Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 jun 2020 08:01

De Diverge zeker, Joeri. ;)

Ah ik ben abuis, een Felt Breed 30 zie ik! :like:
Have fun!

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 23 jun 2020 15:33

Suntoro schreef: 22 jun 2020 21:00 Ik heb eergister ook weer gewoon een kunststof bandenlichter gebruikt vanwege mijn carbon velg. Want voor je biba lekprikken heb je bij tubeless toch last.

Overigens ging de montage weer lastig. Had mijn Kenda Valkerie achter flinke beschadigd. Nog net thuis gekomen met de lekker band. Werd niet gerepareerd door de latex. Maar had afgelopen donderdagavond ook geen zin om te stoppen en een biba te monteren. Het was al laat, en dan zou ik in het donker thuiskomen. Was mijn achterlichtje ook al verloren. Merkte ik op toen ik hem aan wilde zetten. :roll:

Maar heb de Kenda Valkerie 28mm zaterdags maar eens weggegooid en vervangen door een oude Sworks 2Bliss 28mm. Eigenlijk reed ik daar de achterband ook snel aan gort op mijn fixie, dus ben wel een heuverig ervoor of ik er wel plezier aan zal beleven op mijn racefiets. In ieder geval heb ik het laatste stukje ook een bandenlichter gebruikt. Overigens kostte het wel weer wat moeite. Die Reynolds AR41 zijn best breed intern. En bleef weer veel lucht ontstnappen met behulp van de compressor. Uiteindelijke oplossing was de band een paar uur met binnenband te monteren. Daarna de binnenband er weer uit halen en aan 1 kant in de velgrand laten zitten. Gelukkig werkte dit met de Sworks band wel. Met de Maxxis Padrones was dat nooit een oplossing.

Ik was laatst van plan een nieuw setje banden aan te schaffen, maar uiteindelijk toch maar even gewacht. Laatst mijn berging opgeruimd en kwam die Sworks band tegen. Wel een gravel bandensetje besteld en een gravelbike. :lol: :mrgreen:
Mocht je ooit nog eens tubeless racefiets bandjes willen bestellen.

Tip: https://www.bicyclerollingresistance.co ... o-ust-2018
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 jun 2020 00:23

Een setje panaracer gravelking slick gemonteerd op een velg dt swiss r500db gemonteerd; eentje ging heel makkelijk, bij eentje toch een paar handschoenen aangedaan om de pijn van de band op mijn handen* bij het overduwen/overrollen te verlichten. Maar al bij al ging het eenvoudig....

En ik weet weer waarom er latex in de banden gaat; zonder latex waren ze na een kwartier weer zonder lucht....

el grande
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 sep 2011 15:37

el grande 24 jun 2020 19:35

Voor het eerst en vol goede moed ook eens besloten tubeless te gaan.

Maar na 2 dagen begin ik er toch wat spijt van te krijgen, opgeven doe ik niet maar wat advies kan ik wel gebruiken 😂.

Voor op mijn Roval clx32 wielset de GP5000TL banden besteld, Orange seal tire sealant en schwalbe ventielen.

Er ontsnapt lucht, thv het ventielgat zit een klein gaat in de velg, daar voel ik lucht door komen. Volgens de FM is het velglint wat Roval gebruikt niet geschikt, dus heb ik tubeless tape gekocht en dit om de velg gedaan. De hoeveelheid lucht wat nu nog ontsnapt is minder, maar luchtdicht is het nog steeds niet.
Daarnaast "ploppeb" de banden wel, maar zodra de band leeg is valt ie als het waren uit de velg.

Iemand advies?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jun 2020 21:20

2 rondjes tape gedaan? Is het tape 3-5 mm breder dan de binnenbreedte van de velg?

Dat laatste is vrij normaal trouwens.

el grande
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 sep 2011 15:37

el grande 24 jun 2020 21:41

Het tape wat ik vandaag meekreeg is 21mm volgens de verpakking, dr swiss.
De velg: RIM WIDTH
Clincher: 20.7mm internal, 28.1mm external.

Heb nu op advies eerst isolatietape erom gedaan en daaroverheen 1 laag tubeless tape.

Ah oké! Als dat gebruikelijk is, loopt de sealing dan niet direct uit de band?

Dank voor je hulp iig!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jun 2020 21:42

Tape is dus te smal. Breder tape kopen, 2 rondjes wikkelen. Eerst isolatietape klinkt mij vreemd in de oren. Hoort niet maar kan het mis hebben!

Sealant zou ik pas toevoegen nadat alles goed werkt. Is bij GP5000 ook niet eerder nodig (zijn tubeless en niet tubeless ready, wat betekent dat ze geen sealant nodig hebben om op druk te blijven).

https://www.mantel.com/schwalbe-tubeless-velglint

> 23 mm variant pakken

el grande
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 sep 2011 15:37

el grande 24 jun 2020 22:21

Dan ga ik dat morgen halen en op die manier doen!
Voor de zekerheid... met 25mm tape van schwalbe zit ik goed.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jun 2020 06:49

Zou 23 mm pakken.
Laatst gewijzigd door havana op 25 jun 2020 11:52, 2 keer totaal gewijzigd.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 jun 2020 07:53

Laatste dagen ontsnapte er lucht uit m'n voorband, waardoor ie na een halve dag nog maar op 3 bar stond ipv 5,8 bar.
Bleek dat er lucht ontsnapte via een paar spaakgaten, band eraf gehaald en een laagje tubeless tape over originele DtSwiss tape gelegd en het zaakje weer gemonteerd en met sealant gevuld.
Blijft nu weer goed op spanning.
Ik gebruik 23mm tape op 17C binnenbreedte.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jun 2020 08:50

Overlapt het tape dan de zijkant? Ik zorg er altijd voor dat het tape de zijkant niet overlapt
Met hookless of mid hookless moet je het zeker vermijden. risico dat de band er dan van af komt is mij te groot.

Ik gebruik tape wat 2mm breder is dan de interne breedte bij strak trekken valt het er dan mooi in.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 jun 2020 10:21

In het algemeen is het belangrijk dat de tubelesstape zo breed is dat de rand van de tubelessband er over heen valt, Zo wordt n.l. voorkomen dat er lucht via de zijkant van de tape naar de spaakgaten ontsnapt, vandaar dat de tape altijd minimaal 5 mm breder zal moeten zijn dan de interne velgbreedte.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie