Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe trend?

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 05 feb 2020 22:51

Ik ben aan het uitkijken naar een nieuw setje allround carbon wielen. Gezien het allround gegeven wil ik voor een 38mm hoge velg gaan. Momenteel rijd ik met een 50mm hoge velg, wiel heeft een internal width van 19mm en external 25mm. Hiermee rijd ik met 28mm bandjes wat mijn inziens een mooie combo is.

Nu kom ik als maar vaker wielen tegen die nog breder gaan, 22mm intern en 28mm extern. dit om het zowel te kunnen gebruiken als race en gravelwiel. Nu is mijn vraag, waar trekken we de grens voor onder een racer? Ik kan sowieso niet breder gaan als 28mm bandjes want anders krijg ik het niet meer tussen mijn achterbrug...
Is 28mm externe velgbreedte in combo met 28mm bandjes een goed ding of slaat dit nergens op en is dit vooral voor 35mm bandjes voorzien als gravelwiel...

Voor en nadelen? graag jullie mening!
It's just a hill - Get over it

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 06 feb 2020 07:19

Ik heb zelf een bredere velg genomen vanwege tubeless rijden. Je hebt dan wat extra volume en bij een lek is extra volume wel handig. Tevens ook minder kan op een stootlek bij lage druk. Die van mij zijn 23mm intern en 30mm extern met een 28mm band die ook daadwerkelijk 28mm uitvalt.

Daarnaast zou een brede velg aërodynamische voordelen hebben omdat de overgang van band naar velg nagenoeg naadloos gaat. Je hebt er niet zo'n ballon aanhangen. Banden vallen ook wat ronder wat voordelen qua stuurgedrag en aerodynamica zou moeten hebben.

Een bredere velg zal ook wat stijver zijn maar waarschijnlijk ook een tikkie zwaarder.

Ik heb het gedaan voor eerst genoemde en omdat het er wel gaaf uitziet.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27574
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 feb 2020 07:27

Daarnaast zou een brede velg aërodynamische voordelen hebben omdat de overgang van band naar velg nagenoeg naadloos gaat. Je hebt er niet zo'n ballon aanhangen. Banden vallen ook wat ronder wat voordelen qua stuurgedrag en aerodynamica zou moeten hebben.
Dat klopt niet, een bredere velg is minder aerodynamisch dan een smalle. Zie bijvoorbeeld Hambini op YouTube die die feilloos uitlegt.

Wél van belang is een passende band op een passende velg. Dus geen 23 mm band op een brede velg of een 28 mm band op een 15c velg.

Snelste combinatie; 23 mm op een smalle velg.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 06 feb 2020 18:42

Inderdaad leuk om te zien dat de marketing van de wielenmakers sterk is. Mooie analyse van Hambini laat je weer met je voetjes op aarde komen
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 06 feb 2020 19:25

Wat Hambini uitlegt is dat de band even breedt moet zijn als de velg. Naadloze overgang, wat natuurlijk niet bestaat zou ideaal zijn. Veel naadlozer dan mijn setje gaat het niet worden, alleen met een kitspuit misschien. :lol:

Hoe dan ook, ik merk het niet op mijn kruissnelheid. En bij een sprint merk ik die paar theoretische watt's ook echt niet. Het ziet er dan wel weer super slick uit. :like:

Nu eerst maar eens werken aan de vetrolletjes want die veroorzaken nog veel meer weerstand. :lol:

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 06 feb 2020 22:00

LacsapOV schreef: 06 feb 2020 19:25 Wat Hambini uitlegt is dat de band even breedt moet zijn als de velg. Naadloze overgang, wat natuurlijk niet bestaat zou ideaal zijn. Veel naadlozer dan mijn setje gaat het niet worden, alleen met een kitspuit misschien. :lol:

Hoe dan ook, ik merk het niet op mijn kruissnelheid. En bij een sprint merk ik die paar theoretische watt's ook echt niet. Het ziet er dan wel weer super slick uit. :like:

Nu eerst maar eens werken aan de vetrolletjes want die veroorzaken nog veel meer weerstand. :lol:
Bedankt voor de verduidelijking! Ik was het al gaan zoeken maar vond het niet meteen. Wilt hij dan zeggen dat een 28mm velg het best gecombineerd wordt met een 28mm band of best met een 25mm band die op 28mm uitvalt?
It's just a hill - Get over it

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 feb 2020 22:17

Wiedse schreef: 06 feb 2020 22:00 Wilt hij dan zeggen dat een 28mm velg het best gecombineerd wordt met een 28mm band of best met een 25mm band die op 28mm uitvalt?
Dat laatste natuurlijk. Een 28mm Conti GP5K zal op een 22mm interne velg eerder uitvallen als een 32mm band.

De 'vuistregel' is dat de velgbreedte 105% van de gemeten band breedte is. Een 24mm band op 25mm externe velg is dus ideaal. Aangezien de meeste banden iets breder uitvallen kun je dan het beste voor de 23mm kiezen.

Voor comfort of als je in Belgie woont zou ik iets breder gaan. 22mm is misschien wat overdreven, maar 20mm intern i.c.m. een band die valt als een 28mm rijdt heerlijk.

LacsapOV schreef: 06 feb 2020 19:25 Naadloze overgang, wat natuurlijk niet bestaat zou ideaal zijn. Veel naadlozer dan mijn setje gaat het niet worden, alleen met een kitspuit misschien. :lol:
Je zit niet eens zo ver van de waarheid af. Mavic heeft al een systeem met een strip die de overgang van band naar velg aerodynamisch maakt. UCI heeft dit direct verboden voor de profs, maar voor consumenten is dit gewoon te koop. Naast velghoogte en de juiste bandenmaat zou dat het meeste aerodynamisch voordeel op moeten leveren. Meer dan de verschillen in rim shape of dimples (wat nul effect schijnt te hebben).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 feb 2020 23:30

Niet direct een zinvolle aanvulling van dit topic maar: nieuwe trend = nieuwe cash cow

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 feb 2020 20:21

Een smalle velg/band combo heeft natuurlijk altijd minder lucht weerstand. Maar in combinatie met de fiets kan het best zijn dat er geen verschil is of zelf een verbetering met een breder band/velg.

Net als bandenspanning hoe harder hoe minder weerstand. Dat het in de praktijk soms anders is, dat is evident, maar op een biljartlaken is 10 bar echt veel beter dan 6.

Ik heb het al vaker gezegd ik vind aero ook leuk en tuurlijk scheelt het maar ik zeg er ook weer bij dat een hele MTB maar 6 tot 8% scheelt met brede 2.25 profielbanden op 2.5 bar en een stuur van 70cm. Dus wat je ook aanpast op een racer er zit misschien1 a 2 procent tussen de beste en slechte.

Strakke kleding en je houding doen veel meer.
Maargoed leuk is het natuurlijk wel...

Plaats reactie