350 en 240 hebben hetzelfde ontwerp en functioneren hetzelfde. Prijs en gewicht is alleen anders.
Om het nog ingewikkelder te maken. Heb je naar Miche naven gekeken? Gewicht vergelijkbaar met 350, bombproof, niet duur.
welke naven?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
240s en 350 zijn niet meer intern gelijk, zal wel even duren voor de updates naar de 350 worden doorgevoerd.
Je kan nu waarschijnlijk wel de oude 240s versie goedkoop kopen.
Je kan nu waarschijnlijk wel de oude 240s versie goedkoop kopen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Daar heb je gelijk inthestudent schreef: ↑05 mei 2020 08:24 240s en 350 zijn niet meer intern gelijk, zal wel even duren voor de updates naar de 350 worden doorgevoerd.
Je kan nu waarschijnlijk wel de oude 240s versie goedkoop kopen.
In mijn wielen zitten de Miche Primato Syntesi naven en ben daar bijzonder content mee.
Eenmaal per jaar haal ik ze even los en voorzie ze van een nieuw portie vet en gaan met die banaan.
Mooie en geruisloos draaiende naven is het resultaat.
Eenmaal per jaar haal ik ze even los en voorzie ze van een nieuw portie vet en gaan met die banaan.
Mooie en geruisloos draaiende naven is het resultaat.
...
Dan zal ik maar voor dt swiss 350 gaan.
Als 240 enkel maar lichter is.....
Als 240 enkel maar lichter is.....
Goede keuze, ik heb die in mijn wielsets zitten. Af en toe eens een lager vervangen (enkel nog gehad op de winter/modder fiets) en 1 keer per jaar de ratchet eens smeren (heb je zelfs geen gereedschap voor nodig en duurt nog geen 3 minuten, zelfs de cassette moet niet van de body af), meer omzien heb je er niet naar.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat hebben veel naven, daar is de carbon Ti ook het zwakst, alleen Hope blijft daar altijd overeind. Maar zijn de afdichtingen tegenwoordig nog gelijk bij de Hope MTB en Race naven?? De body is al anders.Stoffa schreef: ↑04 mei 2020 22:39
Klein nadeel aan de 240s vind ik dat de endcap van de achternaaf aan de NDS niet een fantastische seal biedt tegen vocht. Ik heb dan ook vaak dat ik denk dat m'n lagers kaduuk zijn, maar dan is het probleem in werkelijkheid wat vocht en zand tussen lager en endcap.
De nieuwe 240 naven hebben de nieuwe ratchet set up gekregen. Bij de straightpull versie is de flens nog steeds laag en staan de flensen nog steeds niet geweldig ver uit het midden. Dat maakt het wiel nog altijd minder stijf dan zou kunnen.
Ook vreten de alu bodies ontzettend in. Het beste van de dt naven is dat ze goed servicebaar zijn en de ratchets, voor de rest zijn er makkelijk betere te vinden.
Novatecs zijn gewoon ruk. Slechte af afdichtingen en te veel tolerantie op de lagerzittingen. Hierdoor vallen lagers er soms zo in, of zitten ze zo strak dat ze niet soepel meer lopen.
Als je een carbon wiel met een novatec naaf crashed is die naaf het gewoon niet waard om er een nieuwe velg bij te kopen. Bij een kwaliteitsnaaf is dat anders.
Ook vreten de alu bodies ontzettend in. Het beste van de dt naven is dat ze goed servicebaar zijn en de ratchets, voor de rest zijn er makkelijk betere te vinden.
Novatecs zijn gewoon ruk. Slechte af afdichtingen en te veel tolerantie op de lagerzittingen. Hierdoor vallen lagers er soms zo in, of zitten ze zo strak dat ze niet soepel meer lopen.
Als je een carbon wiel met een novatec naaf crashed is die naaf het gewoon niet waard om er een nieuwe velg bij te kopen. Bij een kwaliteitsnaaf is dat anders.
Is dat je eigen ervaring (Novatecs) of van horen zeggen? Je bent heel erg stellig hierin.
Mijn persoonlijke ervaring is namelijk anders...
Mijn persoonlijke ervaring is namelijk anders...
Laatst gewijzigd door Philippos op 21 mei 2020 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is mijn eigen ervaring en niet gebasseerd op 1 wielsetje.
Ik geloof best dat jij een andere ervaring hebt, Geen enkel merk mist 100%. Dat jij een goed setje te pakken hebt geloof ik best. Ik doe echter dagelijks onderhoud aan wielen en heb al vele novatecs in handen gehad en het is vaker mis dan goed. Feit is dat de bouwkwaliteit niet erg consistent is en dat komt door de toleranties die ze zichzelf toestaan.
Wij hebben 3 fietsen met Novatecs. Goed weer racer, een hybride wat, in weer en wind, mishandeld wordt door mijn vrouw en een bakfiets wat kopje onder heeft gestaan in een sloot met daar op volgend een hoge druk reiniger mishandeling. Bij alle 3 de fietsen nooit een probleem met de naven. Vandaar mijn vraag.
Zou het ook niet inherent zijn aan het hoge aantal wat verkocht wordt? Dan is de kans op een mispeer (qua absolute aantallen) ook hoger.
Zou het ook niet inherent zijn aan het hoge aantal wat verkocht wordt? Dan is de kans op een mispeer (qua absolute aantallen) ook hoger.