Voor het eerst zelf wielen bouwen

Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1677
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 26 mei 2013 13:49

Bij deze de wielen, ga ze straks uitproberen op mijn huidige fiets, de fiets waar voor ze gemaakt zijn is nog niet in mijn bezit. Zitten nu ook bandjes onder die ik nog in de schuur had liggen waar ik normaal met 25mm rijdt, dus ik weet niet of ik zo goed kan vergelijken.

Zitten wat druppies op want ik had mijn fiets net afgespoeld, maar dat is voor het dramatische effect zullen we maar zeggen. Op zich ben ik erg tevreden met de looks, wilde aanvankelijk voor bladed spaken gaan, maar ik vind dit eigenlijk wel classy staan. Het enige waar ik ik klein beetje van baal is dat de spokey soms wat lastig van de nippels afging waardoor elke nippel nu nog maar half zwart is :) Enfin, minor detail.

Zelf heb ik geen verstand van gewicht van wielen, weet ook niet of het echt boeit bij alu wielen, maar voor de mensen die het wat zegt: (incl snelspanners)
voorwiel ~780 gram
achterwiel ~950 gram

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ronner
Forum-lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:24

ronner 26 mei 2013 15:06

.
Laatst gewijzigd door ronner op 06 aug 2020 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1677
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 26 mei 2013 18:16

Nog even gecontroleerd, patroon klopt. Op die 1 na laatste foto lijkt het inderdaad niet te kloppen, maar dat is gezichtsbedrog.

Het ventiel had ik ook gezien, dat komt denk ik doordat in het boek wat ik gebruik ze uit gingen van 32 spaken en daardoor anders uitkwamen, maar dat is niet echt een issue op zich.

Het niet vlechten is wel een fout, de beschrijving was van een 3 cross waarbij hij bij de laatste achterlangs werd getrokken, dus toen ging ik er vanuit dat dat bij 2 niet nodig was. Beter had ik het even kunnen googlen, want nu zie ik dat dat wel het geval is. Weet niet of het echt ergens voor uitmaakt?
*edit: lees dat het je wiel iets stijver maakt, maar niet echt problemen veroorzaakt, dus voorlopig laat ik het even zo

De wielen rijden in ieder geval prima, 50km mee gereden en ivm. mijn vision team 30 wielen rijdt het veel soepeler.

Maruss
Forum-lid
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 26 mei 2013 22:01

heb ook een niet gevlochten achterwiel van Kinlin (28 gaats). Ik heb er nu zo'n 800km mee gereden over veelal vrij slechte wegen. Daarnaast ben ik met 90kg vrij zwaar, maar wielen geven geen krimp.
Ben nog steeds wel van plan om het nog eens over te doen omdat ik hoop dat ze dan nog iets beter zijn.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1677
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 26 mei 2013 22:43

Die van mij is ook 28 gaats en ik ben ook 90 kilo :) Wat ik op internet kon vinden is dat het algemeen gebruik is omdat ze dan dus iets stijver zijn. Maar als dat alles is vind ik het voorlopig wel even gebakken, ze zijn nu recht, rond, op goede spanning en ze rijden al beter dan mijn vision team 30's. Dus ze werken gewoon naar behoren en als ik over een tijdje weer een paar daagjes vrij heb kan ik ze altijd nog opnieuw spaken, misschien wel in een lekker zonnetje dan :)

Is er overigens een "truc" waarmee je van te voren kunt zien hoe je ventiel uitkomt? Want ik zie dat nog niet zo 1-2-3 voor me als ik begin.

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 26 mei 2013 22:54

Wanneer je met de spaken met de kop naar binnen begint, moet je de naaf zo draaien, dat de spaken van je ventiel af bewegen.
.................

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1677
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 26 mei 2013 23:27

Dat heb ik gedaan, eerste gat links van het ventiel begonnen en dan van het ventiel afdraaien. Ik heb beiden wielen dus 2 keer gespaakt en beiden keren kwam ik bij het voorwiel niet goed uit en bij het achterwiel wel.

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 27 mei 2013 06:09

Als je van het ventiel afdraait, gaat de spaak echt wel van het ventiel af.

Of heb je soms 1 linkse en 1 rechtse velg?
Eerste gat links van het ventiel is dan bij het ene wiel voor aan je linkerzijde van je wiel, en bij de andere voor de rechterzijde..

Snap je het noch?
.................

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1677
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 27 mei 2013 10:05

Yeah, dat klinkt wel logisch inderdaad, zit even denken waar het dan fout gegaan is. Ah well, ruimte zat voor de pomp, dus het is ook geen halszaak. Het is ook niet leuk al alles meteen goed was gegaan natuurlijk, moeten wel wat verbeterpunten zijn voor het volgende project ;)

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3586
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 27 mei 2013 11:08

@sjoerdth: ik vind het heel stoer wat je gedaan hebt, en al doende leert men!
Leerzaam topic.
Viel het je mee?
Afbeelding

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1677
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 27 mei 2013 12:58

Merci! Ondanks dat er wat foutjes inzitten vind ik het zelf ook best stoer ;)

Mijn ervaring:
In het begin lijkt het best wel lastig, een nieuwe velg begint normaal gesproken rond, dus ik dacht "alle spaken er met gelijke spanning in en dan ben ik er al bijna". Wanneer je dan je wiel in de richter doet is het wel even schrikken als blijkt dat er zowel horizontaal als verticaal een hoop hobbeltjes inzitten.

Vanaf daar is het echt een kwestie van geduld en nauwkeurigheid, ik had mijn wielrichter aan mijn salontafel geklemd en elke avond onder het TV kijken kon ik er gewoon rustig aan sleutelen. (mijn vriendin heeft er gek genoeg geen één keer over geklaagd).

Op het moment dat alles bijna klopte had ik op een gegeven moment wel het idee dat ik een beetje aan het doorslaan was in afstellen. In zo'n wielrichter lijken afwijkingen van misschien 1/10 mm opeens een enorm gat, als je dan de "meetlatjes" weghaald en je geeft een draai aan je wiel zie je helemaal geen afwijking.

Al met al was het voor mij een positieve ervaring en denk ik dat ik best wel tevreden mag zijn voor een eerste keer. Heb ook een fixie project in de koelkast staan wat ik ga oppakken als de fiets klaar is waar ik deze wielen voor heb gebouwd en daar ga ik ook zeker zelf de wielen voor maken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers