Mijn advies ; vervang die 11-23 door een 14-28. Heb ik ook direct gedaan nadat ik mijn fiets geleverd kreeg en nog geen moment spijt van gehad.Seb79 schreef: ↑20 jun 2017 21:40 Graag jullie advies want ieder keer denk ik te weten wat ik op mijn nieuwe fiets wil, maar raak dan toch weer de kluts kwijt.
Mijn situatie: 80-90 rpm, gemiddelde 31-33 km/u, meestal solo. Ik rij veel op het vlakke maar pak ook wel wat heuvels mee (van vals plat tot 16% maar kort). Natuurlijk wil ik ook goed in Zuid-Limburg kunnen fietsen.
Ik zit zelf te denken aan een 34-50 met 11-23. Dan heb ik veel te kiezen tussen de 30-40km/u met het 50 blad. Maar bij tegenwind en net onder de 30km/u kan ik niet zoveel meer met het 50 blad. Om dit op te lossen kan ik een 12-25 nemen maar dan mis ik de 11 op hoge snelheid bij een afdaling (of ik moet gewoon sneller gaan trappen). Meestal tik ik de 50km/u wel aan dus of een 12 dan kan...
Ik heb ook zitten kijken naar een 36-52 met een 11-28. Zie ik bij Canyons. Een groot bereik maar grote gaten tussenin. Ik zou niet weten wanneer dat handig is.
Bedoel je met gemiddelde de kruissnelheid of het gemiddelde op het einde van de rit ?
Vermoedelijk gebruik je bij solo ritten vaak de 17-18-19, in combinatie met de 50 heb je dan een perfecte rechte kettinglijn, op een 11-23 zit de 19 al ver weg.
Nog een groot voordeel ; van de 14 tot de 21 verspring je telkens 1 tandje, geen gaten tussen de versnellingen.
En met de 34-28 kan je een redelijke helling op, bergaf zal je boven de 55km/h niet meer kunnen meetrappen, maar dit weegt niet op tegen de genoemde voordelen.
De tegenwind die je noemt net onder de 30 kan je met kransje 18 of 19, zelfs de 20, het zesde kransje perfect uit de voeten.
Bij 40 km/h haal je met de 16, heb je nog 2 kransjes over.
Op het vlakke gebruik ik zelden de 34, enkel bij bergop.
Ook kan je bij diverse fabrikanten je cassette zelf samenstellen.