Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

mavic cosmic carbon sle

Gebruikersavatar
wrc1
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 jan 2013 15:37

Gebruikersavatar wrc1 20 nov 2013 10:37

ik overweeg de aankoop van een set mavic cosmic carbon sle. De zoekfunctie op het forum bracht me niet veel meer bij. Wie heeft er zo'n setje en kan me wat meer uitleg geven. Ik lees nogal veel over het vele lawaai bij het remmen. Alle info is welkom
---
Pinarello Dogma 65.1 - Bianco rosso - Mavic Cosmic Carbone SLE

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 20 nov 2013 10:59

Lawaai bij het remmen is alleen tijdens de inremperiode nogal luid. Als het goed is, wordt het beter na een paar honderd kilometer. Er zijn genoeg reviews en forum topics te vinden over exalith remrand en de Cosmic Carbone SLR (de duurdere variant).
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 23 nov 2013 17:58

Ik heb ze;

Ze zijn sub- én objectief gezien zeer stijf, in de testen komen ze er altijd bovengemiddeld uit. Wat ik fijn vind is het strakke achterwiel wat in de sprint zorgt voor het 'woeshh' gevoel :twisted: Een setje Zipp blijkt in de praktijk een stuk slapper. Uiteraard is je gewicht ook wel van belang, een slap(per) wiel met een piloot van 65kg is niet zo storend, maar bij +85kg is de stijfheid m.i. zeer belangrijk.

Geluid: Dat is vreeeselijk tot circa 1000 á 1250km. Daarna ben je er van af, mits fatsoenlijk afgestelde blokken. Het geluid is alleen vervelend bij hard remmen, het bijremmen in peloton is niet storend.

Remmen: Ik heb met veel systemen gereden, dit is voor mij de nummer 1.

Naven: Lopen mooi, heel af en toe een beetje speling voelbaar wat je direct zelf oplost met de bijgeleverde kunststof sleutel. Je draait hem gewoon een beetje vaster terwijl je wiel gewoon gemonteerd zit.

Wind: Al die verhalen van zijwindproblemen met hoge (+40mm) aero velgen snap ik niet zo. Ik vermoed dan ook dat ze vaker komen van mensen die ze zelf niet gebruiken, of napraters. Alleen bij extreme windvlagen op een dijkje met huizen en open stukken ertussen moet je niet met losse handen gaan rijden, maar dit geld net zo goed voor een lage set...

Ventielen: Advies is om de bijgeleverde binnenbanden te vervangen voor Schwalbe Extralight 60mm exemplaren. Deze lijken wel specifiek te zijn ontwikkeld voor de Cosmic Sl/Slr/Sle. De lengte is ideaal. De originele kun je alleen oppompen met verlengers welke zijn bijgeleverd. Ze laten zitten ziet er niet uit en kan geluid geven. De Schwalbes steken mooi een mm of 12 uit en kun je vastdraaien.

Mavic banden: Zacht, veel grip met slick profiel. Achterband gaat max. 2250km mee. Nooit mee lek gereden terwijl ik met mijn Conti Gp4000s vaak 'prijs' heb...

Conclusie: Aan deze aankoop ga je veel plezier aan beleven! ;)



Afbeelding

Afbeelding

jules_msk
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:57

jules_msk 24 nov 2013 00:31

Ik heb ook een setje en ben er erg tevreden over. Kan alleen maar bevestigen wat Stuntman Mike zegt, alleen over het geluid ben ik het niet eens. Ja, het maakt een specifiek geluid wanneer je remt, maar vreselijk is het niet.
Het is niet vervelend en na twee dagen wil je niets anders meer! ;-)
Zelf heb ik er ook binnenbanden in met langer ventiel. Kort ventiel is mooier, maar ik heb het geduld niet om iedere keer met die ventielverlenger te rotzooien.
De bijgeleverde Mavic banden heb ik nog altijd nooit gebruikt. Heb zelf altijd Continental GP4000S bandjes, waar ik zeer tevreden over ben. De Mavics zijn slicks, en ik heb liever iets meer grip. Misschien komende zomer eens gebruiken als ik zeker weet dat het niet glad is! ;-)

Afbeelding
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 nov 2013 07:21

jules, voor grip bij wielerbandjes heb je niiets aan het profiel, de compound bepaald de grip. Staar je dus niet blind op die paar ringetjes van de GP4000s, die doen nl niets voor de grip. Je kunt met gerust hart die Mavic bandjes gebruiken, het contactoppervlak met de weg is zo gering dat welke vorm van profiel nutteloos is.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 24 nov 2013 08:19

+1
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 24 nov 2013 08:22

lol, iedereen nog ff checken voor dat ze gaan fietsen! :lol:

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 24 nov 2013 08:23

Nou dat hoeft niet hoor. Ik wist het al een aantal jaren. :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

jules_msk
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:57

jules_msk 24 nov 2013 10:34

scottpch schreef:jules, voor grip bij wielerbandjes heb je niiets aan het profiel, de compound bepaald de grip. Staar je dus niet blind op die paar ringetjes van de GP4000s, die doen nl niets voor de grip. Je kunt met gerust hart die Mavic bandjes gebruiken, het contactoppervlak met de weg is zo gering dat welke vorm van profiel nutteloos is.
Mmmh, zo leer ik nog wat bij. :)
Dan toch maar eens beginnen te gebruiken...
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 24 nov 2013 11:30

Zo'n zwarte remrand oogt ook nog eens een stuk mooier dan het 'zilveren' alu.

Gebruikersavatar
wrc1
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 jan 2013 15:37

Gebruikersavatar wrc1 24 nov 2013 20:49

Iedereen bedankt voor de opmerkingen. Heb me dit weekend een set aangeschaft bij hopmans (1095 euro). Nu hopen op mooi weer zodat ik ze eens kan inrijden
---
Pinarello Dogma 65.1 - Bianco rosso - Mavic Cosmic Carbone SLE

Gebruikersavatar
wrc1
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 jan 2013 15:37

Gebruikersavatar wrc1 25 nov 2013 20:36

Toen ik mijn wielen kocht zei de verkoper dat het mogelijk was dat ik de naaf nog wat moest bij stellen met de bij geleverde sleutel. Toen ik mijn wielen in het frame stak zat er geen speling op. Om zeker te zijn dat ze niet te hard stonden wou ik de naaf iets lichter afstellen om dan correct te zetten. Als ik echter met de sleutel de naaf probeer af te stellen dan komt er totaal geen beweging. Zelfs als ik ze volledig open zet zit er geen zijdelingse speling in het wiel. Is dit normaal ? Of moeten de wielen een inloop periode hebben ?
---
Pinarello Dogma 65.1 - Bianco rosso - Mavic Cosmic Carbone SLE

Plaats reactie