Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen of andere groep

bart87
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2010 17:54

bart87 11 mei 2010 01:14

Hallo iedereen,

Ik ben nu ruim een half jaar aan het wielrennen en zeer fanatiek bezig. Daarom wil ik mijn fiets graag upgraden, alleen zit ik met een paar vraagjes.

Ik rijd nu met een Cube Aerial met Shimano 105. Ben ik op zich tevreden mee alhoewel ik die 105 groep niet al te nauwkeurig vind schakelen, waarschijnlijk ook omdat het een triple is. Dus wil ik deze graag upgraden met een nieuwe Ultegra-groep en dan voor een dubbel of compact cranckstel gaan. Maar mijn wielen, Shimano WH-R500'tjes waar je alleen maar ellende over hoort, wil ik ook graag vervangen met (bijv.) Fulcrum 3's.

Ik vroeg me af wat ik beter kan doen. Eerst die groep vervangen of andere wielen, want ik weet niet precies wat ik met andere wielen/naven kan verwachten. Scheelt dat echt veel?

Groeten,
Bart

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 11 mei 2010 02:50

Wielen zijn een betere investering vind ik, aangezien je met je huidige wielen echt aan de onderkant van het spectrum zit. Eventueel een echte vakman de afstelling nog eens na laten lopen. Ik heb weinig klachten over het schakelen met 105, oke vooraan zou het allemaal wat soepeler en sneller mogen maar dat doe ik toch zelden. Achteraan functioneert alles eigenlijk nog uitstekend na 15k km met originele kabels/derailleurwieltjes.

d_jokke
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 25 jan 2008 20:47

d_jokke 11 mei 2010 09:26

ik zou ook je wielen vervangen.

Je groep gaat op een half jaar nog niet versleten zijn en je gaat er veel op verliezen als je hem 2e hands wilt verkopen; mede doordat de nieuwe shimano 105 uit komt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mei 2010 10:54

Slechte schakelen van de 105 groep is waarschijnlijk voorbij met nieuwe kabels en de boel goed afstellen. Die groep hoort gewoon probleemloos te functioneren.

Ik zou als 1e de wielen upgraden, dat geeft veel meer effect
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ludo
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:20

ludo 11 mei 2010 11:10

yep

geef dat geld van de nieuwe groep maar uit aan een stel goede wielen, je zal het voelen !!!
Heb zelf 3 setjes schimano, 2 dt swiss 1450, en 50 hoge carbon wielen voor tube.
Ik voel heel erg verschil tussen deze setjes, de schimano gebruik alleen bij slecht weer en als ik alleen rij .De andere 2 zijn top

bart87
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2010 17:54

bart87 11 mei 2010 11:57

Bedankt voor alle reacties! Omdat ik nog een arme student ben moet ik kiezen omdat ik daarna voorlopig geen geld meer heb. Maar nu ben ik dus overtuigd om voor een set goede wielen te kijken.

Aangezien ik rond de €400,- wil uitgeven dacht ik aan de Fulcrum 3 wielen. Ik geloof dat dit een goede keuze is? Misschien heeft iemand nog tips wat in die prijsklasse goede wielen zijn. Het meeste toer ik en train ik maar binnenkort ga ik ook kleine (oefen)wedstrijdjes rijden.

Groeten,
Bart

nofuturekid
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2006 09:50

nofuturekid 12 mei 2010 15:23

Ha Bart,

Ik had hetzelfde dilemma. Ik heb toch voor de wielen gekozen, toevallig ook voor de Fulcrum Racing 3. Bij Hopmans telefonisch te bestellen, en je hebt ze binnen voor E305,-. Denk er wel aan dat je bij nieuwe wielen ook je cassette moet overzetten, of anders een nieuwe cassette op je wielen laat zetten door Hopmans (heb ik gedaan). Hoef je alleen nog maar nieuwe ketting te leggen, je wielen in te steken (ok, daar bandjes opleggen is ook wel handig) en je bent good to go!

Plaats reactie