Naaf keuze
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Verreweg de meest degelijke naven komen van Campa (Record) op de voet gevolgd door Shimano Dura Ace. Als je een wat hoger spaakaantal niet erg vindt is dat verreweg de beste keuze (met ultegra als betaalbaar alternatief).
Zijn niet zo hip en licht als de andere genoemde naven en de wielbouwers hebben een kleinere marge maar voor een slechtweer/onderhoudsarme set zijn ze zeker het overwegen waard (heb een setje record naven dat al aan het derde setje velgen toe is)..
Zijn niet zo hip en licht als de andere genoemde naven en de wielbouwers hebben een kleinere marge maar voor een slechtweer/onderhoudsarme set zijn ze zeker het overwegen waard (heb een setje record naven dat al aan het derde setje velgen toe is)..
Hier 2 setjes met hope mono rs naven,1 set 3 jaar oud en andere set 2 jaar oud.
Nog nooit onderhoud aanhieven doen,het zijn niet de lichtste naven maar prijs/kwaliteit is uitstekend.
Nog nooit onderhoud aanhieven doen,het zijn niet de lichtste naven maar prijs/kwaliteit is uitstekend.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12702
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Hope is ook in die klasse, zelfde prijs ongeveer.
De nieuwe lopen ook wat lichter voor de race. Hebben ook maar 2 pallen ipv 4.
De nieuwe lopen ook wat lichter voor de race. Hebben ook maar 2 pallen ipv 4.
Thanks.sharkman113 schreef: ↑12 mar 2018 10:53 Flenzen staat iets te dicht bij elkaar waardoor je bij 11 speed het recept hebt voor een instabiel achterwiel. De aftermarket naven met DT 240/350internals hebben dat opgelost met alternatieve (verder uit elkaar staande spaakgaten) maar bij een stock naaf kun je voor meer spaken kiezen (bijv. 28 achter) een iets hogere spaakspanning en een stabielere velg. Doe je dat niet en ben je in staat een flink wattage te trappen dan krijg je een minder stabiel wiel en mogelijk aanlopen tegen de remblokken. Bovenstaande is op zich ook wel verklaarbaar, ontwerp stamt uit een tijd dat wielen nog niet zo extreem paraplu hoefden te worden gespaakt.
28 spaken had ik al voor gekozen en achteraan hogere spaakspanning was ik met hulp van het forum ook achter gekomen (slepen tegen remblokken is bij mij geen probleem want schijfremmen )
Ik heb wel het gevoel dat ik toch een stijf achterwiel heb. Ik heb ze wel in een brede alu velg gespaakt en in een hoge carbon velg, dat helpt ook al.
Momenteel wel tevreden van de naven maar ik heb er nog niet veel kilometers mee gedaan.
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Hier nog een lijstje met wat commentaar op verschillende naven
https://fairwheelbikes.com/wheels/hubs/
https://fairwheelbikes.com/wheels/hubs/
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
-
- Forum-lid
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
Rij zelf al jaren naar tevredenheid met Ultegra naven.
Rij door weer en wind en doe eigenlijk niks aan onderhoud.
Daarbij ben ik nog een iets zwaardere rijder dan TS.
Gebruik wel 36 spaken en een Ambrosio FCS28 velg.
Rij door weer en wind en doe eigenlijk niks aan onderhoud.
Daarbij ben ik nog een iets zwaardere rijder dan TS.
Gebruik wel 36 spaken en een Ambrosio FCS28 velg.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
Ik heb de Carbon-ti naven op mijn MTB (Santa Cruz Tallboy CC 2017) en ik heb er alleen maar hele goede ervaring mee. Daarbij rijd ik iedere week, ongeacht de weersomstandigheden (zon, regen, ijs/sneeuw). Ontzettend lichte naven die samen met de ZTR Crest velgen zorgen voor een wielset onder de 1.400 gram. Set is gemaakt door Ernie Frieke en ook hij is erg enthousiast over deze naven en de kwaliteit daarvan.
Ik ben ook erg tevreden over mijn Carbon TI X-Hub naven. Volgens mij is de negatieve tendens over de naven iets uit het verleden.
Ik gebruik Carbon-TI X-Hubs op mijn gravelbike. De naven hebben afgelopen jaar best wel wat te verduren gehad, maar ondanks de nodige wasbord kilometers, single trail routes, kasseistroken, en diverse erg natte fietsdagen, lopen ze nog steeds perfect. Vorige maand heb ik ze maar eens uit elkaar gehaald en alles zag er nog als nieuw uit.
Ik gebruik Carbon-TI X-Hubs op mijn gravelbike. De naven hebben afgelopen jaar best wel wat te verduren gehad, maar ondanks de nodige wasbord kilometers, single trail routes, kasseistroken, en diverse erg natte fietsdagen, lopen ze nog steeds perfect. Vorige maand heb ik ze maar eens uit elkaar gehaald en alles zag er nog als nieuw uit.
Ik heb straightpull 240s opgebouwd met 9th Wave velgen en gebruik die al een paar jaar probleemloos met Campa 11 speed. Kan de 240 dan ook zeker aanraden.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells