Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Stevige, duurzame en comfortabele wielset

Bart_h
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 aug 2017 21:51

Bart_h 28 nov 2020 12:19

Na verschillende problemen (gescheurde velg, kapotte body, kapotte lagers, …) met de Bontrager stockwielen van m'n Trek Domane ALR Disk wil ik graag een upgrade. Ik ben van plan om vooral lange ritten (BRM etc.) te rijden.

Criteria:
- Stevig (ik weeg 95kg)
- Comfortabel (gezien de lange ritten)
- Geschikt voor frequente ritten in natte en winterse omstandigheden
- Weinig of geen onderhoud
- Duurzaam en betrouwbaar
- Schijfremmen
- Geschikt voor banden van 28mm

Ik twijfel tussen volgende 2 alu sets (gewicht en kostprijs zit dicht bij elkaar):
De set van Hunt spreekt me aan omwille van de 32 spaken. Twijfels omdat de gebruikte onderdelen minder courant zijn, en ik misschien moeilijker terecht kan bij de lokale fietsboer als er toch een probleem zou zijn? Wielen naar UK opsturen bij problemen is ook niet zo handig.

De set van DT Swiss ziet er met de 350 hubs heel aantrekkelijk en geschikt uit, maar is hij voldoende duurzaam en stevig?

De DT Swiss bestaat ook in een variant met een velghoogte van 32mm, maar die zal wellicht minder comfortabel zijn? Anderzijds iets misschien iets steviger en aerodynamischer? Of maakt dit weinig verschil?

Custom handgemaakte wielen laten bouwen spreekt me minder aan

Ben benieuwd naar welke van deze sets jullie me zouden aanraden, of als jullie nog betere alternatieven zien (tot 500€).

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 28 nov 2020 13:45

Mocht je dat willen meedelen, waarom de aversie richting handgespaakt? Juist in jouw geval (gewicht) icm je doel heeft een wielbouwer toegevoegde waarde.

De twee setjes die je als voorbeeld neemt hebben beide goede en minder goede kanten. Hadden ze maar een mix van beide.

Hunt heeft een mooie aantal spaken. De overige onderdelen alleen, zijn beduidend minder dan de DT's. Goede klantenservice maar inderdaad, het moet naar Engeland. Houd ook rekening met het feit dat vanaf 1-1-2021 alles van of naar de UK langs de douane moet. Ik vind Hunt ook vooral veel marketing poeha hebben.

De DT's hebben zekker goede onderdelen. Maar naar mijn mening te weinig spaken. Laatste tijd lees ik klachten over tik geluiden.

Als ik tussen die twee zou moeten kiezen, zou ik voor de DT gaan. Heb je tenminste knappe naven die je later kunt hergebruiken wellicht. Of makkelijker doorverkopen als het niet bevalt.

Vwb de hoogte van de velg, in jouw geval kan een 30mm velg geen kwaad, zeker omdat je met disc rijdt. Het meeste comfort haal je toch uit de banden.

Ik lees lange tochten in de winter en brm's. Dan denk ik direct aan verlichting. Hoe ga je dat doen? Is een dynamo voorwiel niet voor jouw gebruik handig?

hayes

hayes 28 nov 2020 15:04

Ik zou hier ook voor Dt Swiss kiezen.
Ik heb de PR1600 Spline 32 wielset. Heel tevreden over.

Met je gewicht zou ik niet meteen erg inzitten.
Ik ben beginnen fietsen toen ik net geen 100kgwoog op een wielset van 150 euro. Nooit het minste probleem ondervonden. De Er1600 geeft een max rijdersgewicht van 120 kg, dus er is echt wel marge.

Bart_h
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 aug 2017 21:51

Bart_h 28 nov 2020 16:59

Philippos schreef: 28 nov 2020 13:45 Mocht je dat willen meedelen, waarom de aversie richting handgespaakt? Juist in jouw geval (gewicht) icm je doel heeft een wielbouwer toegevoegde waarde.
Het is niet mijn bedoeling om hierover een discussie te starten, maar omdat je er expliciet om vraagt toch een reactie.

Ik heb meer vertrouwen in gereputeerde internationale bedrijven, dan in een onbekende lokale wielbouwer. Bovendien heb ik de indruk dat die wielbouwers meestal voor velgen/spaken/nippels opteren die ze op vooraad hebben liggen, maar die niet noodzakelijk de optimale combinatie zijn. Er bestaan honderden soorten spaken met diverse vormen, diktes en aero kwaliteiten, maar de meeste wielbouwers gebruiken bvb steeds dezelfde spaken onafhankelijk het doel. Bij anderen is het net omgekeerd, en moet je alles zelf kiezen, en dan zal ik als niet specialist misschien verkeerde keuzes maken. Ze zijn ook vaak duurder of visueel minder aantrekkelijker. Daarnaast kunnen mensen fouten maken. Machines en kwaliteitscontroles zorgen er bij de grotere fabrikanten voor dat die kans kleiner is.

Bart_h
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 aug 2017 21:51

Bart_h 28 nov 2020 17:00

Philippos schreef: 28 nov 2020 13:45 Ik lees lange tochten in de winter en brm's. Dan denk ik direct aan verlichting. Hoe ga je dat doen? Is een dynamo voorwiel niet voor jouw gebruik handig?
Dat doe ik nu gewoon met de bekende Lezeyne lampen. Mischien ga ik ook nog voor een dynamowiel, ja, maar dat staat los van dit setje.

Bart_h
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 aug 2017 21:51

Bart_h 28 nov 2020 17:03

Bedankt voor de reacties. Ik volg jullie redenering en ga wellicht voor de DT Swiss ER1600.

Ik twijfel alleen nog tussen de velghoogte 23mm of 32mm. De 32mm vind ik visueel wel aantrekkelijker, en ze zijn ook sterker, maar ik vraag me af of ze niet minder comfortabel zijn, en of ik met windgevoeligheid rekening moet houden.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 28 nov 2020 17:09

Windgevoeligheid is geen issue bij 32mm hoogte en comfort haal je uit je banden van 28mm.

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 28 nov 2020 17:46

Zou toch voor handgespaakt gaan rij al 70000 km met een setje 32 spaaks met dura ace naven
Vroeger altijd productie wielen gereden
Een goede wielbouwer denkt met je mee en maakt de set naar jou wensen en doelen
Een maal gespaakt blijft zo een wiel mooi recht en hoeft niet na gespannen te worden.
Ook reserve onderdelen als je een ongelukje krijgt en velg of spaak zijn voor weinig geld te vervangen.
Deze dingen zijn zeer duur bij systeemwielen .
I

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 28 nov 2020 17:49

Gewoon de hoge pakken en met 28mm krijg je genoeg comfort. Je bent niet vederlicht, je kunt het dus wel hebben zonder dat je alle kanten op stuitert. Zeker als je ze tubeless opzet en/of een soepele band neemt. Ik heb zelf hele fijne ervaringen met Panaracer Gravelking Slick's en Pirelli banden.

Ik was niet uit op een discussie. Jouw mening was duidelijk, ik was gewoon benieuwd, bedankt voor je uitleg. Ik ga je niet bekeren 😉

Ik ben het er met je eens dat het aangebodene vaak ruikt naar eigen belang (wat heb ik nog op voorraad liggen).
Gelukkig werken niet alle wielbouwers op deze manier en krijg je her en der wél iets aangeboden wat bij je past, ongeacht het materiaal. De andere ideeën die je hebt over duur/visueel niet aantrekkelijk/aan je lot overgelaten en zelf keuzes moeten maken zonder kennis, hoeven niet waar te zijn.

Nu moet je overigens ook keuzes maken zonder kennis met een klein beetje hulp van forumleden.

Heb je trouwens bij Rose gekeken? Daar hebben ze vaak ook eigen DT setjes met wat meer spaken, als je twijfelt over de stevigheid. En soms met kortingen.

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 30 nov 2020 19:52

Philippos schreef: 28 nov 2020 17:49 Gewoon de hoge pakken en met 28mm krijg je genoeg comfort. Je bent niet vederlicht, je kunt het dus wel hebben zonder dat je alle kanten op stuitert. Zeker als je ze tubeless opzet en/of een soepele band neemt. Ik heb zelf hele fijne ervaringen met Panaracer Gravelking Slick's en Pirelli banden.

Ik was niet uit op een discussie. Jouw mening was duidelijk, ik was gewoon benieuwd, bedankt voor je uitleg. Ik ga je niet bekeren 😉

Ik ben het er met je eens dat het aangebodene vaak ruikt naar eigen belang (wat heb ik nog op voorraad liggen).
Gelukkig werken niet alle wielbouwers op deze manier en krijg je her en der wél iets aangeboden wat bij je past, ongeacht het materiaal. De andere ideeën die je hebt over duur/visueel niet aantrekkelijk/aan je lot overgelaten en zelf keuzes moeten maken zonder kennis, hoeven niet waar te zijn.

Nu moet je overigens ook keuzes maken zonder kennis met een klein beetje hulp van forumleden.

Heb je trouwens bij Rose gekeken? Daar hebben ze vaak ook eigen DT setjes met wat meer spaken, als je twijfelt over de stevigheid. En soms met kortingen.

Volgens mij bedoelt Philippos zoiets:
https://www.rosebikes.nl/rose-racewiels ... size=28%22

32 spaaks, dt350, over 5 weken in huis, mét korting ;)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 30 nov 2020 20:04

Zoiets ja :like:

Deze wielen zijn alleen niet door een machine gemaakt ;)

Bart_h
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 aug 2017 21:51

Bart_h 30 nov 2020 20:27

Bedankt, maar die is nog voor velgremmen, en daarnaast vind ik "max. systeemgewicht: 110 kg (berijder, fiets, uitrusting en bagage)" wat nipt als ik wat drinkbussen en bagage meeneem.

Plaats reactie