Het matcht gewoon niet met vrijwel alle andere gebruikersverhalen.
Waar baseer jij cassetteslijtage op?
Nieuwe Campa groep, de Potenza
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37683
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Less is bore
De cijfers van marcelb kan ik toch min of meer bevestigen.
Ik rij nu voor het 7e jaar (sinds 2010) met een Chorus 11sp groep: cassette houdt 't ca. 6000 km, ketting tussen 1750 en 2300 km, binnenblad 6000 km en buitenblad 12000 km vol. Inmiddels is de fiets/groep 35000 km oud. Wonend in heuvelland, rijdend in Eifel en Ardennen.
De/mijn manier dat ik langer doe met het materiaal is dat in het najaar de ketting tot 4000 km erop laat liggen, waar ik dan op de helft een oude/versleten cassette en voorbladen monteer. In het voorjaar dan weer een nieuwe ketting met dan nog niet versleten cassette en bladen.
Toevallig laatste week voor de grap/als test een Shimano body en een 6800 Ultegra cassette gehaald (bergcassette t.b.v. RadAmRing) voor mijn Chorus groep. De cassette kost(e) de helft, werkt perfect maar het schakelgedrag bergop (onder last) haalt het bij lange niet bij een Campa cassette. Bij lange niet.
Ik rij nu voor het 7e jaar (sinds 2010) met een Chorus 11sp groep: cassette houdt 't ca. 6000 km, ketting tussen 1750 en 2300 km, binnenblad 6000 km en buitenblad 12000 km vol. Inmiddels is de fiets/groep 35000 km oud. Wonend in heuvelland, rijdend in Eifel en Ardennen.
De/mijn manier dat ik langer doe met het materiaal is dat in het najaar de ketting tot 4000 km erop laat liggen, waar ik dan op de helft een oude/versleten cassette en voorbladen monteer. In het voorjaar dan weer een nieuwe ketting met dan nog niet versleten cassette en bladen.
Toevallig laatste week voor de grap/als test een Shimano body en een 6800 Ultegra cassette gehaald (bergcassette t.b.v. RadAmRing) voor mijn Chorus groep. De cassette kost(e) de helft, werkt perfect maar het schakelgedrag bergop (onder last) haalt het bij lange niet bij een Campa cassette. Bij lange niet.
Wie schreef ook weer dat Shimano onderdelen sneller slijten?
En als je optimaal (bergop)schakelgedrag wil moet je geen groepen van verschillende merken gaan mixen.
Ik doe ondertussen meer dan 13000 km met 1 Shimano 5700 cassette met 3 kettingen die ik om de ong 1500 km wissel. (en kettingslijtage zit nog niet op de helft) Goed kettingonderhoud is imo cruciaal.
En als je optimaal (bergop)schakelgedrag wil moet je geen groepen van verschillende merken gaan mixen.
Ik doe ondertussen meer dan 13000 km met 1 Shimano 5700 cassette met 3 kettingen die ik om de ong 1500 km wissel. (en kettingslijtage zit nog niet op de helft) Goed kettingonderhoud is imo cruciaal.
-
- Moderator
- Berichten: 3079
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Grappig. Ik vind de Ultegra cassettes juist beter schakelen dan de Chorus cassettes. Misschien omdat ik ook Shimano kettingen gebruik.kauwvot schreef:Toevallig laatste week voor de grap/als test een Shimano body en een 6800 Ultegra cassette gehaald (bergcassette t.b.v. RadAmRing) voor mijn Chorus groep. De cassette kost(e) de helft, werkt perfect maar het schakelgedrag bergop (onder last) haalt het bij lange niet bij een Campa cassette. Bij lange niet.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Voordat het teveel off-topic geraakt (maar dat is het al)... mixen was meer een probeersel: kijken of ik een bergcassette vind, liefst voor "altijd erop"; bij een normale (Campa) bergcassette mis ik namelijk de 18.
De 12 en 13 heb ik eigenlijk niet nodig dus de grap was een Ultegra 14-28 te proberen (met als bonus 20 en 28 t.o.v. mijn normale 12-25). Het loopt geruisloos, werkelijk niets hoeven bij/instellen maar het schakelt onder last minder.
Slijtage van o.a. ketting idd afhankelijk van regelmatig schoonmaken en niet teveel smeren, hierin verzaak ik ... Rouleren van een Campa ketting is in de praktijk lastig, omdat je dan steeds een dure sluitlink moet gebruiken. Ik neem dan aan dat je een 11sp Shimano ketting dan wel gewoon kunt openen en sluiten?
De 12 en 13 heb ik eigenlijk niet nodig dus de grap was een Ultegra 14-28 te proberen (met als bonus 20 en 28 t.o.v. mijn normale 12-25). Het loopt geruisloos, werkelijk niets hoeven bij/instellen maar het schakelt onder last minder.
Slijtage van o.a. ketting idd afhankelijk van regelmatig schoonmaken en niet teveel smeren, hierin verzaak ik ... Rouleren van een Campa ketting is in de praktijk lastig, omdat je dan steeds een dure sluitlink moet gebruiken. Ik neem dan aan dat je een 11sp Shimano ketting dan wel gewoon kunt openen en sluiten?
- monsieurpinot
- Moderator
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
offtopic, lees dit even: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... ssing+link er zijn er ook die er vanuit gaan dat het 1 keer gebruiken bij 11s betekent: 1 missing link bij 1 ketting (dus missing link mag tussendoor wel geopend en gesloten worden als je bij een nieuwe ketting maar een nieuwe missing link installeert). 100% duidelijkheid is er volgens mij nog niet.
Hierboven werd mij de vraag gesteld waar ik de cassetteslijtage op baseer. Wanneer een nieuw ketting na vervanging niet kan 'wennen' aan de oude cassette en ik na enkele tientallen kilometers nog doortrap, is naar mijn mening de cassette versleten. Op dat moment ga ik tot vervanging over.
Ik moet welzeggen dat niet alle tandwielen dan versleten zijn, maar slechts een stuk of drie. Misschien ligt het ook wel aan de combinatie van kettingbladen. Bij Campagnolo rijd ik de combi 50/34 of 50/36 in combinatie met een 12-25 cassette en bij Shimano de combi 52/36 in combinatie met een 12-25 cassette. Ik trap redelijk zwaar (weinig op souplesse) en bij Campagnolo rijd ik noodgedwongen veel aan de rechtse kant van de cassette. Bij de Shimano combi word ik op de 52 gedwongen om vaker naar de linkse kant van de cassette te verhuizen en op de 36 zit ik net als bij Campagnolo veel rechts. Dat is de enige reden die ik kan bedenken voor de bovenmatige slijtage van de Campagnolo cassette.
Ik moet welzeggen dat niet alle tandwielen dan versleten zijn, maar slechts een stuk of drie. Misschien ligt het ook wel aan de combinatie van kettingbladen. Bij Campagnolo rijd ik de combi 50/34 of 50/36 in combinatie met een 12-25 cassette en bij Shimano de combi 52/36 in combinatie met een 12-25 cassette. Ik trap redelijk zwaar (weinig op souplesse) en bij Campagnolo rijd ik noodgedwongen veel aan de rechtse kant van de cassette. Bij de Shimano combi word ik op de 52 gedwongen om vaker naar de linkse kant van de cassette te verhuizen en op de 36 zit ik net als bij Campagnolo veel rechts. Dat is de enige reden die ik kan bedenken voor de bovenmatige slijtage van de Campagnolo cassette.
Real men wear blûk!!! Marcel
Ik had hetzelfde idee. Alleen als je de groep voor €600 (bij Hopmans, meeste andere winkels liggen een stuk hoger nog) koopt en dan de Chorus shifter van rond de €230, kom je qua totaalprijs al aardig in de buurt van een volledige Chorus groep... Ok, je kunt de overgebleven Potenza shifters weer verkopen, maar ik vraag me af of de vraag daar nu heel groot voor is.reptielll schreef:Maar zou potenza wel moeten werken met chorus 2015 shifters? Want dan zou ik alleen de shifters van chorus aanschaffen en de rest van de groep potenza.
Campa zonder ultrashift lijkt me echt niks. Ook apart dat voor zover ik kan zien de Potenza cassettes nu nog meer kosten dan de Chorus, m.a.w. de adviesprijzen worden nog iets teveel gehanteerd denk ik.
Mijn ervaring is anders. Het inlopen van cassette op een nieuwe ketting kan tot ca. 100 km duren.marcelb schreef:Hierboven werd mij de vraag gesteld waar ik de cassetteslijtage op baseer. Wanneer een nieuw ketting na vervanging niet kan 'wennen' aan de oude cassette en ik na enkele tientallen kilometers nog doortrap, is naar mijn mening de cassette versleten. Op dat moment ga ik tot vervanging over.
Ik moet welzeggen dat niet alle tandwielen dan versleten zijn, maar slechts een of drie.
Ik rijd ca. 3.000 met een ketting, 15.000 met cassette en buitenblad, alles Chorus.
Overigens kun je ook losse kransjes kopen als je er maar drie verslijt:
https://www.bike-components.de/de/Campa ... hl-p32025/
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Slijtage Campa 11 speed : http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=67006
The wind is my friend