor een gravel/winterfiets vind ik dat zelf acceptabel.
Met een Shiftmate kan dat 100% worden..
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Da's inderdaad het punt waar het om gaat, in het midden afstellen.
Per schakelstap scheelt het 0,2 mm.....dat loopt op tot 1 mm , maar de uitersten gebruik je meestal niet zoveel.
Per schakelstap scheelt het 0,2 mm.....dat loopt op tot 1 mm , maar de uitersten gebruik je meestal niet zoveel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Mooi topic.
Wat denken jullie van de volgende upgrade waar ik over zit te denken - Ik bezit een nog niet zo oude fiets met een volledige actuele Tiagra 10s groep; 4700 shifters; 4700 crankset 50-34; 4700 voorderailleur; 4700 long-cage achterderailleur en 10s cassette. Verder mechanische Spyre schijfremmen.
Ik overweeg om deze te upgraden naar 11s en de kosten lijken mij te overzien want:
- De achternaaf is 11s compatibel.
- Voor zover ik kan nagaan is het crankstel FC4700 bruikbaar met een 11speed ketting en dus de voorderailleur ook.
- Achterderailleur zou geen probleem moeten zijn omdat (1) de schakelsprongen door de shifter bepaald worden en (2) de nieuwe tiagra shifters dezelfde schakelstappen hebben als de 11s systemen, enkel 1 stop minder.
N.a.v. deze redenering is mijn gedachte dat ik enkel het volgende nodig heb:
- 11speed ketting.
- 11speed cassette. Die heb ik nog liggen, zgan.
- 11speed shifter set - 6800, 7000 of 8000. Ik zou zelfs enkel de rechter shifter behoeven te vervangen.
Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?
Wat denken jullie van de volgende upgrade waar ik over zit te denken - Ik bezit een nog niet zo oude fiets met een volledige actuele Tiagra 10s groep; 4700 shifters; 4700 crankset 50-34; 4700 voorderailleur; 4700 long-cage achterderailleur en 10s cassette. Verder mechanische Spyre schijfremmen.
Ik overweeg om deze te upgraden naar 11s en de kosten lijken mij te overzien want:
- De achternaaf is 11s compatibel.
- Voor zover ik kan nagaan is het crankstel FC4700 bruikbaar met een 11speed ketting en dus de voorderailleur ook.
- Achterderailleur zou geen probleem moeten zijn omdat (1) de schakelsprongen door de shifter bepaald worden en (2) de nieuwe tiagra shifters dezelfde schakelstappen hebben als de 11s systemen, enkel 1 stop minder.
N.a.v. deze redenering is mijn gedachte dat ik enkel het volgende nodig heb:
- 11speed ketting.
- 11speed cassette. Die heb ik nog liggen, zgan.
- 11speed shifter set - 6800, 7000 of 8000. Ik zou zelfs enkel de rechter shifter behoeven te vervangen.
Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?
Klopt ja! Tiagra 4700 heeft de zelfde Cabele pull als de 11 speed.
Dus een 11 speed shifter schakelt met je achterderialleur.
Maar wat denk je te vinden, door een kransje toe te voegen.
De gehele excersie kost meer dan dat het gaat brengen denk ik.
Qua range is die 10 speed niet anders dan een 11.
En de slijtage onderdelen ook nog eens goedkoper
Dus een 11 speed shifter schakelt met je achterderialleur.
Maar wat denk je te vinden, door een kransje toe te voegen.
De gehele excersie kost meer dan dat het gaat brengen denk ik.
Qua range is die 10 speed niet anders dan een 11.
En de slijtage onderdelen ook nog eens goedkoper
Alleen achtershifter kan dus ook. Maar enkele losse shifter is vaak heel duur.