Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wiel helemaal herspaken na spaakbreuk?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 sep 2020 11:30

Ik probeer het me te verbeelden. De spaak aan de non-drive side zit een beetje los, want heeft geen spanning. Elke keer als ie helemaal onderaan staat dan gaat ie een beetje zwabberen. Na 10.000.000 mln omwentelingen is de metaalmoeheid zo ver gevorderd dat ie knakt zegt. Net boven de nippel.
(weer wat geleerd).

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 sep 2020 12:04

Nou niet helemaal....
Hoe meer lastwisselingen en hoe groter de lastwissel, hoe eerder het metaal "moe" wordt.
Hoeft ie niet voor te zwabberen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 18 sep 2020 15:21

Ik sluit me aan bij het verhaal van 'matthiav', waaraan ik het volgende nog kan toevoegen:

Belangrijk in dit verband is ook dat de gaten in de velg mooi in de richting van de spaakloop zijn geboord, wat ook wel 'angled drilling' wordt genoemd. Als dit niet is gebeurd, krijg je een knik op het punt waar de spaak de nippel in gaat. Als de spaakspanning hoog genoeg is, kan dat goed gaan, maar bij een lagere spanning (aan de non drive side dus) is het risico vrij groot dat de spaak op den duur precies op dat punt breekt. Ook de kwaliteit van de spaak speelt een rol.

In jouw geval kan het een combinatie zijn van 1) niet goed schuin geboorde gaten in de velg, 2) te lage spaakspanning en 3) matige spaakkwaliteit.

Ik zou adviseren om die spaak te vervangen en de spanning van de spaken in het gehele wiel te verhogen. Alle spaken eerst helemaal losdraaien hoeft niet. Maar er kunnen complicaties optreden. De nippels kunnen bijvoorbeeld muurvast zitten door vuil of te overvloedig gebruik van, of te sterke nippellijm. Je krijgt de nippels dan vaak wel wat losser maar door al dat gedraai en proberen, beschadig je de spaken ook en die breken daarbij dan ook niet zelden.

Als je het gelijk goed wil doen laat je het wiel volledig herspaken met de beste spaken en met de maximale spaakspanning die de velg aankan. Kies voor een spaakpatroon van 'kruis over 2 of 3' aan beide zijden (dus niet radiaal aan de non drive side)
Soms kunnen ook de gaten in de velg wat meer 'angled' geboord worden.

Groet,

Hans

Plaats reactie