Gisteren in de RVV toch weer 2 spaken gebroken in mijn achterwiel, beiden NDS en wiel is kaarsrecht gebleven. Dus wel gewoon kunnen uitrijden.
Dit is dus het gevolg van te lage spaakspanning aan de NDS. Ik had het wel verhoogd na 3-4000km maar blijkbaar hadden de spaken toch al wat schade opgelopen.
Ik ga het wiel maar volledig opnieuw spaken, dat lijkt me het veiligste.
Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Gisteren de nieuwe velgen eronder geschroefd en tijdens de maiden-trip onderworpen aan een eerste field test.
Wel met enige huivering overigens denkend aan de ervaringen van havana met zijn zelf gebouwde velgen.
Het thuisfront geïnstrueerd wat ze moesten meenemen als ik zou bellen met pech.
Gelukkig was dat laatste niet nodig echter halverwege, op een bospad, sloeg ineens de schrik om het hart bij een geratel aan het achterwiel. Spaak geknapt was m'n eerste gedachte. Afstappen en controleren wat er aan de hand was, bleek dat er een takje in het achterwiel was blijven steken. Opgelucht verder gefietst.
Geen kraakje of andere verontrustende geluiden gehoord zelfs niet nadat ik enkele kilometers over de redresseringsstroken heb gereden die hier op veel kleine landweggetjes zijn aangebracht. Zodoende een soort stresstest simulerend. Alles goed doorstaan.
En wat is de achternaaf van Miche toch heerlijk stil vergeleken met sommige andere merken. Zoek je rust dan zijn deze de juiste keuze en ze lopen ook nog ontzettend lekker soepel. Prima aanbeveling keezx.
Mooie set geworden ben er helemaal happy mee.
Wel met enige huivering overigens denkend aan de ervaringen van havana met zijn zelf gebouwde velgen.
Het thuisfront geïnstrueerd wat ze moesten meenemen als ik zou bellen met pech.
Gelukkig was dat laatste niet nodig echter halverwege, op een bospad, sloeg ineens de schrik om het hart bij een geratel aan het achterwiel. Spaak geknapt was m'n eerste gedachte. Afstappen en controleren wat er aan de hand was, bleek dat er een takje in het achterwiel was blijven steken. Opgelucht verder gefietst.
Geen kraakje of andere verontrustende geluiden gehoord zelfs niet nadat ik enkele kilometers over de redresseringsstroken heb gereden die hier op veel kleine landweggetjes zijn aangebracht. Zodoende een soort stresstest simulerend. Alles goed doorstaan.
En wat is de achternaaf van Miche toch heerlijk stil vergeleken met sommige andere merken. Zoek je rust dan zijn deze de juiste keuze en ze lopen ook nog ontzettend lekker soepel. Prima aanbeveling keezx.
Mooie set geworden ben er helemaal happy mee.
...
Was dat je farsports setje?TL@ schreef: ↑01 apr 2018 12:23 Gisteren in de RVV toch weer 2 spaken gebroken in mijn achterwiel, beiden NDS en wiel is kaarsrecht gebleven. Dus wel gewoon kunnen uitrijden.
Dit is dus het gevolg van te lage spaakspanning aan de NDS. Ik had het wel verhoogd na 3-4000km maar blijkbaar hadden de spaken toch al wat schade opgelopen.
Ik ga het wiel maar volledig opnieuw spaken, dat lijkt me het veiligste.
Ik heb geen Farsport wielen. Ik heb deze set (DT Swiss velgen) en een carbon set (Chinees carbon, lokaal gekocht paar jar geleden, origineel van Flyxii denk ik)
De carbonset blijf sterk gaan
De DT Swiss set wordt binnenkort teug gespaakt, spaken zijn besteld. Beetje leergeld, niet erg. Ik ben al blij dat ik weet wat er mis is en hoe ik het recht moet zetten.
De carbonset blijf sterk gaan
De DT Swiss set wordt binnenkort teug gespaakt, spaken zijn besteld. Beetje leergeld, niet erg. Ik ben al blij dat ik weet wat er mis is en hoe ik het recht moet zetten.
Gezien een te lage spaakspanning aan de NDS de meest voorkomende oorzaak van spaakproblemen is, is er geen enkele reden om je spaken aan de DS niet op de maximaal aangeraden spaakspanning te zetten. De juiste logica is: spaken DS op max spanning (meestal 120 kgf) en dan verkrijg je automatisch de hoogst mogelijke spanning aan de NDS, alle andere factoren van het correct wielbouwen in rekening genomen. De omgekeerde logica (spaken NDS op een 'gewenste' spaakspanning zetten en dan de DS aanpassen) is niet de juiste. Ik zet mijn spaken aan de DS altijd op 120 kgf en begin dan de dish weg te werken door de NDS bij aan te spannen. Dish is trouwens veel gemakkelijker aan te passen met de NDS spaken: door de schuinere hoek hebben zij een meer laterale trekkracht op de velg. Een halve slag bijdraaien aan de NDS heeft dus meer effect op dish dan aan de DS.
Goedendag
Ik sta aan het begin van een nieuw projectje voor een wielset.
De velgen en naven heb ik allemaal al. Echter zit ik met een kleine vraag betreft de spaak lengtes.
Als ik de calculator van dtswiss gebruik krijg ik deze waardes.
voornaaf (radiaal gespaakt)
accuraat 252.1mm
Aanbevolen 251mm
achternaaf (2x2)
accuraat links 259.1 Rechts 257.9
aanbevolen links 258 Rechts 257
Nu heeft dt swiss geen 251 in het assortiment (athans lastig te krijgen) dus ik kom daar ook weg met 252mm denk ik
Achter vind ik wat lastiger. Daar is geen 257mm of 259mm makkelijk voor te krijgen. 258mm is wat makkelijker.
Kan ik dan voor het achter wiel niet gewoon 258 zowel links als rechts gebruiken?
Het gaat op novatec a271sb en f372sb naven met velgen met een erd van 539.4 (carbon 50mm)
Ik hoop dat jullie mij veder opweg kunnen helpen
Groeten
Stephan
Ik sta aan het begin van een nieuw projectje voor een wielset.
De velgen en naven heb ik allemaal al. Echter zit ik met een kleine vraag betreft de spaak lengtes.
Als ik de calculator van dtswiss gebruik krijg ik deze waardes.
voornaaf (radiaal gespaakt)
accuraat 252.1mm
Aanbevolen 251mm
achternaaf (2x2)
accuraat links 259.1 Rechts 257.9
aanbevolen links 258 Rechts 257
Nu heeft dt swiss geen 251 in het assortiment (athans lastig te krijgen) dus ik kom daar ook weg met 252mm denk ik
Achter vind ik wat lastiger. Daar is geen 257mm of 259mm makkelijk voor te krijgen. 258mm is wat makkelijker.
Kan ik dan voor het achter wiel niet gewoon 258 zowel links als rechts gebruiken?
Het gaat op novatec a271sb en f372sb naven met velgen met een erd van 539.4 (carbon 50mm)
Ik hoop dat jullie mij veder opweg kunnen helpen
Groeten
Stephan
Heb je de ERD zelf nagemeten zo nee, pas spaken bestellen als je dat gedaan hebt. Opgegeven waardes kloppen vrij wel nooit bij Chinese velgen.
Been there, done that.
Been there, done that.
Laatst gewijzigd door havana op 17 apr 2018 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.