Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Banden voor Ronde van Vlaanderen

scorcher
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 aug 2006 01:39

scorcher 02 feb 2009 14:54

Beste fietsers,

ik ben van plan de 140 km RVV te gaan rijden. Wat vinden jullie de beste optie qua banden?

- Harde banden: lijden op de kasseien (30 km), normale weerstand overige 110 km
- Minder harde banden: meer comfort op de kasseien, meer weerstand rest van de afstand en mogelijk meer lek

Of toch maar 25" banden? Hier heb ik geen ervaring mee. Wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

Ik weeg 85 kilo, pomp mijn banden normaal op tot 8 bar. Heeft iemand tips voor de beste strategie? Alvast bedankt!

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 02 feb 2009 15:10

Ik heb vorig jaar met 23mm Rubino pro's gereden en een bandenspanning van 7,5 tot 8 volgens mij.

Mijn stelling m.b.t. kasseien is dat het toch niet comfortabel gaat worden. Ook niet als je met een lagere bandenspanning gaat rijden. Dan heb ik liever minder kans op een lekke band en een goed lopende band op de rest van het parcours (wat nog altijd aanzienlijk meer km's zijn dan het kassei gedeelte). Het hangt misschien ook nog een beetje van het weer af.

Nog een extra tip: denk even na over je pedalen. Vorig jaar was het erg slecht weer en toen heb ik m'n speedplay pedalen vervangen door gewone SPD. Daar had ik geen spijt van. Bij de verzorgingsposten loop je toch snel door modder en de kans is ook goed aanwezig dat je op de koppenberg een stukje moet lopen vanwege te druk/te steil/te glad. Dat is met speedplay geen pretje.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 feb 2009 15:14

Schwalbe Big Apple 2.35 :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

floepert99
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05

floepert99 02 feb 2009 15:14

Minder hard (6,5 bar ofzo) en wat aan je kasseien tactiek/techniek werken. Een reserve binnenband en een paar plakkers in de achterzak.

Harde banden en je wordt helemaal gesloopt, bovendien is het op natte kasseien gewoon gevaarlijk....
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 02 feb 2009 15:38

Haha, gaat een leuk ritje worden dan.

Ik zat net nog even in m'n rittenregistratie van vorig jaar te kijken en daar had ik de bandenspanning bij gezet voor eventuele volgende deelnames: 7 voor en 7,5 achter en ik weeg zo'n 80kg. Iets lager dus als wat ik in m'n hoofd had maar toch vrij stevig. Ik heb er destijds geen last mee gehad.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 02 feb 2009 15:38

De 2 keer dat ik RVV reed had ik mijn 23mm bandjes gewoon op 8 bar staan. Woog zelf toen ook een 85 a 90 kg. Een stootlek heb ik in ieder geval niet gehad :)

De meeste kasseien liggen toch bergop, en op die paar vlakke stroken moet je gewoon lekker doortrappen. Wat misschien wel speelt is dat je met een lagere bandenspanning meer grip hebt op natte kasseien. Uiteindelijk heb ik 1 keer een stuk moeten lopen omdat er op 1 kasseienbeklimming water lag en ik alleen maar bleef slippen met mijn achterwiel dat ik stil bleef staan. Zal aan mijn techniek gelegen hebben omdat ik toen voor het eerst kasseien tegenkwam, maar waarschijnlijk ook aan de te hoge bandenspanning.

De tip van Gastheer voor de Conti 4season is een goede en ook van Bottechia om niet met speedplay te rijden mocht het slecht weer zijn(lees:modder), dat is echt een ramp.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 feb 2009 15:42

GastheerG schreef:
Scepticus schreef:Schwalbe Big Apple 2.35 :D


Als jij daar mee gaat rijden doen we SAMEN de 260! OK?


Wel fixed + brakeless hè!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
jay
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 16 okt 2008 10:27

Gebruikersavatar jay 02 feb 2009 15:49

Scepticus schreef:
GastheerG schreef:
Scepticus schreef:Schwalbe Big Apple 2.35 :D


Als jij daar mee gaat rijden doen we SAMEN de 260! OK?


Wel fixed + brakeless hè!


en 8 bar ;)
On the road S-Works Powered
Off the road (Niet meer)
Http://pina-power.pinkbike.com

marsman
Forum-lid
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 02 feb 2009 20:01

Ik zou het even van het weer laten afhangen. Ik heb hem vorig jaar gereden en ben begonnen met 8 bar voor en achter. Het was echter (bijzonder) slecht weer waardoor ik 0 komma 0 grip had op de kasseistroken. Halverwege heb ik toen wat lucht uit de banden laten lopen waardoor het veel beter ging. Toen ik thuis kwam stonden de banden voor en achter rond de 6 bar. Die kasseistroken waren zowel met harde en zachte bandjes geen pretje :-) .
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 02 feb 2009 20:07

Als je enkel de korte afstand doet zou ik 25mm nemen en op 7 bar zetten. Voordeel is dat het iets comfortabeler rijdt op kasseien, meer grip door breder oppervlak. Nadeel zou rolweerstand zijn maar daar heb ik niets van gemerkt. Volgens mij zijn er over rolweerstand hele wetenschappelijke verhandelingen te vinden op dit (of een ander) forum.

Plaats reactie