Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Achterhalen model/type Shimano velg

Gebruikersavatar
Diniz
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 mei 2012 12:38

Gebruikersavatar Diniz 12 jan 2015 20:07

Ik ben benieuwd welk type/model velg ik eigenlijk heb. Het complete wiel is toentertijd besteld bij Shimano en ik heb lopen googlen op de nummers op de velg, maar geen resultaat.

Op de velg staat ingegraveerd naast de maat 19 x 622: 524 38 12 25. Het wiel werd verder geleverd met een FH-RM30 hub.
Afbeelding

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 12 jan 2015 21:41

In combinatie met een FH-RM30 naaf, kan de velg echt van alles zijn geweest.
Dit omdat de naaf relatief 'low-end" is, daarmee vaak gebruikt om voordelig een wiel in elkaar te spaken.

Handigst om een foto te plaatsen, liefst zo scherp mogelijk.
In wat voor fiets zit het wiel?

Gebruikersavatar
Diniz
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 mei 2012 12:38

Gebruikersavatar Diniz 12 jan 2015 23:38

Klopt helemaal, ik heb er toen in 2012 geloof ik € 40,- voor betaald. Die fiets is een beetje een hobbyprojectje geworden en heb ik zelf steeds aangepast, in het kort:

Het is een oude vintage racefiets waar ik o.a. in de loop van de commandeurs heb vervangen voor Sora ST-3300 brifters en al eerder een hyperglide naaf met 7-speed body/cassette had geplaatst. Alleen die velg heb ik toen dubbel gereden na een enorme slip. Bij de FM dus compleet wiel besteld waarbij ik alleen de body zelf nog moest overzetten. Alleen op deze velg past mijn momenteel Schwalbe Luguano 23-622 (700x23c) HS384 banden slecht. Alleen door keihard oppompen en insmeren met zeep schiet hij in de goede positie.

Nu reed ik laatst weer lek en vrij ver van huis. Ik was de bandenlichters vergeten en het was al donker en iets onder het vriespunt. Normaal al een heel gedoe om de band te verwisselen, nu wilde het echt niet en ben ik maar op de velg naar huis gereden met in mijn hoofd al het idee voor nieuwe goede velgen te gaan. Alleen was ik benieuwd naar de exacte specificaties van deze velg omdat ik probeer uit te zoeken of ik de spaken weer kan gebruiken bij de nieuwe velgen. Daar is natuurlijk wel uit te komen met de specificaties van de nieuwe velgen, dus het is ook vooral nieuwsgierigheid!

Hmm, is het toch nog een redelijk lang verhaal geworden... Scherper als dit lukt niet met mijn camera:

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie