Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Advies - Welk type wielen?

lunitic
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 26 okt 2019 10:52

Beste ervaringsdeskundigen,

Ik zou graag jullie mening/advies willen over het volgende:

Welk TYPE klimwielen (draadbanden, <1500gr) zouden jullie adviseren bij een gewicht van 80 a 85 kg.. aluminium, carbon/alu of full carbon?

Mijn vraag is met name gerelateerd aan de rem betrouwbaarbeid en hitte bestendigheid. Ik ben geen ervaren daler.. voor als dat verschil maakt ;)

Ik ben dus echt op zoek naar een setje klimwielen welke eventueel ook gebruikt kan worden voor tijdritten waarbij acceleratie een grote rol speelt.

Ik heb al een setje ffwd f6r (carbon/alu) die ik naar tevredenheid voor alles gebruik.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 okt 2019 11:46

Tijdritten en acceleratie,Leg dat eens uit.
Je wilt dus all round wielen.
Budget?
Enne topic al een beetje doorgespit?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

lunitic
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 26 okt 2019 12:39

Ok.. laat ik de vraag iets concreter stellen..

Zouden jullie op basis van jullie eigen ervaringen full carbon wielen als klimwielen adviseren voor iemand van 80 a 85 kg?

Dus echt gebruik in de bergen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 okt 2019 12:55

lunitic schreef: 26 okt 2019 12:39 Ok.. laat ik de vraag iets concreter stellen..

Zouden jullie op basis van jullie eigen ervaringen full carbon wielen als klimwielen adviseren voor iemand van 80 a 85 kg?

Dus echt gebruik in de bergen.
Dat onderwerp is al tig keer voorbij gekomen,even de zoekfunctie gebruiken.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 okt 2019 14:38

Jouw vraag is mogelijk een van de meest gestelde hier op het forum. :mrgreen:
Als ik het goed heb dan heb je velgremmen op je fiets.
Lange afdalingen met hoge carbon wielen in de bergen kan maar niet altijd.
En als je niet zeker bent van jezelf zou ik het zeker niet doen.

Als je echte all-round wielen wil die ook nog eens licht zijn en bombproof met je 85 kg zou ik kijken naar de Fulcrum zero's.
Ik heb ze ook gehad en heb er nooit problemen mee gehad.
Nu bij Mantel aan 699 Euro, dat is een scherpe prijs. Dat is de (vraag-)prijs voor een erg goede tweedehands set :)


Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 okt 2019 16:28

De stelregel hier op het forum is dat als je moet vragen of het verstandig is om af te dalen met full carbon, dat je het dan niet moet doen.

Carbon/alu is over het algemeen zwaarder dan alleen alu dus minder geschikt om mee te klimmen bovendien kun je dat soort velgen ook te heet remmen waardoor de aanhechting tussen het carbon en aluminium smelt en de remrand niet meer geheel vlak is.

Die tijdritten rij je gewoon met de FFWD wielen.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 okt 2019 17:47

Je moet je niet schamen voor de vraag; de fabrikanten brengen om de paar maanden genoeg wielen uit opdat je de vraag iedere keer opnieuw kan stellen en telkens een ander antwoord kan krijgen. En dan heb je nog de solden met ook invloed op het antwoord....

lunitic
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 26 okt 2019 19:00

Ik had wel het forum en andere sites zitten doorgelezen over de diverse soorten wielen. Maar meestal was de vraag specifiek "welke full carbon wielen kan ik het beste nemen?""

Maar mijn vraag was meer om een idee te krijgen of dat full carbon wielen wel zo verstandig zijn om te nemen voor mijn specifieke doel (klimmen).

Een aantal jaren geleden hoorde je veel over rem/hitte problemen met full carbon wielen. En ik dacht dat dit nu wellicht niet meer zo van toepassing was door verbeterde techniek/materialen.

Ik heb 2 opties om (zeer weinig gebruikte) full carbon wielen over te nemen (ong 600 euro per set) maar begon erg te twijfelen of dat ik toch niet beter van alu of carbon/alu kon kiezen,

Full carbon vind ik zeker mooier maar daar koop ik ze in eerste instantie niet voor.

Dus misschien toch verstandiger om op zoek te gaan naar een alu, carbon/alu setje van onder de 1500 gram en 30 a 40 mm hoog. Echt lage velgen staan weer niet zo mooi in mijn fiets, :)

hayes

hayes 26 okt 2019 21:41

Dat is inderdaad een beetje het dilemma voor velen.
Hoge (tot 50mm) carbon wielen maken een fiets af.
En toch heb ik iedere keer weer geopteerd om m'n alu wielen te steken in de bergen. Iets minder mooi, maar beter voor m'n gemoedsrust.

Al zijn er alu wielen te vinden tot 40mm. Maar dan gaat het gewicht weer wat omhoog natuurlijk.
Ik heb een goedkoop setje Vision Team 35 als alu wielen. Niet licht en toch ga ik er mee klimmen. Maar als je echt véél klimt, gaat het gewicht misschien op je zenuwen werken.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 okt 2019 07:12

+1 Fulcrum racing zero!
Zelf ook gehad, zijn toppers in gewicht, stijfheid en kwaliteit.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 27 okt 2019 08:28

Hierbij mijn ervaring met een superlicht (1200 gram) setje klimwielen. Ik heb de wielen gekocht omdat ik ze vooral heel mooi en daarbij lekker licht vond. Het zijn Reynolds attack velgen met Carbon TI naven.

Ik heb zeer bewust het risico genomen dat de velgen heet kunnen worden in afdalingen. En dat is ook gebeurd, in een zeer steile afdaling waar niet remmen geen optie was en ik tussen veel fietsers reed die zeer behoedzaam naar beneden gingen. Mijn wielen, of remblokken dat durf ik niet te zeggen, werden zo heet dat ik ze rook. Ze stonken gewoon.

Ik heb nu dus last van een heel erg lichte vorm van delaminatie op mijn velgen. Die is niet erg volgens mijn wielenbouwer, volgens hem zal dit niks aan de prestaties af doen. Ik merk er ook helemaal niks van. Die wielen zijn nog steeds even strak als de eerste keer dat ik er mee reed, en ook aan de rem prestaties merk ik niks.

Je weet dus gewoon dat je risico loopt als je carbon wielen koopt en daar mee gaat afdalen.

Ik zou wielen niet meer kiezen, mocht ik voor een nieuw setje gaan. Dan maar een set wielen die 200 gram zwaarder zijn. Voor veel minder geld dan een setje carbon wielen heb je een nieuwe set aluminium wielen die perfect aan je wens t.a.v. gewicht voldoen. Dat kunnen fabriekswielen, maar ook handgespaakte wielen zijn.

Succes met kiezen.

PS.
Lichte klimwielen (laag profiel) en tijdrit wielen (hoog profiel) zijn wat mij betreft per definitie niet in een set te vangen.

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 28 okt 2019 18:14

Klimwielen zijn per definitie laag, omdat die lichter zijn, waardoor ze gemakkelijker klimmen. In afdalingen zijn ze bovendien minder gevoelig voor verschillende windrichtingen die je dan vaak hebt. Dat zijn bij voorkeur alu wielen.

Als je schijfremmen hebt kun je natuurlijk voor een mooi licht setje carbon gaan, omdat ze beter (en altijd) remmen en daarvan niet slijten.
En nu ben ik fietsen.

Plaats reactie