Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Schwalbe marathon racer of toch maar almotion /supreme?

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 18 feb 2019 13:45

Hallo,

De banden van mijn Koga F3, standaard uitgerust met Schwalbe marathon racer (40-622), zijn aan vervanging toe.

Volgens de site bicyclerollingresistance.com zijn er alternatieven met een veel lagere rolweerstand dan de marathon racer banden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de marathon supreme en almotion. Eigenlijk is de racer volgens deze site zelfs een stuk slechter dan de gewone marathon band. Ik heb met beide gereden en die indruk had ik dan weer niet.

Kies ik voor de almotion dan moet ik wel een maat kleiner nemen want die bestaat niet in een 40 en een 42 is te groot voor mijn frame.
De almotion daarentegen heeft volgens Schwalbe's website een slechtere rolweerstand dan de racer.

Ik weet het dus niet echt goed of ik nu al dan niet terug marathon racer moet nemen of toch maar eens moet veranderen. De classificatie op Schwalbe's site en hetgeen bicyclerollingresistance.com heeft gemeten zijn tegenstrijdig en je zou geneigd zijn van deze laatste te volgen, maar ik vond niet dat de gewone marathon beter rijdt dan de racer.

Ik heb misshien niet het juiste forum gebruikt omdat het meer over tourfiets banden gaat, maar misschien zijn er hier toch leden die ervaring hebben met al deze banden en kunnen ze me toch wat advies geven.

Groeten,
Kris.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 18 feb 2019 14:25

De kenner bij uitstek is forumlid Klimmer.

Ik zelf fiets jaren met Marathon Racer op een hybride fiets en vind dat fijne rollende banden. Ik heb de 35mm.

Ik zou gewoon weer voor de Racer gaan als ze goed bevallen.

Ik heb er eens heel kort er Marathon Plus antilek banden onder gedaan. Ik wist niet hoe gauw ik die weer er onder uit moest doen, want die geven nauwelijks vering.> Hele stugge "stuiter"-banden.Anderen zweren juist weer bij de Mar. Plus, vooral opwoon-werk-verkeer fietsen.Ze zijn niet zo gauw lek vanzelf.

Maar de Racers zijn gewone goed dempende banden en rollen behoorlijk licht en ik heb er nauwelijks lekke banden mee.

Eerlijk gezegd zeggen die testen mij helemaal niets. Je moet het zelf ondervinden.
Ik fiets al tientallen jaren en ik kies gewoon de banden uit, welke ik het fijnst vind "lopen"en kijk zelden of nooit naar testen. Alleen naar het profiel en lekdichtheid.

veel fietsplezier.

Fiets je veel over klinkerwegen en geen vlak asfalt ......dan iets breder nemen(voor de demping en er wat minder bar in pompen).

en vergeet die testen :)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 feb 2019 18:16

Bedankt voor het respect @codex

Marathon Racer is sinds enige jaren alleen nog verkrijgbaar als draadband. De scores die Schwalbe aan zijn banden geeft worden mede bepaald door marketingmotieven. (uit welingelichte bron vernomen). In dat opzicht is het niet echt handig om een band die Racer in de naam heeft een lagere score te geven qua rolweerstand dan een stijve, maar lekvrije Marathon, ook al blijkt dat wel correct. Een draadband is stugger en dan is er meer kracht nodig om te vervormen=meer rolweerstand.
Ik heb goede ervaring met de bredere almotion band (50-622). Loopt minstens zo soepel als de Big Apple in vouwversie. Geen lekke banden en na 8000 km geen spoor van slijtage. De Almotion is er in 40-622. Zal in feite 38mm hoog en breed zijn, mede afhankelijk van de velg.
De Marathon Supremes ken ik van de eerste generatie ook in 50-622 en inmiddels een jaar in 37-622: snel en lekvrij. Ten opzichte van Big Apple veel meer grip.

Aanvulling: met de aantekening dat de Almotion in 2019 aanmerkelijk lichter is geworden en wel ruim 100 gram, afhankelijk van de maat.
Laatst gewijzigd door klimmer op 18 feb 2019 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 18 feb 2019 18:31

Het schijnt (Duitse test gelezen) dat de gewone marathon in 37 mm de beste rolweerstand heeft en qua gewicht ook gunstig is.
Ik heb op mijn winterfiets marathon in 25 mm liggen. Merk echt geen verschil met de vorige, normale, banden. Enige reden om deze banden te monteren was de lekbestendigheid. Was verrast over het rijden.

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 19 feb 2019 12:11

Dus als ik het goed begrijp kan het geen kwaad om eens een supreme of almotion te proberen?
Dan is de vraag alleen nog welke neem ik? Ik rijd haast nooit offroad en pomp meestal mijn banden vrij hard (5 bar).

De almotion weegt inderdaad nu ongeveer evenveel als de racer en als ik de almotion neem dan heb ik die zelfs in dezelfde maat.
De supreme is iets lichter maar een maat kleiner. Veel aan comfort zal dit waarschijnlijk niet schelen. Een 42 supreme ga ik niet proberen. Een continental sport contact in 42 heb ik ooit geprobeerd en die paste niet in de vork.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 feb 2019 17:28

Wat mij betreft dus de Almotion. Het gewichtsverschil tussen Supreme en Almotion zal wel de hoeveelheid rubber voor het profiel zijn. De Almotion heeft een echt profiel, Ook in tijden van vallende bladeren niet verkeerd. Wel prijzig, maar wel de moeite van het proberen waard.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 19 feb 2019 19:30

Waarom kies je eigenlijk specifiek voor Schwalbe? Ik heb tegenwoordig de Vittoria Revolution G+ op mijn 'gewone' fiets zitten en die bevallen me stukken beter dan Schwalbe.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 19 feb 2019 19:59

Erik schreef: 19 feb 2019 19:30 Waarom kies je eigenlijk specifiek voor Schwalbe? Ik heb tegenwoordig de Vittoria Revolution G+ op mijn 'gewone' fiets zitten en die bevallen me stukken beter dan Schwalbe.
Verklaar je nader...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 feb 2019 20:17

Erik schreef: 19 feb 2019 19:30 Waarom kies je eigenlijk specifiek voor Schwalbe? Ik heb tegenwoordig de Vittoria Revolution G+ op mijn 'gewone' fiets zitten en die bevallen me stukken beter dan Schwalbe.
Ik heb ervaring met racefietsbanden van Vittoria, Michelin en Continental. Met de laatste gewoon slechte ervaringen. (bulten in de buitenband, loslatend loopvlak-weefsel over de hele band e.d.) Van Schwalbe Reichshof heb ik ver na de garantietermijn nieuwe banden gekregen nadat in de eerste generatie Supremes zg. droogtescheurtjes (honderden) waren verschenen. Bovendien kreeg ik gratis Marathon Dureme prototypes te testen en omdat ze ze toch niet verkochten twee sets Big Apple vouwbanden. Bij iedere band de licht mogelijke binnenband. Allemaal gratis.

Voor de duidelijkheid: ik ben geen handelaar.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 19 feb 2019 21:39

Ik heb in het verleden nog wel eens problemen met Schwalbe gehad doordat er scheurtjes in de wangen kwamen. Werd altijd netjes opgelost, wat dat betreft dezelfde ervaring als @Klimmer, maar ik ben er gewoon geen fan meer van. Vittoria bevalt me wat dat betreft beter.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 20 feb 2019 10:52

Ik ben niet perse fan van een merk. Wel zaten er op de meeste van mijn fietsen standaard Schwalbe banden en echt problemen heb ik hiermee nooit gehad. Als ik met een racer lek reed dan had ik er wellicht al 10k+ mee gereden. Misschien is hier ook wel een factor van geluk mee gemoeid.

Anderzijds heb ik ook een tijdje met de Schwalbe marathon gt365 banden gereden, voor winterse omstandigheden. Als je de band niet te hard oppompt had die wel een zeer goede grip, maar was loodzwaar om mee te rijden. Dit nooit meer. Toeval wil dat ik hiermee wel lek gereden ben. Een glasscherf die een snede van ca 1cm maakte dwars doorheen het profiel. Mijn enigste slechte ervaring met Schwalbe, maar meteen ook een goed reden om deze veel te zware banden er af te gooien.

Ik sta altijd open voor alternatieven. Ik heb de specs van die Vittorio eens bekeken en als ik de juiste band bekeken heb dan is die wel zo'n 200g zwaarder dan de almotion in de 40mm uitvoering.

Ik denk dat ik dus waarschijnlijk voor de 2019 (V-guard) versie van de almotion ga kiezen. Ik vermoed die er begin maart op te leggen. Ik koppel nog wel terug met mijn ervaring en of dit uiteindelijk voor mij de juiste keuze zal zijn.

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 11 apr 2019 12:24

Ik had nog beloofd om mijn ervaringen te delen over de nieuwe almotion banden.

Ik rijd nu iets meer dan een maand (een kleine 1000km) met de Schwalbe marathon almotion, V-guard (2019) uitvoering, met binneband, maat 40-622.
Hiervoor reed ik met marathon racers en in de winter met marathon GT365. Omdat ik de almotions heb gemonteerd nadat ik met de GT365 banden reed is het moeilijk vergelijken met de racers. Ik heb wel de indruk dat de almotion lichter loopt, maar naar mijn gevoel is het verschil klein. De almotion zelf rijd wel naar mijn gevoel zeer comfortabel en de rolweerstand stijgt niet spectaculair bij lagere bandendruk, hetgeen de band redelijk soepel doet lopen op licthe kasseistroken. Wel heb ik het gevoel dat bij het vertrek uit stilstand de band iets zwaarder loopt, maar zoals eerder vermeld kan ik niet echt meer vergelijken met de racer. Ook als ik wat sneller door de bochten ga heb ik de indruk dat de almotion een nogal onzekere wegligging heeft.

Maar globaal gezien ben ik zeer tevreden over de almotion. Ik zou deze direct opnieuw kopen.

Plaats reactie