Wil me eens rustig oriënteren op nieuwe full carbon clincher wielen voor velgremmen voor volgend seizoen. Denk hierbij aan:
Zipp 302 (black)
Duke Baccara (mag met relatief eenvoudige naven fiets niet heel overdreven veel)
Die vind ik gewoon mooi en staan voor zover ik heb kunnen vinden goed bekend.
Lees ook goede berichten over fullcrum/campa. Heb met de aluminium varianten echter slechte ervaringen met het opleggen van banden icm kantoorhandjes. Duidelijk lastiger dan bij Mavic of Shimano wielen en ik ga geen bandenknecht meesjouwen. En de full carbons zijn meestal ook te duur voor mij.
Belangrijk
-Zeer laag risico op vervormen/warm lopen voor die enkele keer in de bergen
-Te gebruiken met 25 mm banden (meer past toch niet in mijn frame)
-Geen krijsende/piepende blokken zoals bij veel carbon wielen het geval is bij stevig remmen !
-Remkracht droog en nat op laten we zeggen minimaal 85- a 90% van aluminium velgen
-Rond de Eur 1000 is wel de limiet.
-Ca 45 mm hoog (vind ik mooi compromis tussen goede looks en gebruiksgemak onder alle omstandigheden)
Iemand gebruikservaringen met de genoemde wielen/velgen of redenen om toch echt andere te kiezen?
Welke nieuwe full carbon wielen draadbanden ?
1000 voor Duke Baccara kan je shaken. Zijn wel echt super mooie dingen.
Ik zou Fulcrum wel overwegen, Fullcrum nietjsparie schreef: ↑02 okt 2019 18:04 Lees ook goede berichten over fullcrum/campa. Heb met de aluminium varianten echter slechte ervaringen met het opleggen van banden icm kantoorhandjes....
...Geen krijsende/piepende blokken zoals bij veel carbon wielen het geval is bij stevig remmen !
-Remkracht droog en nat op laten we zeggen minimaal 85- a 90% van aluminium velgen
Overigens vind je Fulcrum Racing Quattro Carbon goed binnen jouw budget. Rij zelf o.a. ook met zo'n set en ben erg tevreden.
Krijsende/piepende blokken ligt eerder aan de blokken of afstelling van de rem dan aan de wielen naar mijn idee, kan soms even puzzelen zijn voor je de beste blokken hebt bij jouw wiel.
Remkracht droog is bij fullcarbon zeker niet minder dan bij aluminium. Bij remkracht op nat lever je wel wat in, hoeveel in % uitgedrukt kan ik niet aangeven, verschilt ook erg per wiel en remblok combinatie.
Ik vind full carbon beter remmen dan alu.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Say whaat?
Voor mij toch zeker weten alu. Het kan aan mijn FFWD wielen/blokken liggen, maar rem met full carbon wielen toch wel een stukje minder. Ik kan redelijk dalen, maar merk dat je een stuk meer remkracht en controle hebt met alu. Om over een nat wegdek maar niet te beginnen, dan blijft er nog maar ~50% van de remkracht over en 'happen' de FCC's zodra ze droog zijn na 2-3 spins.
Het kan aan de type velg of remblokken liggen (Koolstop remblokken op alu zijn geniaal en FFWD is niet de meest geavanceerde velg), maar ik kan niet bedenken dat carbon ooit beter gaat zijn, hooguit gelijkwaardig.
Neemt niet weg dat er prima te leven valt met carbon remranden. Remmen is overrated wanneer je een beetje inzicht hebt.
Alleen als je ergens een gratis set naven vandaan tovert, is € 1000 haalbaar voor Duke-wielen.
Rijd zelf op Duke Baccara 45mm met DT240s-naven. Superfijn!
Gezien je budget zou je ook kunnen kijken naar 2e hands set Campagnolo Bora One? En dan liefst de AC3-versie. Weliswaar geen 45mm, maar 50mm (of 35mm). Reed hiervoor met Bora's (niet AC3) en dat was minstens zo fijn als de Dukes.
Vind tweedehands carbon lastig te beoordelen. Mijn fiets is volledig Shimano. Dan is campa gevoelsmatig een wat vreemde eend in de bijt.
Krijg je banden wel normaal op de full Carbon campa/Fulcrum ? Op aluminium Campa vond ik het een drama met je blote handen. Heb nog een paar campa proton in de hoek staan om die reden. Wel super solide wielen overigens. Nog kaarsrecht en nauwelijks ingesleten.
Krijg je banden wel normaal op de full Carbon campa/Fulcrum ? Op aluminium Campa vond ik het een drama met je blote handen. Heb nog een paar campa proton in de hoek staan om die reden. Wel super solide wielen overigens. Nog kaarsrecht en nauwelijks ingesleten.
Fulcrum Racing Quattro Carbon valt binnen je budget en prima setje.
Ik heb zo'n setje in mijn slechtweer fiets zitten en fiets daar nu ook mee in de regen en niet echt klachten over remvermogen.
Carbon slijt stuk minder hard dan aluminium velgen.
De body(/afdichting van lagers) zijn wel wat minder dan bijvoorbeeld de Mavic ID360 body.
Ik heb 2 setjes Mavic's en die doen beide al ruim 40 duizend km zonder ooit iets vervangen te hebben (pas nog body eraf en zag er allemaal schoon uit)
En de Fulcrum heb ik al eens lagers moeten vervangen ivm speling op body en dat was volgens mij na zo'n 8000km.
Andere fulcrum wielsets (racing 3 en racing 5) die ik gehad heb, heb ik soortgelijke ervaringen.
Voor mij reden om geen fulcrum meer te kopen, maar mavic of dt swiss (voordeel van beide dat je body er zo aftrekt zonder tools en makkelijk kan servicen)
Ik heb zo'n setje in mijn slechtweer fiets zitten en fiets daar nu ook mee in de regen en niet echt klachten over remvermogen.
Carbon slijt stuk minder hard dan aluminium velgen.
De body(/afdichting van lagers) zijn wel wat minder dan bijvoorbeeld de Mavic ID360 body.
Ik heb 2 setjes Mavic's en die doen beide al ruim 40 duizend km zonder ooit iets vervangen te hebben (pas nog body eraf en zag er allemaal schoon uit)
En de Fulcrum heb ik al eens lagers moeten vervangen ivm speling op body en dat was volgens mij na zo'n 8000km.
Andere fulcrum wielsets (racing 3 en racing 5) die ik gehad heb, heb ik soortgelijke ervaringen.
Voor mij reden om geen fulcrum meer te kopen, maar mavic of dt swiss (voordeel van beide dat je body er zo aftrekt zonder tools en makkelijk kan servicen)
Ik rijd tegenwoordig ook met de Quattro carbons. Bandjes wisselen is een stuk makkelijker dan bij de Eurus en Protons gelukkig. Is wel vaak een kwestie van lastige band-velg combinatie, waarover op dit forum veel is geschreven. Op de fulcrums rijd ik trouwens met Pirelli P Zero en Vittoria Corsa. Voorheen op de Eurus, maar vooral Protons, lastige banden montage met Veloflex en Michelin pro3.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Kijk eens bij Maatwielen in Nijmegen.
Prima velgen (light bicycle)
Eigen naaf keuze
Spaak keuze
Ik heb 2 setjes 25 en 45mm en rij veel in de bergen.
En je blijft makkelijk onder de €1000,00
Prima velgen (light bicycle)
Eigen naaf keuze
Spaak keuze
Ik heb 2 setjes 25 en 45mm en rij veel in de bergen.
En je blijft makkelijk onder de €1000,00
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4