GRX of gewone Shimano lijn
Ik heb ruim een half jaar op een Focus Atlas met Shimano GRX 400 gereden. Qua remmen niks mis mee maar schakelen liep nooit echt lekker: een krans overslaan of juist net niet naar de juiste versnelling gebeurde regelmatig. Afstellen door de fietsenmaker loste dat maar deels op.
Door het gebrek aan GRX group sets sta ik nu op het punt een tiagra disc (nieuw) te kopen voor m’n Chinese gravel bouwproject. Enerzijds om gewoon winter fiets klaar hebben, en om later eventueel wat upgrades door te voeren. Heb ook een GRX810 groep nieuw gevonden, maar prijsverschil van 600eu is aanzienlijk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12679
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
In een sram derrie zit geen aparte clutch. Daar is gewoon de veerspanning anders per discipline en dat is een betere afstelling dan de aan/uit van shimanoJoostG schreef: ↑17 sep 2021 12:30 Ik reed op mijn gravelbike met een SRAM GX (mtb) derailleur en normale SRAM Red shifters. Die derailleur is vervangen door een normale force derailleur. Merk ik groot verschil? Nee. Alleen als ik vergeet naar groot te schakelen voor (2x11), en ik duik een onverharde afdaling in, klappert de boel een beetje meer.
Uiteindelijk SRAM Apex 1 op de kop getikt
Aanvulling op m'n eigen topic: Ik ben nu van de GRX 600 naar de Shimano 105 gegaan en merk wel degelijk een groot verschil. De GRX schakelt een stuk directer en heeft zelden tot nooit gemist. Direct, soepel en licht. De 105 schakelt echt prima, maar mist hier en daar de tanden en moet soms gecorrigeerd worden. Zeker niet ontevreden met de 105, maar als ik zou moeten kiezen weet ik het wel