Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke disc wielen

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 mei 2020 08:46

tom de groot schreef: 05 mei 2020 22:15 Wat maakt Handgespaakt dan zoveel beter?
(Geldt niet alleen voor deze specieke "wielenboer...")

Wat is het verschil tussen een confectie pak en een maatpak? Alle twee zijn handgemaakt (confectie volgens vastgestelde patronen in een fabriek in Bangladesh/China/vul in), zullen wel passen maar een maatpak zit perfect omdat het op jou afgestemd is. In sommige gevallen hoeft die maatpak niet eens duurder te zijn dan een confectie pak van een bekend trendy merk.

Wel is het zo inderdaad dat een wielbouwer niet alle onderdelen kan kopen (zoals specifieke velgen die alleen in fabriekswielen te vinden zijn).

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 06 mei 2020 12:08

Merkwielen:

- een wiel goed spaken kost een bepaalde hoeveelheid tijd en die tijd wordt lang niet altijd daadwerkelijk in een wiel gestoken, met als gevolg: slagje, spaakspanning te laag, etc.;

- bij de vervaardiging van merkwielen wordt uitgegaan van de gemiddelde rijder (bijv. 1m80/80 kg) maar als u bijvoorbeeld 65 kg of 100 kg weegt, is zo'n set al niet meer ideaal voor u (wie wil trouwens voor 'gemiddelde rijder' gehouden worden?);

- bij merkwielen wordt vaak een 'maximaal rijdersgewicht' vermeld, maar dit betekent helemaal niks aangezien de ene rijder veel meer fietst dan de ander. Het is misleidend. Iemand die bijvoorbeeld 100 kg weegt en 10.000 per jaar fietst, zou bij een wielset met 'maximaal rijdersgewicht van 110 kg' kunnen denken dat die set geschikt voor hem is, maar de ervaring leert dat die rijder bijna altijd beter af met een op zijn profiel afgestemde wielset;

- te vervangen onderdelen van een merkset moeten bijna altijd (dure) onderdelen van datzelfde merk zijn, (goedkopere) onderdelen van andere merken passen niet;

- sommige merkwielen (bijv. Mavic R-Sys, Fulcrum en Campagnolo) zitten behoorlijk onhandig (of vernuftig, het is maar net hoe je het bekijkt) in elkaar, zodat reparaties (bijvoorbeeld vervangen van de velg) veel tijd en dus geld kosten;

- de communicatie met, en deskundigheid van sommige leveranciers van onderdelen van merkwielen zijn niet om over naar huis te schrijven, met soms lange wachttijden voor klanten tot gevolg (het komt voor dat een paar keer achter elkaar de verkeerde onderdelen worden opgestuurd, etc.);

- bij sommige merken ben je als consument totaal afhankelijk van een service centre en ben je niet vrij om je wiel ergens anders te laten repareren. Zo'n service centre kan bovendien slecht bereikbaar zijn of zich in het buitenland bevinden.

chrisgr
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 20 sep 2005 00:41

chrisgr 06 mei 2020 13:31

Je hebt meteen alle voordelen opgesomd.
Seriewerk of maatwerk, ieder moet het voor zichzelf uitmaken.
geen signatuur

roelw
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 06 mei 2020 13:56

Maatwielen schreef: 06 mei 2020 12:08 Merkwielen:

- een wiel goed spaken kost een bepaalde hoeveelheid tijd en die tijd wordt lang niet altijd daadwerkelijk in een wiel gestoken, met als gevolg: slagje, spaakspanning te laag, etc.;
Merkwielen worden via een machine geconstrueerd.
Een van de voornaamste fabrikanten van zulke machines is Nederlands: Holland Mechanics uit Purmerend.
Meer info: https://www.bikeradar.com/features/the- ... evolution/
Zulke machines garanderen altijd een gelijke spaakspanning en rechte wielen.
Handgespaakte wielen worden door mensenhanden gebouwd en manueel werk levert af en toe fouten op.
Je insinueert hier dat beide types wielen manueel gemaakt worden en dat handgespaakt meer tijd en aandacht per wiel kan besteden als een arbeider in een fabriek maar dat is niet zo.

ik wil best wel voordelen zien van handgespaakte wielen maar dit argument is een non-argument en pleit eerder tegen als voor handgespaakte wielen.

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 07 mei 2020 10:41

Alleen worden de wielen in de fabriek in elkaar gevlochten en in een doos verpakt.
Met handgespaakte wielen bedoel ik dan ook echt de wielen die custom-made worden gespaakt en niet als "handgespaakt" worden ingekocht.

Deze custom-made wielen worden na montage meerdere keren onderhanden genomen waarbij zich oa. de spaaknippels zetten en hierdoor de spanning in de spaken veranderd.
Denk niet dat dit bij welke "wielen-producent" dan ook gebeurd.
Mijn wielen zijn meerdere keren belast en opnieuw op spanning gebracht waarbij de spanning na x-duizend kilometer nog gelijk is, dit kon ik niet zeggen van de ENVE's en Roval's die ik had.
Dit is voor mij het verschil tussen hand-gespaakt en fabriekswielen.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 07 mei 2020 11:31

roelw schreef: 06 mei 2020 13:56
Maatwielen schreef: 06 mei 2020 12:08 Merkwielen:

- een wiel goed spaken kost een bepaalde hoeveelheid tijd en die tijd wordt lang niet altijd daadwerkelijk in een wiel gestoken, met als gevolg: slagje, spaakspanning te laag, etc.;
Merkwielen worden via een machine geconstrueerd.
Een van de voornaamste fabrikanten van zulke machines is Nederlands: Holland Mechanics uit Purmerend.
Meer info: https://www.bikeradar.com/features/the- ... evolution/
Zulke machines garanderen altijd een gelijke spaakspanning en rechte wielen.
Handgespaakte wielen worden door mensenhanden gebouwd en manueel werk levert af en toe fouten op.
Je insinueert hier dat beide types wielen manueel gemaakt worden en dat handgespaakt meer tijd en aandacht per wiel kan besteden als een arbeider in een fabriek maar dat is niet zo.

ik wil best wel voordelen zien van handgespaakte wielen maar dit argument is een non-argument en pleit eerder tegen als voor handgespaakte wielen.
Ik zie niet hoe een machine de spaken goed kan ontstressen, wat cruciaal is voor het behoud van de spaakspanning (spaken in looprichting buigen, knijpen in spaken, bepaalde krachten op het wiel zitten om koppen zich te doen zetten, koppen goed 'zetten' in naaf). Dus ik geloof best dat een machine een wiel recht kan spaken, maar zonder die ontstress-technieken zal de spaakspanning in dat wiel snel afnemen en zullen er daarmee problemen ontstaan.


Overigens is ook een machine afhankelijk van de rechtheid van een velg. Een velg is nooit helemaal perfect rond en is soms zelfs verre van rond. In dit laatste geval moet je dit corrigeren met de spaken. Met andere woorden: als je bij een velg die niet mooi rond is aan elke kant van het wiel een gelijke spaakspanning gebruikt, zit er een slagje in het wiel.

Een ander aspect is nog de betrokkenheid tussen klant en bouwer: een wielbouwer bouwt een wiel voor een specifieke klant die hij meestal persoonlijk heeft ontmoet. Hierdoor wordt er bijna automatisch meer zorg in de wielen gestoken dan in het geval van een bouwer die in opdracht van een groot merk zoveel mogelijk wielen per dag probeert te spaken (want hij wordt per gespaakt wiel betaald). Ik ken in ieder geval 1 groot merk die zo werkt.

Groeten,

Hans

nielsve
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 08 mei 2020 21:30

Is de ffwd tyro kwalitatief vergelijkbaar met een zipp 302 die ondertussen al een tijdje mee gaan? Qua service zal ffwd geen gelijke kennen tov een Amerikaans merk?

Plaats reactie