Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1101
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 11 okt 2020 22:12

Ik gebruikte CO2 bij het ploppen. De booster werkte niet in die zin dat de band zodra de druk verminderde meteen weer uit de velg sprong.
Ten einde raad sealant toegevoegd en opgepompt met een CO2 patroon.
Dat werkte goed, maar uit angst voor "ontploppen" de band niet meer leeg laten lopen, totdat ik hem ging vervangen. Toen bleek ook dat de sealant (doc blue) er heel raar uit zag....
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 12 okt 2020 07:11

Gisteren voor het eerst zo’n ‘bacon’ strip gebruikt. Sealant wilde het gat niet dichten. Strip erin geduwd en daarna met co2 opgeblazen. Zat meteen goed dicht. En heb mijn rit (nog 40/50km) zonder probleem kunnen afronden.

Vraag me alleen af wat ik nu het beste kan doen. Alles zo laten zitten of gat via de binnenkant plakken?
o'7o

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 okt 2020 16:41

Vandaag mijn voor- en achterband omgewisseld op de nieuwe tubeless ready carbonwielen van Helin Liu. nadat ik de Pro One 25mm band (1e gen) had laten leeglopen bleef de rand in de sponning van de velg en heb de band nog zelfs met een handpompje kunnen oppompen. Een kunststof bandenlichter tussen velg en band steken was door de strakke passing niet mogelijk maar na eenmaal met de duimen de wand van de band naar binnen te hebben gedrukt klapte de band uit de sponning naar het midden van de velg en was het demonteren daarvan een eitje, met de hand en zonder bandenlichters.

Daarna zonder bandenlichters de andere band weer kunnen monteren en moest uiteindelijk met het binnenventiel eruit de band met de compressor laten ploppen waarna de band met latex erin gemakkelijk met de vloerpomp kon worden opgepompt. De wielset blijft de gehele winter op druk opgehangen en wordt pas in maart 2021 weer gemonteerd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 okt 2020 16:43

Douglas schreef: 12 okt 2020 07:11 Gisteren voor het eerst zo’n ‘bacon’ strip gebruikt. Sealant wilde het gat niet dichten. Strip erin geduwd en daarna met co2 opgeblazen. Zat meteen goed dicht. En heb mijn rit (nog 40/50km) zonder probleem kunnen afronden.

Vraag me alleen af wat ik nu het beste kan doen. Alles zo laten zitten of gat via de binnenkant plakken?
Als de reparatie dus goed dicht is gebleven zou ik er verder niets aan doen.

Btw, wat voor 'bacon' strip heb je op wat voor een band gebruikt.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

nielsve
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 17 okt 2020 11:47

Ik heb bij mijn voorwiel mijn tubeless velglint van ffwd ( 2x rond cfr instructies) vervangen door schwalbe velglint (1x rond). Het schwalbe lint ligt veel strakker in het wiel in vgl met het velglint van ffwd. Bij deze laatste lukte het ploppen niet zonder co2-patroon, bij het schwalbe lint zelfs met de voetpomp. Ik merk wel dat mijn voorwiel sneller druk, ongeveer 1 bar per 24u verliest. Waar kan dit aan liggen? Het is op zich geen probleem want ik controleer voor iedere rit maar uit nieuwsgierigheid.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 okt 2020 11:55

Dat je (te) veel druk verliest komt door:

- ventiel niet goed aangedraaid;
- velglint te smal, lucht ontsnapt via spaakgaten indien aanwezig;
- velgrand/band is niet goed luchtdicht;
- tubeless ready band heeft latex nodig om op druk te blijven, tubelessband niet.

Na de latex te hebben toegevoegd het wiel even goed laten draaien zowel verticaal als horizontaal om de latex overal te verdelen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

nielsve
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 17 okt 2020 12:03

Bedankt! Ja, ik heb hem al een aantal weken in gebruik dus normaal gezien is latex wel goed verdeeld. Heb tape van 23mm voor een wiel met interne breedte van 19mm. Ik hoor niks aan het ventiel of zou dat ook niet hoorbaar kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 17 okt 2020 12:12

@Orlok

Lezyne baconstrip op WTB byway band.
o'7o

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 okt 2020 12:24

Dat vermoedde had ik al want dat soort 'bacon' strips in een raceband met hoge druk voldoet niet, de strip wordt er gewoon weer uit gedrukt (ervaring). vandaar het 'succes' van de zgn. weerhaak pluggen zoals Dynaplug etc. die wel blijven zitten.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4237
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 17 okt 2020 13:49

Praktijkvraagje.... Ik vervang mijn gravelbanden (panaracer gravelking SK) vanwege de “winter” voor banden met meer/grover profiel (Pirelli Cinturato Gravel 700x40c Mixed Terrain)
Dan mogen de panaracers er straks in het voorjaar weer op.

En dan nu de vraag: Op de hieldraad van de panaracers zit het nodige gedroogde latex. Is er een simpele manier om dit te verwijderen? Of kan ik dat gewoon laten zitten?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 okt 2020 14:27

Er is m.i. geen 'simpele' manier dit te verwijderen dan gewoon eraf pulken, wrijven en/of trekken, helaas. :(

Het zit daar omdat de latex de afdichting op die plaatsen tussen de hieldraad en de velgrand heeft gedicht. Dus als je de band weer op dezelfde manier weet te monteren op dezelfde velg zal het enigszins helpen met afdichten anders niet. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 17 okt 2020 15:24

@Hanz Bé ik heb ze een keer schoon gemaakt met een handdoek, wel een heel gedoe maar het ging wel .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Plaats reactie