Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Vince!
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 nov 2014 21:24

Vince! 25 jun 2017 21:16

Seb79 schreef: 20 jun 2017 21:40 Graag jullie advies want ieder keer denk ik te weten wat ik op mijn nieuwe fiets wil, maar raak dan toch weer de kluts kwijt.
Mijn situatie: 80-90 rpm, gemiddelde 31-33 km/u, meestal solo. Ik rij veel op het vlakke maar pak ook wel wat heuvels mee (van vals plat tot 16% maar kort). Natuurlijk wil ik ook goed in Zuid-Limburg kunnen fietsen.
Ik zit zelf te denken aan een 34-50 met 11-23. Dan heb ik veel te kiezen tussen de 30-40km/u met het 50 blad. Maar bij tegenwind en net onder de 30km/u kan ik niet zoveel meer met het 50 blad. Om dit op te lossen kan ik een 12-25 nemen maar dan mis ik de 11 op hoge snelheid bij een afdaling (of ik moet gewoon sneller gaan trappen). Meestal tik ik de 50km/u wel aan dus of een 12 dan kan...
Ik heb ook zitten kijken naar een 36-52 met een 11-28. Zie ik bij Canyons. Een groot bereik maar grote gaten tussenin. Ik zou niet weten wanneer dat handig is.
Mijn advies ; vervang die 11-23 door een 14-28. Heb ik ook direct gedaan nadat ik mijn fiets geleverd kreeg en nog geen moment spijt van gehad.
Bedoel je met gemiddelde de kruissnelheid of het gemiddelde op het einde van de rit ?
Vermoedelijk gebruik je bij solo ritten vaak de 17-18-19, in combinatie met de 50 heb je dan een perfecte rechte kettinglijn, op een 11-23 zit de 19 al ver weg.
Nog een groot voordeel ; van de 14 tot de 21 verspring je telkens 1 tandje, geen gaten tussen de versnellingen.
En met de 34-28 kan je een redelijke helling op, bergaf zal je boven de 55km/h niet meer kunnen meetrappen, maar dit weegt niet op tegen de genoemde voordelen.
De tegenwind die je noemt net onder de 30 kan je met kransje 18 of 19, zelfs de 20, het zesde kransje perfect uit de voeten.
Bij 40 km/h haal je met de 16, heb je nog 2 kransjes over.
Op het vlakke gebruik ik zelden de 34, enkel bij bergop.
Ook kan je bij diverse fabrikanten je cassette zelf samenstellen.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 25 jun 2017 21:29

Ik heb nagenoeg dezelfde cadans, gemiddelde snelheid per rit en rijd ook af en toe in Zuid Limburg. Ik gebruik een 12/25 icm 34/50 voor de polder/vlakke. En een 11/28 voor Zuid limburg. Een 14/28 lijkt mij niets. De 11/28 zitten op mijn winterwielen en die gebruik ik ook in Zuid Limburg. Overigens is een cassette ook zo gewisseld. Een 12/25 zou ook best kunnen in Zuid Limburg. De 12 is voldoende want de afdalingen zijn te kort/bochtig om echt veel bij te trappen. De 25 omhoog kan op veel helingen maar voor de limburgse kuitenbijters vind ik een 28 toch wel fijn.
o'7o

Vince!
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 nov 2014 21:24

Vince! 26 jun 2017 21:53

11-23 betekent ; 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23.
Bij tegenwind zal je (ik) de 18-19 gebruiken, bij de 11-23 cassette loopt de ketting dan al aanzienlijk schuin.
Op 't vlakke waar door 'Seb79' gereden wordt zal je de eerste 2 kransjes nooit nodig hebben, waarom dan voor zo'n cassette kiezen ?

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 21 aug 2017 14:25

Op het vlakke zijn vertandingen van 1 tandje handig. Ik rij heb vaakst op een verzet van iets meer dan 3 (3.1 3.2) Als je een 50 blad hebt zou ik er dus in ieder geval een 16 tussen willen hebben die niet te ver richting het midden van de cassette ligt.

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 08 sep 2017 14:20

Ik ben een nieuwe fiets aan het bouwen en ik wil graag jullie advies!

Huidig: ik heb een Shimano 105 5700 Tripel groep (50 - 39 - 30) met een 11-25 cassette. Hiermee heb ik zonder problemen de Tour for Life bijvoorbeeld gereden. In Nederland gebruik ik het kleinste blad nooit. In de alpen kan ik prima omhoog met een cadans van 85-90 op 30*25. Het zwaarste verzet is zwaar genoeg voor mij.

Op mijn nieuwe fiets wil ik graag de nieuwste Ultegra Di2 R8050. Nu had ik mijn zinnen gezet op de 52/36 semi-compact. Als ik daar bijvoorbeeld achter een 30 steek, dan kom ik op een ratio van 1.20 uit als lichtste. Dat is hetzelfde als 30*25 op m'n huidige fiets. Helaas is het zo dat die vertanding erg slecht leverbaar is (eind dit jaar pas). De 50/34 compact is wel redelijk goed leverbaar, namelijk eind deze maand.

Ik zou voor de compact kunnen gaan. Ga ik heel veel verschil merken tussen semi-compact en compact gelet op mijn huidige fiets?

extra info/doelen: ik was 5 jaar jonger en zo'n 76 kilo toen ik de Tour For Life fietste. Nu 80 kilo, minder getraind en dus 5 jaar ouder. Ik ben van plan om binnen nu en 2 jaar weer een dergelijke tocht te gaan fietsen.
If it's not fixed, it's broken.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 sep 2017 16:17

Dan ligt het voor de hand om toch maar de 50/34 te nemen...
Echt een serieus verschil is er IMO niet
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 sep 2017 16:31


Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 02 okt 2017 11:24

Ik heb een compact gekozen :) Inmiddels de eerste rit gehad: geweldig! 11-25 is ook erg fijn in 11 stappen. En Di2, wauw.
If it's not fixed, it's broken.

Jeroom
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 aug 2017 20:45

Jeroom 14 nov 2017 15:11

Misschien had ik het antwoord op mijn vraag zelf op het internet kunnen vinden. Ik heb mijn best gedaan, maar het is niet gelukt.

Mijn vraag is: waarom worden achterderailleurs niet standaard met een lange kooi in plaats van een korte kooi uitgerust?

Ik las namelijk dat je tijdens het fietsen geen verschil merkt, dus wat is dan precies het nut van de korte kooi?
Vorige maand heb ik een nieuwe compact fiets gekocht waar ik erg blij mij ben, behalve dat ik even niet aan de derailleur gedacht had. Mijn knieën zijn nogal mishandeld door voetbal de afgelopen jaren, waardoor ik ze tijdens het klimmen graag niet al te lang zwaar belast. Helaas zou ik voor cassette met 32T of 34T als lichtste verzet dus de derailleur moeten vervangen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 nov 2017 16:54

Lange kooi derailleurs hebben naast de lange kooi ook het bovenste deralleurwieltje iets lager zitten om vrij van de cirkelzagen te kunnen lopen en dat schakelt theoretisch wat trager op de kleine kransjes.
Dat willen sommige mensen niet op racecassettes tot pakweg 26T.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27579
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 nov 2017 17:11

Het schakelt inderdaad iets houteriger, maar dat zal 9 van de 10 mensen echt niet merken. Een korte kooi oogt iets eleganter en is in theorie iets lichter.

khoidra
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mar 2016 14:07

khoidra 24 nov 2017 13:07

.
Laatst gewijzigd door khoidra op 08 aug 2018 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie