Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Gekruisde spaken aan elkaar?

slk
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2008 18:11

slk 23 nov 2008 13:18

Weet iemand of het nut heeft om spaken de elkaar kruisen aan elkaar te solderen?
SLK

columbus
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 05 mei 2007 14:11

columbus 23 nov 2008 21:55

Ik denk beter rijgedrag en hogere stijfheid

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 nov 2008 22:09

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jlintl
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mei 2007 13:13

jlintl 23 nov 2008 23:19

daarover verschillen meningen nogal.

feit is: er heerst meer rust in het spakengevlecht - ook wordt de be- en ontlastingscyclus door de verbonden spaak meegedragen (twee in platts van een spaak).

Ik meen dat mijn wielen voelbaar stijver zijn bij het optrekken, maar ja...wetenschappelijk ziet het er misschien anders uit.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 23 nov 2008 23:27

Jobst Brandt: zinloos.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 24 nov 2008 02:22

Diogenes schreef:Jobst Brandt: zinloos.

Diogenes


Hoi,

Omdat er niet is gemeten op overdrachtseffectiviteit maar enkel op de bijdrage op stijfheid in het algemeen en wellicht ook de kruising enkel gebonden was en niet vast gesoldderd.

Da's een van de weinige punten waar ik het niet met JB eens ben trouwens...

Mits de kruising goed wordt gesoldeerd zodat de raalpunten een mechanisch geheel vormem belom je in wezen een hogere flens met daarbij nog een betere spreiding van je overdracht t.o.v een klassieke hoge flens daar je twee spaken in een keer tegelijk aanspreekt i.p.v. een enkele.
Het verschil is in elk geval duidelijk merkbaar bij het aanzetten.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 24 nov 2008 09:06

20 - 25 jaar geleden soldeerde ik mijn spaken. Dat was uit bittere noodzaak: anders vlogen de gebroken spaken me om de oren.

Met soldering van de kruizingen had ik daar geen last meer van. Het was ook voelbaar anders rijden: stijver, directer en......minder comfortabel.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 24 nov 2008 10:11

Ik wil jullie wel eens met Jobst hierover zien discussieren op alt.wreck.bicycles (zoals Jobst alt.rec.bicycles noemt) !

Ik schrijf wel eens via email met hem en hij is niet makkelijk op andere gedachten te brengen als het bewijs niet wiskundig geleverd wordt. Hij hakt ook graag op Gerd Schraner, om dezelfde reden.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie