Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Boos over Rose service

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 mei 2012 17:26

Het probleem:
Ik heb vorig jaar juni een fiets gekocht bij Rose met oa Easton EA70 wielen. Nog geen half jaar later en 4.000 km verder heeft het achterwiel een gebroken spaak en een volledig weggevreten body. Ik stuur het wiel op naar Rose ter reparatie. Ik ga er blindelings vanuit dat beide euvels onder de garantie vallen.

Rose repareert de spaak en vervangt de body EN stuurt een rekening van 60 euro voor de body. Ik probeer Rose te overtuigen dat dit echt garantie had moeten zijn maar zij vinden van niet. Ze houden het wiel nu vast totdat ik betaald heb. Een soort wiel gijzeling.

Ik vind dat ik mijn recht sta omdat:
Ik als consument een deugdelijk product mag verwachten. Een wasmachine mag niet na 4 jaar versleten en kapot zijn. Ondanks dat er dan geen garantie meer, moet een producent dan toch met een vergoeding komen. En dit is niet iets wat ik zelf bedenk. Dat zijn gewoon Europese regels. Zo vind ik dus ook dat een fietswiel een 10.000 probleemloos moet kunnen hebben. Dat is iets wat ik redelijkerwijs mag verwachten.

Stelling:
Sta ik nu in mijn recht en doe Rose moeilijk?
Of zit ik een partij te zeuren om niets?

Wat vinden jullie?

En als Rose daadwerkelijke in gebreke is, hoe overtuig ik ze van mijn gelijk?
Live fast; die young. mijn blog

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 10 mei 2012 17:35

rob74 schreef:
Stelling:
Sta ik nu in mijn recht en doe Rose moeilijk?
Of zit ik een partij te zeuren om niets?

Wat vinden jullie?

En als Rose daadwerkelijke in gebreke is, hoe overtuig ik ze van mijn gelijk?
Stelling heeft zo geen zin:

Heb je van tevoren vermeld dat je het onder garantie wilde laten repareren of heb je het wiel 'gewoon' aangeboden zonder vermelding dat je dacht dat het onder garantie zou vallen?
Kijk eens naar de algemene voorwaarden (veelal te vinden op hun internetsite) staat meestal iets van: indien het object/artikel naar inziens van de fabrikant niet onder de garantiebepalingen valt, wordt eerst een reparatatieofferte aangeboden. Met andere woorden: geen garantie volgens hun, wel garantie volgens jou: hadden ze op z'n minst een offerte kunnen sturen alvorens te beslissen wat jij met het wiel zou doen.
Addict R1

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 10 mei 2012 17:40

Tja, mijn vermoeden is dat een body niet onder de garantie zal vallen. Daar kan in 4.000km een hoop mee gebeuren waar Rose ook geen invloed heeft. Tenzij het aantoonbaar een productiefout is wordt het een lastig verhaal. Om jezelf een hoop ergernis te besparen zou ik die 60 eetjes aftikken en weer gaan genieten van het fietsen. Beetje net als bekeuringen, vind ik ook altijd te hoog. Hoe sneller ik ze betaal, hoe minder stress ik er van heb.

Maar ik verheug me na al weer op een lang draadje juridische prietpraat :)

P.S. Je kan natuurlijk altijd nog het verhaal bij de producent (Easton) of de importeur daarvan (in DE of NL) droppen om te zien of zijn enige coulance tonen....
Ik was al geen fan van Easton, zal het ook nooit worden.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 mei 2012 18:24

Heb je nog foto's van die body? Invreten is helaas normaal bij aluminium Shimano bodies.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 10 mei 2012 19:10

@Rob74: De vraag is of wat jij normaal vindt er veel toe doet. In ieder geval niet in het kader van de wetgeving. Alles kan kapot. De vraag in deze is of het abnormale slijtage tijdens normaal gebruik (voor rekening fabrikant) is of dat er een andere oorzaak is voor het kapot gaan (voor rekening klant). Zolang je niet het eerste kunt bewijzen, of op z'n minst op redelijke wijze aan kunt tonen, wordt het tweede aangenomen vrees ik.

Veel mensen denken zonder meer recht te hebben op vervanging, maar dan moet er wel duidelijk sprake zijn van aantoonbare productfouten of niet voldoen aan te verwachten kwaliteit. Anders wordt het een welles nietes spelletje dat je als consument nooit wint. Als invreten inderdaad normaal is bij Shimano bodies na een paar duizend km (= normale slijtage = te verwachten kwaliteit?), heb je weinig te eisen denk ik.

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 10 mei 2012 19:31

Het invreten van de Easton-body's is iets dat ik de afgelopen paar jaren iets te vaak gehoord heb, een reden waarom ik niet voor Easton-wielen gekozen heb. In je eentje begin je weinig tegen de producent, maar als je meerdere lotgenoten tegenkomt kan je misschien wat sterker in je schoenen komen te staan. Maar dan nog zou ik eerst even heel goed alle informatie op de site van Easton nalezen voor wat betreft garantie, levensduur etc. Voor nu zou ik zeggen,bijt even door de zure appel heen en betaal die zes tientjes. Overweeg daarna of je je wielen in wil ruilen voor een ander merk, of indien moelijk, een andere kwaliteit body te laten monteren.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 11 mei 2012 00:10

Normaal gesproken zijn ze bij Rose niet zo moeilijk. Is mijn ervaring tenminste. Ik heb overigens nog nooit een aluminium shimano body gezien waar individuele kransen (dus niet op een spider aan elkaar) niet ingevreten waren op de body.

Het lijkt erop dat het er vooral om gaat of de body echt niet meer bruikbaar was en vervangen moest worden of dat hij niet zo fraai meer was maar best nog mee had gekund. Dat is zo achteraf moeilijk vast te stellen. Lastig geval. Wijze les in ieder geval om vooraf af te stemmen of iets onder garantie valt of niet. Al hadden jullie het dan waarschijnlijk ook niet eens geworden.

Waarbij je er overigens gerust van uit kunt gaan dat de body na een paar maanden weer ingevreten is. Of je moet een tiagra cassette gaan gebruiken waarbij volgens mij in ieder geval 8 van de 10 kransen op één blok aan elkaar vast zitten. Dan heb je geen of in ieder geval aanzienlijk minder last van invreten op de body. Leg die vraag anders eens bij Rose neer. Als ze vinden dat het niet onder garantie valt hoe stellen ze dan voor dat je het invreten in de toekomst voorkomt ? En waarom hebben ze je daar dan niet bij aankoop op gewezen? Wellicht kun je ze hiermee overtuigen een coulance voorstel te doen om in het midden te eindigen ?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 11 mei 2012 07:34

Als het idd zo is dat de body door normaal gebruik al ingesleten is na deze tijd en km's is dat niet de kwaliteit die je redelijkerwijs mag verwachten. Dus naar mijn idee moet Rose niet zeuren en gewoon onder garantie vervangen. Wat de febrikant ervan vindt doet ook niet terzake (voordat ze daarmee aankomen, zij verkopen jou een wiel en zij kpen m bij Easton, dus Easton heb je niks te maken).

Je staat dus in je recht maar de vraag is in hoeverre je gelijk krijgt en tegen welke kosten. Rose attenderen op dit draadje waarin je je ervaringen hebt gepost kan wellicht helpen. Dat is ook een beetje chantage maar als je een wiel gijzelt ligt dat wat mij betreft indezelfde categorie dus zou ik niet mee tobben. En als je geen gelijk krijgt, zou ik met mededeling dat je nooit meer terugkomt die 60 piek aftikken en mijn verlies nemen. Gelijk krijgen kost in dit geval waarschijnlijk meer dan 60 euro en warschijnlijk ook een van je hartkleppen :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mei 2012 09:13

En wat zullen ze bij Rose wakker liggen als er 1 klant dreigt om nooit meer terug te komen. Zolang het invreten maar niet te extreem is en je met een schroevendraaier de kransen nog van de body af kan krijgen en de nieuwe er gewoon weer erop krijgt dan is het sowieso geen garantie. De klant wil een lichte wielset voor weinig en dan krijg je bij Shimano/Sram een aluminium body.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 mei 2012 09:19

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto. Uit ervaring weet ik helaas dat Easton body's bepaald niet tot de beste behoren.

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 11 mei 2012 09:22

Is hij alleen ingevreten of echt helemaal door? Dat eerste is niet erg, laatste heb ik nog nooit gezien (en er rijden toch heel wat fietsmaatjes met easton wielen)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 mei 2012 09:29

Ik weet dat ik er een foto van gemaakt heb. Ik kan het alleen nergens meer terugvinden. Dat heeft iets te maken met een nieuwe laptop en wat geschuif met data via allerlei memory cards.

Ik kon de cassette niet meer normaal los krijgen. De 3 meest gebruikte kransjes zijn ongeveer 2 mm ingevreten op de body. Alleen wrikken met een schroevendraaier tussen de kransjes kon het geheel los krijgen. Ik vind dat geen normale slijtage meer. Dat onderdelen slijten, vind ik best. Maar 4000 km voor een body vind ik wel heel weinig.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie