Ik heb m'n oude racefiets verkocht en ben van plan na al die jaren op een instapmodel eens te investeren in een min of meer degelijke fiets. Concreet heb ik m'n oog laten vallen op de AEROAD CF SL van Canyon. Dit wegens de looks (fan van mat zwart!) en de (voor zo ver ik hier over kan oordelen) goede prijs-kwaliteitverhouding.
Ik twijfel hier echter tussen twee modellen: de Aeroad CF SL Disc 8.0 Di2 en de Aeroad CF SL Disc 8.0. Het prijsverschil is 1000€. Dit verschil wordt gemaakt door enerzijds de groepset (Ultegra Di2 versus mechanische Ultegra) en anderzijds de wielen (DT Swiss ARC 1400 Dicut DB62 versus Reynolds AR62 DB). De groepset is me van minder belang. Elektronisch schakelen zou een leuke extra zijn maar is voor mij geen absolute must. Ik lig vooral wakker van de keuze qua wielen.
Ik ben vrij groot (2m) en weeg 95 kilo. Op mijn vorige (goedkope) fietsen diende ik steeds na de eerste rit het achterwiel wegens helemaal krom gereden te vervangen door een (lelijk) alumium handgespaakt wiel met maximum aantal spaken. Ik wil dergelijk scenario absoluut vermijden bij m'n toekomstige fiets, en wil dus naast een esthetisch verantwoord wiel (met hoge velgen dus) ook een wiel dat meer dan voldoende stevigheid biedt. Ondanks eindeloos rondgesurf slaag ik er echter niet in een goed zicht te krijgen op de parameters die maken dat een wiel nu net wel of niet geschikt is voor zware en grote fietsers..
Is de DT Swiss ARC 1400 Dicut DB62 ook steviger dan de Reynolds AR62 DB? Of is het eerder omgekeerd en kan ik beter voor het model met de wielen ven Reynolds gaan? Of zijn beide wielen niet geschikt voor fietsers met mijn lichaamsbouw, en kan ik beter op zoek naar een derde oplossing? En zo ja, welke oplossing dan?
Tips rond dit dilemma zouden zeer geapprecieerd worden!
DT Swiss ARC 1400 Dicut DB62, Reynolds AR62 DB SH11, of ?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Heb in de gaten dat de geometrie van een Aeroad nogal racy is, maw je gaat diep moeten zitten.
Ben je jong en soepel, dan zul je daar waarschijnlijk niet zoveel problemen mee hebben.
Er zijn Aero racers op de markt die een iets minder diepe zit hebben zoals bv de Scott Foil.
Een aero racer met een lading spacers onder het stuur ziet er nl niet uit.
Zelf rijd ik nu met de DtSwiss ARC 1400 Dicut DB 48mm hoog, maar in het verleden ook met de Reynolds Strike van 62mm hoog gereden.
Beide wielsets zijn behoorlijk stijf, de Reynolds nog iets meer vanwege de hogere velg.
Wat geeft de fabrikant aan mbt max gewicht van de wielen?
95kg is niet extreem zwaar en het zijn geen instapwielen maar sets van €1400,-/€1500,-, dus mag je er wel vanuit gaan dat die tegen een stootje kunnen.
Vanwege de lagering gaat mijn voorkeur uit naar de DtSwiss wielen met hun 240 naven.
Ben je jong en soepel, dan zul je daar waarschijnlijk niet zoveel problemen mee hebben.
Er zijn Aero racers op de markt die een iets minder diepe zit hebben zoals bv de Scott Foil.
Een aero racer met een lading spacers onder het stuur ziet er nl niet uit.
Zelf rijd ik nu met de DtSwiss ARC 1400 Dicut DB 48mm hoog, maar in het verleden ook met de Reynolds Strike van 62mm hoog gereden.
Beide wielsets zijn behoorlijk stijf, de Reynolds nog iets meer vanwege de hogere velg.
Wat geeft de fabrikant aan mbt max gewicht van de wielen?
95kg is niet extreem zwaar en het zijn geen instapwielen maar sets van €1400,-/€1500,-, dus mag je er wel vanuit gaan dat die tegen een stootje kunnen.
Vanwege de lagering gaat mijn voorkeur uit naar de DtSwiss wielen met hun 240 naven.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Die wielen die je noemt, zijn gemaakt voor de gemiddelde rijder en jij bent met je gewicht en lengte geen gemiddelde rijder. Ideaal kun je die wielen dus niet noemen. Wel zijn die hoge carbon velgen enorm sterk dus het zal wel meevallen. Als je trouwens ook in de bergen fietst, zou ik maximaal 45 mm hoog nemen. Ideaal is een set van bijv. 45 mm hoge velgen met 32 spaken in het achterwiel.
Die DT Swiss-wielen vind ik trouwens echt veel te duur.
Groeten,
Hans van Leeuwen
www.maatwielen.nl
Die DT Swiss-wielen vind ik trouwens echt veel te duur.
Groeten,
Hans van Leeuwen
www.maatwielen.nl
Website: https://www.maatwielen.nl
Ik fiets quasi nooit in de bergen, hooguit éénmaal per jaar een dagje Valkenburg of Ardennen.. Ik zie wel iets in de suggestie van chris80 (waarvoor dank!), namelijk het vervangen van de standaardwielen door een ideaal paar. De vraag is: wat zou dit ideale paar dan zijn? Zoals gezegd zouden ze geschikt moeten zijn voor zware rijders, met liefst 60 c'm hoge velgen. Het gewicht van de wielen is voor mij geen fetish (die honderden grammen gaan in het totale gewicht nauwelijks verschil maken). Prijs mag ergens tussen de 1.000 en 2.000 liggen..
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Ook in de Limburgse heuvels of Ardennen kunnen 60 mm hoge velgen heel onaangenaam zijn.
Als je goede full carbon velgen van 60 mm hoog neemt en 28 of 32 spaken in het achterwiel (in het voorwiel is 24 voldoende) dan kun je heel wat jaren vooruit. De meeste van dit soort wielen die je in de winkel koopt, hebben 24 spaken in het achterwiel. Dat gaat vermoedelijk wel goed (vanwege die sterke hoge velg), maar ideaal is het niet.
Groet,
Hans
Als je goede full carbon velgen van 60 mm hoog neemt en 28 of 32 spaken in het achterwiel (in het voorwiel is 24 voldoende) dan kun je heel wat jaren vooruit. De meeste van dit soort wielen die je in de winkel koopt, hebben 24 spaken in het achterwiel. Dat gaat vermoedelijk wel goed (vanwege die sterke hoge velg), maar ideaal is het niet.
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Ik rijd mijn 60mm wielen (28 spaken, ik weeg 85-90kg) altijd en overal (schijfremmen), zelfs op de Ventoux heb ik er eigenlijk nooit last mee. Als je zelf wat zwaarder bent en een beetje kunt sturen, kun je met 60mm overal uit de voeten.
Setje laten spaken rond een goede naaf (DT350 zijn mijn keuze, er zijn er zat anderen die ook goed zijn) en je zit voor jaren goed.
Setje laten spaken rond een goede naaf (DT350 zijn mijn keuze, er zijn er zat anderen die ook goed zijn) en je zit voor jaren goed.