Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

25 mm band, wel of niet doen?

tjaardbreeuwer
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2010 00:43
Locatie: Duluth, MN, USA

tjaardbreeuwer 02 apr 2015 19:46

toerfietserftw schreef:Hoe serieus moet je trouwens een minimale bandendruk van 7 bar op een 25mm band nemen? Een van de redenen voor een bredere band is toch dat je met een mindere bandenspanning toe kunt. Zeker op slechte wegen en klinkers/kasseien vind ik 7 bar echt te veel (en ik ben absoluut geen lichtgewicht).
Niet serious. Minimale banden spanning op een band gedrukt is meestal baarlijke nonsense.
Maximale druk zou ik daarentegen WEL in acht nemen!

Je banden zijn te zacht als je makkelijk doorslaat tot de velg en als je bij snelle, scherpe bochten de band voelt omknikken(zijwaarts).



http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf. geeft een goed begin qua druk maar daarna moet je het zelf proberen.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 07 apr 2015 17:53

zlyrinx schreef: Mijn vraag is dus, wat vinden jullie acceptabel als tolerantie voor hoogteslagen en waar zou dit aan kunnen liggen? Perfect rond bestaat niet, maar op deze manier kan ik dus eigenlijk geen 25mm banden gebruiken, en dat is natuurlijk wel vervelend. Mijn vorige banden waren op het oog wel helemaal rond. Of is dit een bekend probleem bij Schwalbe banden?
zlyrinx schreef: Ik heb ook een set Pacenti SL23 en een Farsports carbon/alu 50mm set. Ik weet zeker dat er geen hoogteslagen in mijn wiel zitten, dus daar kan het niet aan liggen. De hoogteslag van de band is zeker meer dan een milimeter.

Ik zal de leverancier eens mailen, kijken wat zij er over zeggen.
Sorry voor t topic-kapen, maar hoe is dit uiteindelijk afgelopen / opgelost ?
(het wel een 25mm voorband, welke geen problemen geeft, en dan past t wel weer in dit topic ;) )

Heb een net nieuwe schwalbe Durano (28mm. paar maand geleden gekocht) op achterwiel op nieuwe wielset fulcrum quattro gelegd, en ondanks de nog kaarsrechte wielset zit er een vervelende hoogteslag in de band, voor het eerst gemerkt afgelopen weekend in volle afdaling van regionaal heuveltje (Holterberg): trillende fiets is dan niet leuk ;)

Dus bij thuiskomst eens een en ander bekeken, band lucht afgelaten, met zeepsop in de weer om het beter gemonteerd te krijgen, flinke bandenspanning, even de 10 bar aantikkken, en dan terugzetten naar de 6 : maar veel verbetering lijkt er niet te zijn als ik wiel ronddraai ..... Zichtbaar een hoogteverschil dus.

Dus was benieuwd hoe dit nu opgelost was en of je hiermee naar de verkoper kan ? ( in mijn geval wel een fysieke winkel maar 80 km uit de buurt, dus eigenlijk is heen/weer rijden al duurder dan nieuwe band :roll: )

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 apr 2015 12:15

In een groot deel van de schwalbe banden zit een hoogte slag. Laat het hier maar 20man testen en zeker 5 man met een hoogteslag.

De vraag is of je het merkt en wat je ermee wil. 1mm merk je echt niet, 2mm vaak niet eens. Hangt er ook af hoe abrupt de hoogte slag is uiteraard. Je krijgt zeker een nieuwe verwacht ik.

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 08 apr 2015 14:33

@ted038
Onder garantie kan ik ze terugsturen naar Mantel. Daar worden ze nog wel gecontroleerd, maar heb een filmpje bijgesloten met de slag en ze leken begripvol. Ik verwacht dus dat ze vergoed worden.

Ik ga trouwens van 25 weer terug naar 23mm. Ik wil het risico niet lopen dat mijn frame uitslijt omdat ik zo nodig op 25mm moet rijden, terwijl ik mijn hele leven al op 23 rijd. Bovendien vind ik de verbetering van een smalle naar een brede velg groter dan van een 23 naar een 25mm band.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 08 apr 2015 14:40

zlyrinx schreef:@ted038
Onder garantie kan ik ze terugsturen naar Mantel. Daar worden ze nog wel gecontroleerd, maar heb een filmpje bijgesloten met de slag en ze leken begripvol. Ik verwacht dus dat ze vergoed worden.
Ook mantel dus ...... Zal wel de wet van de grote getallen zijn ...

Weet nog niet wat ik ga doen, heb de bon niet meer (wel bankafschrijving ivm pinbetaling) , maar om voor "die paar euro ( 26,50)" zoveel moeite te gaan doen & hou niet van dit soort situaties..... ( Of ik moet er toevallig eens langskomen binnenkort, want om er 2x 80 km voor te gaan rijden ... )

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 12 apr 2015 22:04

Ik weet het... het is maar 2mm... en het zal wel iets psychologisch zijn... ;) maar... voor mijn gevoel zijn de 25mm's wel iets windgevoeliger dan de 23mm's...

Dan heb ik het wel over een stevige zijwind in de polder... Ben ik de enige of zijn er nog meer die dit ervaren ? :shock:

M4028049
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mei 2014 20:55
Locatie: Delft

M4028049 12 apr 2015 22:35

ruud_k schreef:Ik weet het... het is maar 2mm... en het zal wel iets psychologisch zijn... ;) maar... voor mijn gevoel zijn de 25mm's wel iets windgevoeliger dan de 23mm's...

Dan heb ik het wel over een stevige zijwind in de polder... Ben ik de enige of zijn er nog meer die dit ervaren ? :shock:
Dat verschil heb ik nog nooit ervaren, maar het kan ook zijn dat ik dergelijke kleine verschillen überhaupt niet merk.. ;) Wat ik wel duidelijk merk is aanzienlijk minder lekke banden.

jbdv
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2015 23:52

jbdv 15 apr 2015 21:35

NicoNB schreef:ik zou voor 28 gaan.
Loop je vooruit op de nieuwste trend van 2015-2016.
Ik heb 2 racefietsen, 1 met 23mm wielen, 3 keer een lekke band gehad in 3000km, en een fiets met 28mm, met extra lekbescherming en 0 lekke banden in 4000 km.

Maar comfort is gewoon een wereld van verschil, terwijl ik weinig verschil merk qua snelheid (al is m'n 23mm fiets wat lichter en trekt volgens mij wat sneller op, is de cruise-snelheid gewoon gelijk met zelfde inspanning).

Ik ben het dus met NicoNB eens, al heb ik geen ervaring met 25mm's. Maar als de keuze is tussen 23 of 25 zou ik voor 25 gaan.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 15 apr 2015 22:24

Mijn nieuwe fiets kwam met 25mm banden (Schwalbe Lugano's). Mijn eerste reactie na aankoop was, zo..., de eerste upgrade van de fiets wordt een setje 23mm super duper snelle Conti of Schwalbe bandjes.

Maar ik heb er nu een kilometer of 150 opzitten en ik laat ze lekker zitten. Op mijn vorige fiets monteerde ik altijd 23mm Conti 4000 GP's. Maar voor mijn gevoel is de prestatie van de veel goedkopere 25mm Schwalbe Lugano gelijk aan de Conti's. Althans, wat betreft het gevoel van rolweerstand...

Lang verhaal kort: ik ben om ;)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 apr 2015 09:25

Ook ik ben om. Ik heb HplusSon Archetype velgen met Vredestein Senso banden, en daar is het verschil met smalle banden+velgen marginaal beter. Ik heb ook een set met Reynolds Assault velgen (nog iets breder dan de archetypes) en Vittoria open corsa banden, en dat is werkelijk een genot (als de banden er eenmaal op liggen; monteren banden is een klein drama) Veel meer comfort en een veel fijnere wegligging in de bochten. Ik rij beide sets op 6.5 bar (bij 70 kg).

Het passen is bij de reynolds wielen het meest kritiek (cannondale supersix frame uit 2010). Achter gaat makkelijk, maar de ruimte bij de voorvork kan nét.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 16 apr 2015 09:35

23, 25 en 30. Het is allemaal prima. Bij die dikke banden is het wat minder belangrijk of ze wel helemaal op spanning zijn. Als ik wil racen rijdt ik het liefst op knalharde 23 mm banden; gewoon omdat het zijn eigen charme heeft.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 apr 2015 13:14

53x11 schreef:Ook ik ben om. Ik heb HplusSon Archetype velgen met Vredestein Senso banden, en daar is het verschil met smalle banden+velgen marginaal beter. Ik heb ook een set met Reynolds Assault velgen (nog iets breder dan de archetypes) en Vittoria open corsa banden, en dat is werkelijk een genot (als de banden er eenmaal op liggen; monteren banden is een klein drama) Veel meer comfort en een veel fijnere wegligging in de bochten. Ik rij beide sets op 6.5 bar (bij 70 kg).

Het passen is bij de reynolds wielen het meest kritiek (cannondale supersix frame uit 2010). Achter gaat makkelijk, maar de ruimte bij de voorvork kan nét.
Je vergelijkt wel een wedstrijd band met een all weather senso lijkt mij.
Maar idd de vittoria's hebben ontzettend veel grip.
Op mijn pacenti 23sl heb ik 25 mm senso's op 6 bar en ook veel grip en comfortabel.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie