Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De teloorgang van Campagnolo

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 sep 2015 08:52

Campa doet 150 miljoen en Shimano (uit m'n hoofd) ruim 2 miljard. Campa heeft volledig de OEM beweging gemist en dat is ook een belangrijke reden dat veel Italianen nu met Shimano rijden.
Los van wat we van de producten vinden zijn ze niet erg handig in de distributie van hun producten.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 sep 2015 09:04

Gastheerg schreef:(...)Campa heeft volledig de OEM beweging gemist en dat is ook een belangrijke reden dat veel Italianen nu met Shimano rijden.
Onbegrijpelijk inderdaad, en redelijk ernstig als je bedenkt dat de meeste fietsfabrikanten fietsen compleet afleveren bij hun verkoopkanalen, waarmee de gemiddelde fietsenmaker een doorgeefluik is geworden waar nauwelijks nog fietsen naar wens van de klant samengesteld worden.
Leuke exercitie voor een druilerige vrije dag: welke grote fietsenmerken leveren nog significante aantallen modellen af met campa? Mijn huidige fietsenmerk, Cannondale, iig al een tijdje niet meer.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 sep 2015 09:21

Canyon is de enige die ik zo kan bedenken (al zal het zeker de minderheid zijn).

Zelfs merken als Pina, Colnago en DeRosa zie je tegenwoordig nauwelijks nog met af fabriek met Campa.
Het is toch niet zo heel vreemd dat campa (nog?) niets doet met schijfremmen. Zowel Shimano als SRAM hadden de techniek al in huis met hun MTB groepen, campa natuurlijk niet. Met andere woorden, R&D kosten zullen voor Campagnolo een stuk hoger zijn.
Toch zie ik dit anders. Schijfremmen zijn al heel lang op de markt, het is technisch gezien echt niet heel veel bijzonders dus heel veel R&D kosten heb je niet. Als je daar dan ook nog eens meer dan 3 jaar over doet...
Bij een relatief klein(er) bedrijf snap ik dan wel dat ze de strategische keuze maken om niet mee te gaan met de hype (zeker deze, die een oplossing is voor een niet bestaand probleem).
Tjsa, er zijn een hoop innovaties geweest die een oplossing waren voor een niet-bestaand probleem. Bijvoorbeeld 11-speed. Maar daar deed Campa wel aan mee sterker nog ze kwamen er zelf mee (slecht uitgevoerd overigens in de eerste serie).

En aan hypes kun je geld verdienen, vraag maar aan Blackberry.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 15 sep 2015 10:12

amclassic-fan schreef:Dat zijn sprookjes. 99% wat er uit 3D printers komt is niet bruikbaar als product, leuk voor een voorbeeldje en om te zien of alles past.
Man wat een praatjes heb jij toch altijd. :lol:
Jij hebt er net als ik eentje naast je bureau staan en daarom weet je het zo goed?


Een van mijn zakelijke contacten print metalen onderdelen met een 3D printer die gebruikt worden in helikopters van defensie. Onderdelen die met CNC machines of gietwerk niet te maken zijn.

Metaalprinters zijn voor mij nog even te duur maar het is een kwestie van tijd voor ik ook daar onderdelen mee ga printen, en zo'n onderdeel kan prima een derailleur zijn, of een shifter.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 sep 2015 10:59

Volledig offtopic, ja ik ben er vorig jaar een lange periode voor 't werk mee bezig geweest. Dat ging niet op metalen onderdelen, is namelijk niet zo praktisch als de radio golven er ook door heen moeten kunnen. Na vele proef prints bij diverse bedrijven is er toen besloten ondanks de veel te kleine oplage toch maar te laten spuit-gieten, puur vanwege de kwaliteit.

Maar goed on-topic, zoveel metaal zit er niet in de mooie Campagnolo onderdelen, wat kapot gaat is toch eerder het (vezel versterkte) plastic en carbon. Slechte leverbaarheid van spareparts is nog altijd beter dan bij Shimano en Sram, want daar is het meestal direct einde verhaal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 15 sep 2015 11:03

NicoNB schreef: Metaalprinters zijn voor mij nog even te duur maar het is een kwestie van tijd voor ik ook daar onderdelen mee ga printen, en zo'n onderdeel kan prima een derailleur zijn, of een shifter.
Dan zal je toch een 3D computer model nodig hebben. Voor mij een reden om nog niet te printen vanwege de tijd die ik daar in moet stoppen.

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 15 sep 2015 12:05

Is het dieptepunt uit de Campagnolo historie al genoemd?

Afbeelding
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 sep 2015 12:08

Amai..................die had ik net uit m'n systeem verdreven :evil:

ItalianJob
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
Locatie: Culemborg

ItalianJob 15 sep 2015 12:32

chrissiewizzie schreef:Interessant topic!

Ik ben het grotendeels eens met wat GastheerG aanhaalde, maar om C-Record nu hun laatste grote innovatie te noemen, klopt in mijn ogen niet. Ik denk dat Campa al gestopt is met grote innovaties toen Nuovo Record op de markt kwam.
Dat zo stellen is misschien wel een beetje kort door de bocht. Uiteraard kun je discussiëren wat nu innovatie is maar Campagnolo heeft toch wel "zijn deuntje meegeblazen" de laatste 2 decennia.

Ze waren veel eerder dan anderen die de kabels bij het remhandel schakelen wegwerkten (waar Shimano nog jaren met die "waslijnen" werkten)

Ze hebben al heel lang carbon in de onderdelen verwerkt waar anderen daar vrijwel niets mee doen. Ik zeg niet dat dit per definitie beter is maar carbon is wel "het" materiaal waar het tegenwoordig om draait. Veel mensen - op een paar puristen na - halen hun neus op als je tegenwoordig niet met een carbon frame rijdt.

11 speed is dan misschien een beetje overdone maar dat werd ook gezegd van 10 speed / 9 speed en ook daar waren ze wel wat eerder in de markt.

De laatste technologie carbonwielen (Bora) met die diamantpatroon gefreesde remrand werkt echt veel beter (en dan met name in de regen). Dat is geen marketing gezwets waar ik in eerste instantie bang voor was.

En veel belangrijker dan welke innovatie dan ook vind ik persoonlijk dat de basis, zoals bijvoorbeeld de aandrijving, bij Campagnolo perfect is en iig geruislozer is dan elk ander merk.

Dat ze met de elektronisch schakelen trend de boot missen kan ik vooralsnog (qua techniek) niet merken. Er wordt wel gezegd dat Di2 beter is maar ik heb nog nooit echt daadwerkelijk inhoudelijk gehoord waarin. Ik heb beide groepen (Di2 en EPS) zelf gemonteerd op mijn fietsen en ik zie nu niet daadwerkelijk een groot verschil in montage / gebruiksvriendelijkheid / duurzaamheid. Ok Di2 schakelt iets softer en Campagnolo directer maar dat is persoonlijk en/of gewenning.

Di2 heeft dan nu misschien iets meer mogelijkheden om e.e.a. uit te lezen softwarematig maar dat zie ik toch meer als een gimmick / playstation achtige toevoeging en inmiddels komt Eps daar ook mee in de volgend update.

Daarnaast heb ik het gevoel dat de markt van elektronisch schakelen ook al wel een beetje verzadigd is. Ik zie steeds meer fietsen in de presentatie van nieuwe 2016 modellen (kijk maar bij Colnago, De Rosa, Pinarello) met mechanische schakelsystemen afgebeeld (dus zal dat ook wel beter verkopen toch?) en op de weg kom ik nog steeds heel veel (nieuwe) fietsen tegen met mechanische schakelsystemen. 5-6 jaar geleden werd beweerd dat rond deze tijd alleen nog maar elektronisch schakelen verkocht zou worden maar daar is zeker nog geen sprake van. sterker nog. Veel beroepsrenners rijden (m.n. in bergritten) nog met mechanische schakelsystemen (Bijvoorbeeld Aru in de Vuelta 2015, Nibali in de tour 2014 en Ag2R in de bergritten van de tour). Die nieuwe Campagnolo 2015 mechanische groepen zijn zeker een goede toevoeging in het assortiment.

Datzelfde geldt denk ik voor schijfremmen. Dat wordt nu erg gepromoot maar dat er nu al 50% van de racefietsen met schijfremmen wordt verkocht lijkt me wat veel. Uiteraard zal het een boost geven als profrenners er mee gaan rijden (dan willen we het ineens allemaal) maar 3-4 jaar geleden introduceerde Colnago met veel bombarie die C59 met schijfremmen maar daar zijn er niet veel van verkocht toen. Sterker nog die waren een half jaar daarna niet eens leverbaar en beschikbaar voor bijvoorbeeld een testrit. Ik heb een paar maanden geleden achter zo'n met Shimano schijfremmen gemonteerde fietst gereden en het gepiep en geknars kwam me van verre tegemoet. Zal wel slecht afgesteld geweest zijn, maar toch. En je kunt je afvragen wat de meerwaarde zal zijn van schijfremmen in het vlakke Nederland (misschien werkt het bij een regenachtig criterium wat beter). Ik zie vooralsnog alleen voordelen voor tourrijders die veel in de bergen rijden en geen helden zijn met afdalen. Echt veel tijd ga je er volgens mij iig niet mee winnen (en daar gaat het uiteindelijk om bij een racefiets). Racefietsen zijn geen F1 wagens. Maar goed Shimano heeft nog veel van deze systemen in de schappen liggen en die moeten verkocht worden, ze zijn een grote sponsor van UCI evenementen dus hebben ook veel invloed. Als ik om me heen kijk kom ik nog vrij weinig schijfremmen fietsen op de weg tegen terwijl er toch veel promotie voor is gedaan. Daarnaast meen ik mij te herinneren dat SRAM en ook Shimano wel wat terugroepacties hebben gehad met te snel in de markt gebrachte onderdelen/systemen. Dus misschien niks mis mee dat Campanolo het schijfremmen systeem eerst goed door ontwikkelt alvorens het op de markt te brengen.

Campagnolo is natuurlijk een relatief klein bedrijf die zich maar op een klein segment van de fietsmarkt richt nl. racefietsen. Shimano is veel groter en bediend de complete fietsmarkt, heeft veel grotere marketingbudgetten en investeert veel meer in distributiekanalen, sponsoring, reclame, prijsstrategieen etc. En daar is een consument gewoon gevoelig voor. En in mindere mate geldt dat ook voor SRAM (hoewel die nu ook maar 1 pro tour team sponsort).

De jaren 80 kun je gewoon niet vergelijken met nu. Campagnolo kon met de toen geldende budgetten bijna het hele profpeloton voorzien van gratis materiaal (meer zal het sponsoren niet geweest zijn). Voor 2 miljoen gulden runde men een redelijke topploeg. Nu heeft men zeker 10 miljoen Euro nodig (en liever meer) en moet voor elke sponsoring flink betaald worden. Daar kan een relatief klein bedrijf gewoon niet meer volop in meegaan.
In de jaren 80 was Shimano qua duurzaamheid echt nog niet goed (Daniel Willems wilde bij Capri Sonne niet op Shimano pedalen rijden omdat ze steeds afbraken) maar dat hebben ze nu inmiddels zeker op orde.

Dat onderdelen slecht verkrijgbaar zijn ligt ook aan het feit dat de grotere 2 en dan met name Shimano heel veel distributie kanalen (webshops, fm) aan zich binden en voorzien van een volledig pakket aan onderdelen / toebehoren en complete schappen in winkels inrichten waardoor Campagnolo gewoon naar de achtergrond is verdwenen. Daarnaast stappen steeds meer mensen die mountainbiken op de racefiets en die kennen vaak alleen Sram en Shimano.

Marketingtechnisch valt er zeker veel aan te merken (maar dat was in de 80 er jaren ook al zo). Losse onderdelen zijn extreem duur (de al eerder aangehaalde bladboutjes), updates (bijvoorbeeld van V1 naar V2 batterij) resulteren vaak - door niet uitwisselbare componenten - in de aanschaf van extra onderdelen. En specifieke onderdelen, zoals bijvoorbeeld lagers, assen, derailleur- en remonderdelen, zijn via de reguliere kanalen bijna niet te verkrijgen. Waar ze veel losse onderdelen op voorraad hebben zijn o.a freebuys.it, bikeman.com

Ik kan nu niet direct zeggen dat Campagnolo een teloorgang maakt. Technisch kan het naar mijn mening nog steeds op het hoogste niveau meedraaien. Qua uiterlijk zijn ze - weliswaar ook een persoonlijke mening - nog steeds onovertrefbaar.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 sep 2015 12:41

Zeer mooie analyse.

Met teloorgang bedoel ik nadrukkelijk NIET dat ze geen goede producten maken. Veel producten kunnen absoluut mee met de concurrentie en zijn op bepaalde punten zelfs beter. Waar het me om gaat is dat ik bang ben dat ze te weinig omzet/winst maken waardoor ze kwetsbaar worden in the long run.

gringo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2010 18:17

gringo 15 sep 2015 13:02

Goede discussie.



En uiteindelijk willen sommigen gewoon een mooie groep, en dan wordt het dus Campagnolo.


Wat zal het zondagspeloton saai worden met 80% Canyon/Shimano fietsen als iedereen alleen voor prijs/kwaliteit kiest. We rijden toch ook niet allemaal in een Skoda.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 sep 2015 13:25

gringo schreef:Wat zal het zondagspeloton saai worden
Dat is het in mijn ogen al ;) Bijna allemaal zwarte fietsjes. Wat wit en rood en dan is het wel klaar.

Ik betreur het ook dat veel merken verdwenen zijn: Ofmega (hele groepen), Galli (idem), Zeus (idem), Gipiemme (idem), Modolo (prachtige remmen), Mavic (nagenoeg hele groepen), Huret , CLB (remmen) etc etc 8-)

Plaats reactie