Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

kuiper wielen, maar welke..?

andre
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 mei 2004 11:39

andre 17 jun 2010 11:11

dat is goed om te horen, want dat was eigenlijk het enige nadeel van de FCC50. Is de nieuwe velg dan een ander fabrikaat of een verbeterde versie?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jun 2010 11:24

Verbeterde versie, het is nog altijd een Gigantex velg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ilpirato
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 30 jun 2008 18:04

ilpirato 17 jun 2010 12:19

Ben ook in het bezit van de FFC50, zeer mooie wielen en lekker stijf. Ik heb ook last van dit schudden. Dacht dat het normaal was, maar blijkbaar dus niet. Baal er ontzettend van want een kennis van me heeft dezelfde wielen veel eerder gekocht en die heeft blijkbaar wel de "nieuwe" velgen. Hij heeft dan ook geen last van dit schudden. Ik ga Kuiper maar eens mailen, waarom ik een set "oude" wielen heb gekregen...
Bianchi SL3, Pantani Vive!!
Colnago CX-1

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jun 2010 15:38

Ik geloof er niets van dat je dat beetje onbalans in de velg voelt met fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 17 jun 2010 16:08

Ik heb er gisteren m'n best voor gedaan om het te voelen. 40+ km/u, wind in de rug, glad asfalt en dan de benen stil houden toen voelde ik het heel ietsie pietsie.

Wat ik me afvraag bij een uitgebalanceerde velg: dat effect is toch weer weg als je besluit er een biba in te plaatsen met een korter/langer ventiel?

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 17 jun 2010 17:00

11847 schreef:ik wil graag een nieuw setje wielen aanschaffen met hogere velgen (..)

Wil het setje namelijk naast het gebruik tijdens tijdritten/triathlons ook gewoon tijdens trainingen kunnen gebruiken (..)


Zelf heb ik de FCC50's gekocht. Ik gebruik deze voor (TT)-trainingen en ook wel voor (niet TT-)wedstrijden. Voor TT-wedstrijden gebruik ik een Disk + Hed H3. Ik heb gekozen voor carbonvelgen omdat m'n TT-wedstrijdwielen ook een carbon velgrand hebben, en bovenal mooier vind. Met pokkeweer (regen e.d.) rijd ik er niet mee dus mindere remkracht onder die omstandigheden vond ik geen doorslaand issue.

Als je de wielen ook voor TT-wedstrijden wilt gebruiken zou ik voor de FCC85's gaan. De aerodynamische winst tijdens wedstrijden lijkt me belangrijker dan de omstandigheden tijdens een training. En omdat het clinchers betreft is trainen nog steeds goed te doen.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 17 jun 2010 17:32

Amclassic-fan schreef:Ik geloof er niets van dat je dat beetje onbalans in de velg voelt met fietsen.


Ik geloof zoveel niet; Als ik zelf trap voel ik niets (meer onbalans in de benen dan in het wiel), als ik op een glade weg de fiets rond de 40/u laat rollen voel ik het heel goed en je hoort het ook. Het is niet zo dat ik eerst het wiel heb nagemeten en toen ben gaan voelen, nee ik voelde heel duidelijk iets en dacht dat het wiel eivormig was, en ben toen het wiel gaan nakijken, maar dat was het dus niet.

Ik heb eens met wat lood rond de spaak de boel in balans proberen te krijgen en had op 35 gram lood uit, met jouw opleiding moet je dan zo in staat zijn uit te rekenen wat voor een krachten op de assen worden uitgevoerd bij een bepaalde snelheid.
Afbeelding

ilpirato
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 30 jun 2008 18:04

ilpirato 17 jun 2010 19:46

Dan geloof je het niet...
Ik ga hier een potje zitten liegen om mee te kunnen lullen...
Bianchi SL3, Pantani Vive!!
Colnago CX-1

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 17 jun 2010 21:38

Andre schreef:dat is goed om te horen, want dat was eigenlijk het enige nadeel van de FCC50. Is de nieuwe velg dan een ander fabrikaat of een verbeterde versie?


Er is geen sprake van een nieuw of oud model velg.
Momenteel zoals ik ze voor het laatst heb uitgeleverd is het met randje bij het ventiel.

Wel neem ik aan dat de fabrikant niet stil zit en hem zal verbeteren waar mogelijk, het is een velg die je bij verschillende gerenomeerde merken terug vind.

Feedback per e-mail is altijd welkom of "dingen" die je anders zou willen aan een bepaalt type wiel etc. dan kan ik dit meenemen voor een eventuele toekomstige opvolger van de velg.

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 17 jun 2010 21:59

ik denk eerder dat je onbalans in de band voelt dan in de velg.

maarten_deboer
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 aug 2007 19:55

maarten_deboer 17 jun 2010 23:41

En omdat hier toch mensen komen die kuiperwielen hebben.
Is er nog iemand opzoek naar een campagnolo body voor kuiper wielen, hij ligt hier nieuwe en ik doe er niets mee... Dus

andre
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 mei 2004 11:39

andre 18 jun 2010 11:05

Of je het wel of niet voelt (de onbalans) is misschien ook wel afhankelijk van je eigen gewicht. Ik ben maar een klein mannetje. de onbalans zit zeker in het wiel, zonder banden gemonteerd en de fiets op de kop valt het wiel meteen met het punt naar beneden waar het ventielgat zit. Met binnenband erbij wordt dit dus nog erger (theoretisch dan).

En misschien is de ene velg de andere niet (?). Geen idee hoe constant ze dat kunnen produceren.

Plaats reactie