Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eerste keer zelf een wiel bouwen

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 okt 2020 15:36

Een boksbeugel? :P

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 okt 2020 16:29

Plastic is te zacht om als boksbeugel te dienen :D
Afbeelding

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 09 okt 2020 16:35

Een blokje hardhout met een zaagsnede er in. Hoe moeilijk kan het zijn!
...

croix
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 feb 2015 10:45

croix 02 nov 2020 11:05

In afwachting van de onderdelen voor mijn eerste zelfbouwproject, alvast een wielrichter gebouwd. Inspiratie gehaald van verschillende youtube filmpjes en volledig opgebouwd met spul dat ik nog had liggen (kwam eindelijk die verzameling schroeven en haken die ik had opgebouwd tijdens mijn verbouwing van pas).

De richter is volledig demonteerbaar en dmv van ijzerenhaken met sleuf aanpasbaar aan verschillende naafbreedtes. Wielrichten dmv aanpassen van de schroeven op de richtarmen, 'roundness' dmv kantelen van de richtarmen naar onder de velg en verder indraaien van de richtschroeven. Wieldish dmv omdraaien van het wiel.

Misschien dat ik de richtarmen nog iets lager monteer. Ik heb de indruk dat ze nu misschien in de weg zitten om net bij die spaken te komen waar het het makkelijkst werken is.

Nu enkel nog een bakje voorop om nippels en gereedschap bij de hand te houden, maar daarvoor moeten we eerst nog eens takeaway bestellen :lol:
IMG_5134.jpeg
IMG_5136.jpeg
IMG_5137.jpeg
IMG_5138.jpeg

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 nov 2020 13:48

Schitterend!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 02 nov 2020 14:00

Ik zou hem gewoon in productie nemen 😁

Cold_
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jun 2017 19:34

Cold_ 02 nov 2020 19:05

Graag wil ik, als absolute beginner in wielrichten, de ervaring van de ervaringsdeskundigen even aanspreken

Heb een aluminium voorwiel met op een bepaald punt een hoogte slag van 3 tot 4 mm. De zijdelingse slag is heel beperkt. Hoe begin je hieraan om de hoogteslag eruit te halen ?

Op de plaats van de slag de spaken zowel links en rechts lossen en de zone net voor en na de slag de spaken geleidelijk aan minder lossen ? Krijg je dan niet het effect dat de spaakspanning op die plaats te weinig is ?

Ps. Als winterproject ook zelf een wielrichter aan het bouwen. Vergelijkbaar met deze in één van bovenstaande berichten, maar dan net iets anders (lees : naar eigen inzichten en smaak)

Dank u

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 nov 2020 19:21

3 tot 4 mm klinkt alsof dat wiel een optater in een gat gehad heeft of zoiets.
Helemaal goed krijg je dat waarschijnlijk nooit, maar het kan vaak wel weer een bruikbaar wiel worden.
Ik zou eerst eens kijken wat de doorsnee spaakspanning is , is die laag dan beginnen met rondom maar wat opvoeren, behalve op de lokatie van de laagteslag en dan maar eens kijken wat het effect is.
Gaat het de goede kant op , dan nog maar eens een rondje, tot er iets van 1 mm overblijft, daar merk je meestal niks van tijdens het rijden.
Tussendoor telkens gedoseerd wat lossen op de lage plek.
Hierbij moet je zoveel mogelijk evenredig met de hoogte werken dus het lossen verdelen naar de diepte van de slag.
Is de spaakspanning al hoog bij het begin dan kan je volstaan met alleen gedoseerd lossen.
Omdat het een voorwiel is heb je weinig last van een wat (te) lage spaakspanning op 1 lokatie, zolang die links/rechts maar redelijk verdeeld is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

H143
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jun 2020 09:12

H143 03 nov 2020 22:26

Binnenkort wil ik ook eens beginnen om een wielsetje te spaken.
Ik zit te denken aan 50mm carbon disc voor een racer en het liefste zo low budget ten eerste om te testen of 50mm wat voor mij is en of het spaken mij wel ligt :)
Heeft iemand nog tips welke materialen ik het beste kan gebruiken?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 nov 2020 22:34

Om het "in de vingers"te krijgen maakt het eigenlijk weinig uit welke materialen je gebruikt.
Makkelijkste is , zoals meer gedaan hebben, een bestaand wiel(set) uit elkaar te halen en weer van A tot Z opbouwen/afwerken.
Daarna kan je eens proberen een wat ambitieuzers in elkaar te zetten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 04 nov 2020 12:24

Dat wat hierboven staat is ook mijn route geweest om het spaken onder de knie te krijgen.
Zeer leerzaam en leuk om te doen en dat dan later de échte wielen aan bod komen en er ook nog iets fatsoenlijks uitkomt is helemaal mooi.
...

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 06 nov 2020 10:50

Als je je spaakspanning eens wilt natrekken/controleren, moet dat zonder banden en druk erin. De banden en druk zorgen voor een initiële verlaging van de spaakspanning.

Maar is dat ook echt noodzakelijk? alles eraf, of is de druk eraf al afdoende. Ik heb geen zin om mijn tubeless banden met sealent eraf te halen en vroeg me af of het genoeg is om alleen de druk uit de banden te halen?

Plaats reactie