Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Mijn ervaring SPD pedalen.

Speedybiker2
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 mei 2014 20:33
Locatie: Rotterdam

Speedybiker2 23 jun 2016 21:08

Ik rij met SPD op de MTB en SPD-SL op de racer. Bij beide staan ze op de lichtste stand, dus zo uit geklikt.
Wel gevoel van het volle contact met de fiets en toch ook de snelheid van los komen alsof het gewone pedalen zijn.
Duct Tape Is Like The Force: It Has A Light Side And A Dark Side And It Holds The Universe Together.

Bas de Vries
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:41

Bas de Vries 24 jun 2016 16:51

Lupstra schreef:
carel schreef:@Lupstra: Tip: als je moet "straatje keren" of een andere scherpe bocht wil maken al stapvoets rijdend, klik dan eerst je voet aan de kant van de binnenbocht los. Ik dacht toen ik twee weken ervaring had met klikpedalen ook "dat lukt mij wel zonder losklikken, eitje!". Helaas, de bocht werd te scherp, het stuur kwam bijna haaks op het frame te staan want ik dreigde de zachte berm in te rijden en auw.... daar lag ik op de grond met een gebroken radiuskop in mijn elleboog.
Bedankt voor de tip, dit moet ik gewoon onthouden :winkthumb: . Gaat het vooral mis wanneer fietsers onverwachts moeten stoppen?
Ik denk dat het voornamelijk is als je eigenlijk al aan het kantelen bent zonder dat je dat van van was. Zoals inderdaad bij een scherpe bocht met weinig snelheid (door lage snelheid bijna geen middelpuntvliedende kracht meer (sorry voor natuurkunde term, maar ken er geen ander woord voor) die je met hogere snelheid een bocht door helpt).

Een andere oorzaak kan zijn als je stopt maar je fiets de andere kant op kantelt dan gepland, dat 1x meegemaakt met een windstoot toen ik nog met toeclips reed tot het vermaakt van andere fietsers.

Zelf heb ik 1x een 'clipless accident' gehad sinds ik spd's heb (al is dat pas een maand of 2), bij straatje keren in de stromende regen.

Bij een noodstop wil je juist niet wil uitclippen van te voren. Je wil dan je zwaartepunt naar achter verplaatsen en bent zeer afhankelijk van de voorrem. Met 1 voet op het pedaal lijkt mij dat niet veilig te doen.

Waar ik zelf trouwens blij om ben is dat ik nog nooit vergeten heb om bij een stoplicht uit te clippen, het went gewoon heel erg snel.

Lupstra
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 27 mei 2016 12:24

Lupstra 24 jun 2016 17:43

Ik ging net bijna van de sokken. Ik moest een haakse bocht maken op een fietspad (nat) in het bos, maar ik kon de fiets nog net onder controle houden. Ik reed tijdens de bocht te dicht aan de rand langs waar door ik het gevoel kreeg de berm in te sturen wat ik kon voorkomen.

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 24 jun 2016 18:17

Volgens mij hoort het er gewoon bij. Klikpedalen, dan calculeer je minimaal 2x op je muil in.
Pas daarna komt de ervaring en gaat het niet meer mis. :winkthumb:

Hoort gewoon bij het leerproces.
Laatst gewijzigd door Wolfhound32 op 24 jun 2016 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 24 jun 2016 18:23

Het is heel erg persoonlijk hoe je pedalen ervaart. Ik heb ze niet langer kunnen gebruiken(SPD) omdat ik ontzettende pijn(ik kon niet eens meer ingeklikt fietsen/fatsoenlijk lopen zo'n brandende pijn) kreeg in mijn voet van het toch relatief kleine drukpunt van de SPD pedalen.
Ondanks het extra goede zooltje dat ik de schoen had.Ik had eerst voor SPD gekozen omdat je dat gemakkelijk loopt met spd schoenen.

Toen SPD sl pedalen en dat vond ik een hele grote verbetering. Geen pijnlijke voeten meer van onderen door de bredere druk( punten) van de onderkant van je voet.Ook viel het mee met het lopen omdat de huidige plaatjes niet erg hoog zijn.Er zijn ook wel loopbeschermers die je er onder kunt monteren.Loopt ook weer beter.

Ik vind ook dat SPD Sl pedalen fijner uit en inklikken dan die kleine SPD pedalen.

Nu toch besloten om eerst zonder kliksystemen te fietsen en nu brede platform pedalen eronder en dat is nog het fijnste. Grote pedalen waar je voet altijd goed opdrukt.(veel steun dus).

Het is wel zo, als je echt hard wil fietsen(zeg maar 30km>) ...dan ontkom je niet aan klikpedalen en natuurlijk bij het uit je zadel komen bij het klimmen.En met regen glij je natuurlijk makkelijker van je gewone pedalen.

Maar het is zoals ik begon...het is erg persoonlijk. Ook je leeftijd& je lenigheid speelt een grote rol. Woon je in een dorp en kan je zo de fietspaden op dat is ook weer gemakkelijker dan dat je eerst door de drukke stad moet fietsen en dat is nu juist een moment dat ik blij ben dan ik vlug kan afstappen en stoppen ...met gewone pedalen.Als je eens iemand aantikt met je wiel in een groep kan je ook vlugger corrigeren dan met klikpedalen. Je lichaam beweegt natuurlijk gemakkelijker.. omdat je niet ingeklikt bent.

vroeger had ik toeclips-pedalen en dat fietste wel fijn vond ik en later kreeg je die eerste generatie klikpedalen(van Look)......maar dat liep weer voor geen meter door de dikke plaat onder je zool en ik vond ze ook "beroerder" inklikken dan het toeclips systeem.(met riempjes).
SPD sl is een grote verbetering ten opzichte van de eerste generatie Look-klik pedalen.

Als je lopen belangrijk vind kies dan SPD eerst om te proberen.(kijk eens op marktplaats) Wil je echt snel en sportief &sneller fietsen en is het lopen maar voor kleine stukjes zou ik altijd voor SPD SL gaan als eerste. Ben je net als mij wat meer recreatief gericht en fiets je ook regelmatig tot vaak, langzaam op smalle paadjes en moet je in verhouding veel afstappen en stukje lopen...dan kun je eerst gewone breedplatform pedalen gaan gebruiken of van die lichte toerfietspedalen.

Maar ja.. met fietsen ontkom je er niet aan, om eerst zelf te ontdekken wat het prettigste gaat:)

Maar er zijn niet voor niets zoveel pedalen op de markt. ;) Ik zou zeggen voor iedereen zijn eigen voorkeur pedaal.

Bij gewone pedalen>Kies als je grote voeten hebt als man ..voor breedplatform pedalen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 jun 2016 18:54

Sommige mensen maken overal een probleem van en sommigen niet.
In 2010 ging ik ineens over van de aloude toeclippedalen naar SPD SL en na de eerste rit was ik er al aan gewend.
Uiteraard ben ik ook wel eens omgevallen bij een stoplicht maar echte problemen heb ik nimmer gehad en ook geen seconde spijt van gehad.
Net zo makkelijk rij ik af en toe weer met toeclips en buiscommandeurs op m'n klassieker omdat dat erbij hoort, geen enkel probleem.
Ben waarschijnlijk gewoon een snelle aanpasser.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 24 jun 2016 19:41

Hartelijk gefeliciteerd daarmee!

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 24 jun 2016 19:59

Geen problemen met mijn spd race pedalen ook niet na rit van 300 km dit is gewoon broodje aap verhaal .
Als je dit combineert met een schoen met stijve zool in mijn geval s works schoenen met aan mijn voeten aangepaste zooltjes
Voordelel plaatjes slijten bijna niet
En als je afstapt breek je je nek niet

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 24 jun 2016 20:54

ridley orion schreef:Geen problemen met mijn spd race pedalen ook niet na rit van 300 km dit is gewoon broodje aap verhaal .
Maat van mij had ook altijd zere poten na een flinke afstand met SPD plaatjes, overgestapt op SPD SL en nooit meer last van gehad

Broodje aap is het dus zeker niet...
(al zal het zoals je zelf aangeeft bij stijve schoenen niet zoveel uitmaken)

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 24 jun 2016 22:44

Keezx schreef:Sommige mensen maken overal een probleem van en sommigen niet.
In 2010 ging ik ineens over van de aloude toeclippedalen naar SPD SL en na de eerste rit was ik er al aan gewend.
Uiteraard ben ik ook wel eens omgevallen bij een stoplicht maar echte problemen heb ik nimmer gehad en ook geen seconde spijt van gehad.
Net zo makkelijk rij ik af en toe weer met toeclips en buiscommandeurs op m'n klassieker omdat dat erbij hoort, geen enkel probleem.
Ben waarschijnlijk gewoon een snelle aanpasser.
Ik prijs me ook tot de gelukkigen die nog nooit problemen heeft gehad met niet goed zittende schoenen , pedalen , zadels of (goedkope) helmen terwijl ik een kennis heb die daar bijna overal problemen mee had.

Plaats reactie