Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe wielen zinvol op huidige fiets?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 29 apr 2013 08:34

Upgrade met betere wielen is altijd zinvol, wanneer je dan toe bent aan een nieuwe fiets haal je je nieuwe wielen uit je oude fiets en steekt de andere wielen weer terug. Vervolgens gebruik je die nieuwe wielen in je nieuwe fiets.
Wanneer je een compleet nieuwe fiets koopt zijn de wielen meestal van het type budget, of je koopt een fiets van 6 a 7000 euro.
Voor je gevoel is het ook een oppepper om met een setje goede nieuwe wielen te rijden, evenals de looks. Neem bv Fulcrum R1 of Campa Eurus, dan heb je meteen de top of de bill in die prijsklasse te pakken.
Succes.
Laatst gewijzigd door scottpch op 29 apr 2013 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

sibon
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16

sibon 29 apr 2013 09:58

Heerlijk nieuwe wielen met goede banden. Ik zou er niet over twijfelen. Vandaag gekocht en morgen al plezier van. En dan ga je daarna lekker een jaartje twijfelen over een nieuwe fiets, waarin je nieuwe wielen ook uitstekend tot zijn recht komen. Ik zou ook voor de Fulcum F1 gaan. Weet je tenminste zeker dat ze ook weer bij je nieuwe fiets passen.

wielertje
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 jun 2010 23:25

wielertje 29 apr 2013 12:34

het gewicht misschien niet, maar stijfheid merk je al wat sneller

Gebruikersavatar
cazz
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 dec 2010 13:48

Gebruikersavatar cazz 29 apr 2013 14:05

Persoonlijk zou ik altijd voor een nieuw setje wielen gaan. Zoals al eerder aangegeven kan je wielen altijd meenemen (en ander te koop zetten).

Neem een licht klimsetje van Shimano (RS80-A-C24) of Fulcrum (Racing 3) met goede Conti's of Schwalbe's. Dat ga je echt wel merken. (al was het maar voor de moraal)

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 29 apr 2013 23:48

Een goede set wielen neem je zoals reeds gezegd mee naar je volgende fiets. Op bijna alle nieuwe fietsen zitten budgetwielen(tenzij je een koopt van +4000EUR). Qua wielen zou ik uitkijken naar de Fulcrum R3/Campagnolo Zonda met Continental GP4000S bandjes. Prijs/kwaliteit zijn deze wielen moeilijk te verslaan. Ik heb zelf de upgrade gedaan van mijn standaard mavic aksium wielen naar Fulcrum R1 en je voelt dat de wielen merkbaar stijver en lichter(vooral bij aanzetten) zijn en dat ze beter bollen. Daarmee zeg ik nu niet dat ik plots 3km/u harder rijd he...laat ons eerlijk zijn, in pure prestaties spreken we over (hele) kleine verschillen.

DarklyDreaming
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01

DarklyDreaming 30 apr 2013 12:44

Dank voor alle reacties! Het wordt een nieuw setje wielen, die ik meeneem naar mijn toekomstige nieuwe fiets.

Ik zie een aantal suggesties, maar heb nog laatste vraag: heeft een hoog setje wielen nog voordelen? (naast de looks). Rekening houdende dat ik in juli de Stelvio en Sella Ronda ga fietsen en op 10 augustus Luik-Bastenaken-Luik. Thuis rijd ik bijna alles op het vlakke (goed asfalt), op af en toe een paar pukkels (Lemelerberg, Holterberg) na.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 30 apr 2013 13:06

Hoge wielen zijn nutteloos tenzij je zelf, in je eentje boven de 40km kunt fietsen en vasthouden.
Ik rij al die dingen die je noemt met eurus wielen, er zijn lichtere wielen en meer aero maar je moet ook nog de berg af. Eurus en fulcrum 1 en zero zijn dan de meest stabiele

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 30 apr 2013 13:23

Ik heb 2 maanden terug bewust gekozen voor lage velgen. Juist omdat ik vee op het vlakke fiets, waar het best kan waaien soms.... Overigens vind ik een hoge velg alleen mooi als ie van full carbon is zonder teveel schreeuwerige stickers... ;). Maar dat is natuurlijk iets persoonlijks.

Met een budget van 500,- euro vind je ook alleen hoge alu velgen (en geen goed carbon ofzo). Budget carbon wielen zijn meestal ook zwaarder. Als je de Stelvio wil beklimmen zou ik gewoon voor een redelijk lichte wielset gaan van rond de 1500gr. Zoals FCR3 of 1, Campa Zonda of Eurus. Voor 500,- euro kun je ook een wielset laten bouwen met een lichte alu velg bij een goede wielbouwer. Met Novatec naven zou je betaalbaar nog onder de 1500gr kunnen komen ook.

Maargoed wil je meer dan 500,- euro uitgeven dan zijn de Eurus of FCR 1 of 0 natuurlijk geen miskoop. Maar voor die meerprijs bouw je ook weer een beter wiel (met betere velg).

DarklyDreaming
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01

DarklyDreaming 01 mei 2013 14:07

Fulcrum racing 1 en de Eurus zitten binnen budget, de Zero's er buiten.
Is er nog kwaliteitsverschil tussen de Fulcrum Racing 1, Fulcrum Racing Zero en de Campagnolo Eurus?

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 01 mei 2013 14:37

nielsveldman schreef:Fulcrum racing 1 en de Eurus zitten binnen budget, de Zero's er buiten.
Is er nog kwaliteitsverschil tussen de Fulcrum Racing 1, en de Campagnolo Eurus?
Met alledrie doe je geen miskoop. En ze rollen allemaal ook uit dezelfde fabriek... ;). Als je twijfelt over FR1 of FR0 en het geld over hebt voor de FR0, dan zou ik voor de FR0's gaan. Zitten betere lagers in en wat stukjes carbon en misschien iets gewichtswinst.

Eurus en FCR1's zijn praktisch hetzelfde mijn inziens, ook qua prijs veelal. Qua looks verschillen ze wel iets. Heb ze ook nog even in overweging gehad een van de 2 aan te schaffen.

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 01 mei 2013 15:19

Eigenlijk vind ik persoonlijk, een Trek mét Shimano, Campa/Fulcrumwielen niet je van het...

En hoewel ik zelf een fervente Campagnologebruiker ben en lees, dat "iedereen" zo lyrisch is over bovenstaande wielen wil ik wel even schrijven dat er nog meer op de wereld te krijgen is dan R1 en Eurus ;)

Een voorbeeldje waarvan ik vind dat ze beter staan op desbetreffende fiets (tevens ook een wat hoger uiterlijk) en welke ook positief getest zijn>
http://www.bikeparts4u.nl/race/wielen-2 ... nt-wielset" onclick="window.open(this.href);return false;
of anders de uitvoering AL S27. Passen allebei ruim binnen het aangeven budget.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 01 mei 2013 15:37

flores schreef:Eigenlijk vind ik persoonlijk, een Trek mét Shimano, Campa/Fulcrumwielen niet je van het...
Eerlijk gezegd vond ik dat ook in mijn "semi-Duitse" Merida ook zo. Bij mijn standaard FCR7's had ik ook de stickers al verwijderd, maar ben toen ook voor een samengesteld wiel gegaan... (al zou het tegenwoordig wel kunnen vanweg de Lampre Merida ploeg).

Maar bij Fulcrums kun je heel makkelijk de stickers verwijderen overigens, dus zie je bijna niet dat het Fulcrums zijn. Dus dan passen ze alsnog in je Trek... Neem aan dat dat ook bij de Campa wielen kan.

Tsja, voor 500,- euro is wel meer te koop inderdaad. Maar de combinatie Shimano/Sram kan ik dan ook weer niet begrijpen als mengelmoesje... ;). Bijna net zo erg als de combi Shimano/Campa.

In principe zou je dan Bontrager Race X Lite wielen moeten monteren in je Trek met een DT Swiss ratchets systeem dan, maar die zijn behoorlijk aan de prijs...

Plaats reactie