Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe set wielen

PI3R
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:46

PI3R 06 feb 2013 20:13

Fiets nu al een tijdje en wil dit seizoen een tweede set wielen kopen. Ben alleen nog aan het twijfelen over welk type/merk.
Fiets in de weekenden graag in zuid Limburg of tijdens vakantie periode ergens in de bergen. Maar de meeste kilometers maak ik op de platte weg. Ben nu in het bezit van een setje Mavic Aksium zijn niet de lichtste maar kunnen wel tegen een stootje.
Ben aan het twijfelen tussen:
Fulcrum Racing 3
Fulcrum Racing 0
Set Chinese hoge velgen (+- 50cm)
Fast Forward wielen spreken mij ook wel aan maar vind ze in verhouding met mijn fiets aan de duren kant.

Wat kunnen jullie mij adviseren ?
Kan niet echt veel info vinden over Chinese wielsets, welk merk en type heeft een goede prijs kwaliteitsverhouding ?
Is het prijsverschil tussen de R3 en R0 het waard ?

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 07 feb 2013 11:56

Fulcrum Racing 3
Fulcrum Racing 0
Set Chinese hoge velgen (+- 50cm)

Je hebt nog geen idee wat je wilt zo te lezen. Ik zou als eerst de keuze maken tussen hoge en lage velgen. Dan kan je kijken in de topics die hierover gaan. Met een beetje zoeken op dit forum vindt je zoveel informatie dat je de keuze kan maken of een specifieke vraag kan stellen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 feb 2013 12:58

Ik zou eerst even goed kijken wat je wilt en hoeveel geld je wilt uitgeven.

Of een R0 en R3 het prijsverschil waard zijn. Je hebt 2 setjes R3,s voor 1 setje R0.
Dus nee rationeel gezien is het complete onzin, maar zelf zou ik nooit de R3 kopen, maar gewoon de R0.
Waarom het is lichter en iestje mooier.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 07 feb 2013 16:19

Vooral omdat de stap van Mavic Aksium naar FR 0 veel groter is natuurlijk.

PI3R
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:46

PI3R 07 feb 2013 19:03

Mee eens.
Maar zoek een set waar mee ik "harder" kan fietsen. De Marvics wil ik voor het trainen/zelf lekker toure blijven gebruiken en de nieuwe set voor ritten en wedstrijden. Ze moeten dus redelijk stijf zijn en van goede kwaliteit, de looks vind ik nog niet zo belangrijk. Heb liever een set degelijke wielen waar ik wat aan heb.

dwangarbeider2
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2013 18:13

dwangarbeider2 07 feb 2013 19:53

Met Fullcrum R3 of Campa Zonda zit je qua prijs/kwaliteit bij de absolute top. Dat zijn echt hele goede wielen : allround, lichtlopende naven, stijf, weinig spaakbreuk, niet te zwaar.
Als je gaat naar Racing 0 ga je veel betalen voor een paar honderd gram gewichtsbesparing en een iets mooiere afwerking( de dikkere spaken in een of andere exotische legering)
Mavic krijgt hier veel negatieve commentaren en kan ik uit eigen ervaring alleen maar beamen. (Ksyrium SL waarvan de naafflens gewoon afbrak bij de spaakgaten en Cosmic carbon die dikwijls gericht moeten worden en waarvan de platte spaken altijd verdraaien.)
Full carbon velgen zou ik sowieso niet nemen wegens te weinig allround. Dat zijn feitelijk alleen mooi-weer wielen.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 07 feb 2013 21:59

Dan is het vrij simpel. Kan je een set FR 0 vervangen zonder al te veel pijn in de portemonnee?
Ja? Lekker de FR0 nemen.
Zo nee, neem de FR3 voor de wedstrijden. Het verschil gaat je echt geen plaatsen schelen.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 07 feb 2013 23:29

PI3R schreef: Set Chinese hoge velgen (+- 50cm)
Da's vrij hoog :lol:
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

PI3R
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:46

PI3R 08 feb 2013 06:34

:oops: 50mm
Maar de R0 zijn nog wel degelijk genoeg om een stootje aan te kunnen ? Ze hebben ergens het gewicht vandaan moeten halen.
Weeg zelf rond de 75 (1,85m) tijdens het seizoen is het meestal een kilo of twee minder.
Iemand ervaring met tubeless op de R3 R0 ? Hoe werkt het ?

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 08 feb 2013 08:57

75 kg kunnen die R0 op hun slofjes aan, het zijn niet voor niets topwielen van een topmerk.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 feb 2013 09:09

R3, R1, R0 zijn alledrie bombroof.

De velgen van R1 en R0 zijn iets anders uitgefreesd (zijn minder hoekig).
R1 en R0 hebben bovendien aluminium spaken i.t.t. R3.
De aluminium spaken zijn dikker, waardoor deze sets ook gevoeliger zijn voor zijwind.
Daarnaast heeft de R0 nog carbon verwerkt in de naaf, wat ook weer lichter is.
De USB lagers van de R0 lopen wel heel mooi, maar rechtvaardigen het prijsverschil niet.
Bovendien zijn deze bij de R3 altijd nog een keer te vervangen voor USB (kost ca. 95 euro, standaard lagers kosten ca. 30 euro).
Eigenlijk is er dus geen rationele reden, om niet voor R3 te kiezen.
Maar ja, de onderbuik he?

Zie ook de tourtest (v.a. blz. 86; R3 = campagnolo Zonda; R0 = Campagnolo Shamal)
http://www.tour-magazin.de/services/qtr ... _2011/#/86" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je toch al R0 overweegt (i.v.m. het budget), dan zou je je ook eens kunnen verdiepen in handgespaakt.
Deze kunnen exact voor jou gespecificeerd worden. Custom wheels dus!
zie bij voorbeeld:
http://www.facebook.com/WheelTec?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes met je keuze, en laat ons weten wat het geworden is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
bjaslagter
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar bjaslagter 08 feb 2013 11:27

Verdorie, net een set Zonda's gekocht als upgrade voor m'n Racing 7's, zie ik dat die gewoon stijver zijn... En dat het gewichtsverschil in vrijwel iedere situatie te verwaarlozen is.... Nou, ik ga er maar van uit dat de duurzaamheid het prijsverschil verklaart.

Plaats reactie