Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

voordeel klikpedalen

robbe
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2007 22:08

robbe 15 okt 2007 22:00

Gewoon maar om er een idee van te krijgen: geven klikpedalen een groot voordeel aan snelheid? Hoeveel sneller ga je er mee fietsen dan met een fiets zonder klikpedalen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 okt 2007 22:04

Hoe harder je probeert je fietsen, hoe groter het voordeel!

Zeker met klimmen is het verschil enorm, en het fietst nog ontspannener ook, omdat je er niet de hele tijd voor hoeft te zorgen dat je voeten niet van de pedalen af schieten.

Dus mocht je twijfelen over de aanschaf van klikpedalen: doen doen doen doen doen doen!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bushwankaz
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 apr 2007 16:17

bushwankaz 15 okt 2007 22:04

Denk weinig verschil. Het is meer het gemak, de benen zullen het altijd nog moeten doen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 okt 2007 22:09

Alleen met klikpedalen kunnen de benen ook een stuk meer doen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 okt 2007 22:10

Het verschil is enorm. Je kunt ronder trappen en je kunt als het nodig is met optrekken of sprinten aan het pedaal trekken wat gewoon een groot voordeel is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 15 okt 2007 22:26

Ik heb iemand horen zeggen dat het gemiddelde minimaal 2 km/u hoger ligt.

Het voordeel is , doordat je vast aan de pedalen zit , je omhoog net wat meer kunt dan zonder klikpedalen . Dit omdat je met je been dat omhoog gaat aan de pedaal kunt trekken en zonder KP doe je dit niet.

Gewoon doen !! Het is even wennen en dus oefenen maar uiteindelijk zul je het voordeel wel merken.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 15 okt 2007 22:37

op slechte wegen dokker je bovendien niet van je pedaal af, en de positie van je voeten op de pedalen blijft optimaal. Daarbij is de krachtoverbrenging ook gewoon veel beter, een klikschoen met klikpedaal is gewoon de meest rigide en efficiente overbrengingsvorm...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 16 okt 2007 10:44

Afgezien van het feit dat je eens met normale pedalen hard op een racefiets moet gaan rijden (gaat je niet bevallen) is het kliksysteem vooral veel gebruiksvriendelijker.
Bovendien bespaard bespaard het je ook nog eens een hoop ontstekingen/irritaties t.o.v. toeclipsriempjes.
T.o.v. helemaal niets zal het wel het e.e.a. opleveren. Toe clips zijn op sommige toepassingen nog steeds beter (zie ook de baansport waar nog steeds met dubbele riempjes wordt gereden) maar over het algemeen is het gewoon het enige systeem dat echt voldoet.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 16 okt 2007 10:50

Puur uit interesse: Ik dacht dat ze op de baan ook wel met klikpedalen zouden rijden en dat de riempjes puur voor de zekerheid (tegen losschieten) aangebracht werden. Dat is dus niet zo?

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 16 okt 2007 10:54

Die dubbele riempjes zitten over de klik pedalen heen. Dient ervoor om er niet toch uit te schieten, niet voor houding o.i.d. alleen een beetje extra zekerheid. Je ziet het voornamelijk bij de spinters nog veel.

Toe Clips zijn echt niet meer van nu. Het is pré klik pedaal eigenlijk, zeker de versie met de echt wielrenschoen. Dus het is niet zo zeer een keuze tussen toe clips, of klik, maar klik of niets...

@ Robbe,

Doe je aan Spinning ? Daar kan je al snel het verschil voelen namelijk. Zelf mijn moeder, jawel, kwam dol enthousiast terug nadat ze een paar mooie schoenen kreeg en er mee spint..

Laat ons maar weten wat je gaat doen en wat je bevindingen zijn !!

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 16 okt 2007 15:12

De kans op losschieten (helaas, te veel gezien) is voor mij de reden om al een jaar of 20 op Elger pedalen te rijden. Een foto is te zien op: http://www.speedplay.com/index.cfm?fuse ... m.clipless

Ook met deze pedalen zit je vast. Maar ze blijven dus vast zitten, en je kan niet per ongeluk los komen. Door het ontbreken van een mechaniek is het vastzetten van de schoen en loskomen altijd gelijk. Ook bij zeer lage snelheden (bijna sur place) en zeer stijle hellingen kan ik hier goed mee los en vast komen.

Losschieten bij clickpedalen heeft volgens mij vaak te maken met het niet tijdig vernieuwen van de plaatjes. Ik rij tegenwoordig nog "maar: 10K per jaar. Deze plaatjes gaan bij mij circa 5 jaar mee.

Het heeft 1 consequentie: lopen met deze plaatjes is niet om vrolijk van te worden. Maar ja.....ik heb geen fiets gekocht om er naast te gaan lopen!

rik.a
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 jun 2007 14:50

rik.a 16 okt 2007 19:13

Welke (race) plaatjes lopen dan wel om echt vrolijk van te worden??? geen toch??
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

Plaats reactie