Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon wielen op alu fiets

basgos
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 aug 2010 13:34

basgos 05 apr 2011 12:42

Ik heb een Bianchi Via Nirone (Alu, Veloce) sinds vorig jaar, toen ben ik begonnen met wielrennen.

Ik merk dat ik de laatste tijd meer naar wielen kijk dan voorheen. Mijn fiets rijdt prima met standaard Ambrosio WS23 wielen, maar het begint zo nu en dan wel te jeuken om eens te kijken naar een setje hoge wielen. Zag op het forum bv MOST Claw en Cosmic Carbones staan..

Is dit pure verspilling van geld? Zou graag jullie mening horen m.b.t. zaken of het wel toegevoegde waarde biedt bij een alu. frame in combinatie met mijn beperkte ervaring.

Eerlijk is eerlijk: De looks spelen ook mee. Vind het er super gaaf uitzien :)

Er zijn vast mensen die in (het begin van) hun wielerhobby een zelfde situatie hebben meegemaakt.

Hoor graag jullie meningen hierover!

Bas

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 05 apr 2011 12:58

basgos schreef:
Eerlijk is eerlijk: De looks spelen ook mee. Vind het er super gaaf uitzien :)


't Zijn voornamelijk de looks en het geluid waarom de meeste mensen hoge velgen kopen. Daar is niets mis mee, maar veel harder zal je er iig niet door gaan rijden.
Gazelle Team TVM \'99

olaf
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 mei 2005 23:51

olaf 05 apr 2011 15:51

He Bas,

ik heb zelf net mijn fiets voorzien van een paar Godspeed wielen:

[img=http://farm6.static.flickr.com/5098/558 ... 0828d4.jpg]

Veel goedkoper gaat het je niet lukken om je fiets te pimpen. Gewicht en hoge carbon wielen is altijd lastig; Cosmic Carbons en Kuiper ACC wielen (beiden rond de 650 euro) zijn snel zwaarder (1850 gram) dan je huidige wielset. Lees hier mijn bevindingen over die Godspeeds:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=48798

Succes en veel fietsplezier

Olaf

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 05 apr 2011 17:35

Waarom zou een alu frame met carbon wielen niet kunnen?
Zelf heb ik sinds 1,5 maand een setje carbon Kuiper wielen in mijn aluminium Canyon zitten en vind het er super uitzien. Ik had sowiezo een setje wielen nodig, maar eigenlijk heb ik de Kuipers voor de looks gekocht. Daarbij heb ik hier op het forum veel goede verhalen gehoord over deze wielen, dus dat gaf de doorslag. Bovendien kan ik ze ook mooi in mijn TT-fiets gebruiken.

Afbeelding

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 05 apr 2011 18:00

basgos schreef:Is dit pure verspilling van geld? Zou graag jullie mening horen m.b.t. zaken of het wel toegevoegde waarde biedt bij een alu. frame in combinatie met mijn beperkte ervaring.

Eerlijk is eerlijk: De looks spelen ook mee. Vind het er super gaaf uitzien :)

Als jij er plezier aan hebt is het goed besteed geld! Gewoon kopen als jij het graag wilt.

basgos
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 aug 2010 13:34

basgos 05 apr 2011 20:41

Allen bedankt voor de reacties.

De antwoorden die ik lees bevestigen m'n idee. Ik laat het nog even bezinken en hoop dat het geen opwelling is. Ook maar eens afwachten wat onze Halbe-regeling gaat halen in de senaat :p Als ik er andere wielen onder heb post ik het zeker!

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 07 apr 2011 00:38

C. Zaballa schreef:
basgos schreef:
Eerlijk is eerlijk: De looks spelen ook mee. Vind het er super gaaf uitzien :)


't Zijn voornamelijk de looks en het geluid waarom de meeste mensen hoge velgen kopen. Daar is niets mis mee, maar veel harder zal je er iig niet door gaan rijden.


Wel, ik was vroeger ook deze mening toegedaan tot.... ik mij een setje hoge carbon kuypers gekocht heb met tubes. Wel die bollen toch beter dan bv mijn Shamals. Ik ga het hier niet proberen uitleggen want de echte reden weet ik niet maar dat ze beter bollen ben ik wel heel zeker van.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 07 apr 2011 00:57

@Briek, Ik weet en ken precies wat je bedoeld! ;) :p

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 07 apr 2011 01:43

@ Briek, ligt dat aan de tubes of aan de hoge velgen?
Gazelle Team TVM \'99

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 07 apr 2011 14:47

Ik vermoed aan combinatie van.
- Hoge velgen zouden aerodynamischer zijn, kan ik in komen.
- Tubes bollen net iets beter, op de Kuypers liggen Schwalbe Stelvio's en ik ben aangenaam verrast, ze bevallen mij zeer goed en ik rij er niet mee lek.
- Lagers van de Kuypers zijn zijdezacht, als de wielen in het rek staan en ik doe het voorwiel even draaien dan heb ik telkens iets van: ga je werkelijk blijven draaien??

Misschien zorgen deze 3 samen voor het resultaat?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

sparko
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 apr 2005 11:51

sparko 07 apr 2011 14:56

je vergeet het effect van het geluid op de hersens...
het kan motiverend werken als je dat mooie zoevende geluid hoort.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 07 apr 2011 16:44

Ik heb ook Kuipers op mijn alu frame, ze draaien even goed als in een carbon frame denk ik.
En het ziet er natuurlijk tof uit.
De reden dat ik mijn oude wielset heb vervangen is dat er af en toe een spaak brak.

De naven zijn denk ik een ondergewaardeerd onderdeel van Kuiper wielen, precies was Briek zegt, ze zijn heel zacht. Als ik mijn fiets aan de muur hang en het voorwiel een kwartslag draai, schommelt het wiel totdat het ventieltje onderaan hangt. Ondanks dat het magneetje van de kilometerteller aan de andere kant hangt.

Bovendien wil je misschien later overstappen op een carbon frame, en dan heb je die wielen maar al vast, toch?

Plaats reactie