Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Aero wielen met acceptabel gewicht

john_vandehoef
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2007 13:33

john_vandehoef 05 apr 2011 15:35

Ik ben me al een tijd aan het oriënteren op een nieuw setje wielen om mee te koersen bij veel wind en om te klimmen. (70% van de tijd vlakke criteriums, 30% van de tijd klimmen in Alpen of tochten in Limburg/Ardennen) Ik heb daarom al de nodige tijd besteed met de zoekfunctie op dit forum en een aantal opties op een rij gezet. Prijs is niet het belangrijkste, daarom is het aanbod enorm en zie ik door de bomen het bos niet meer. Wellicht dat jullie me verder kunnen helpen.

Op dit moment heb ik (naast slechtweer wieltje) Zipp 404 Clinchers met alu remrand. Zijn behoorlijk hoog (58mm) deze gebruik ik ook om te koersen, tenzij er dus teveel wind staat. Daarnaast vind ik ze te hoog voor de bergen.

Doelstelling van dit topic is niet om de discussie tussen gewicht en aero aan te zwengelen, laat ik zeggen dat ze voor mij lichter moeten zijn dan de 404’s, moet zo goed mogelijke aero eigenschappen, deze vind ik namelijk belangrijker. Tubes rijden heerlijk, maar vind ik onhandig. Voor bergen wil ik wederom een alu remrand, zodat ik ook geen remblokken hoef te wisselen als ik weer de Zipp’s erin steek. Betrouwbaarheid is belangrijk zoals voor iedereen, maar hoeft niet meteen bomproof te zijn, ben zelf 68kg. Ik heb een lichte voorkeur voor een carbon/alu combinatie, gewoon voor de looks en waarschijnlijke stijfheid. Dit zal waarschijnlijk wel een nadeel zijn op slechte wegen.

Mijn "eisen" zijn daarom (ook in deze volgorde):

Clincher, Alu remrand, Aero, Stijfheid, Maximaal 1600 gram (liever onder de 1500), betrouwbaarheid, prijs, comfort.


Als ik alles op een rij zet moet dit dus een redelijk “all-round” wielset zijn, vandaar ook een nieuw topic zodat anderen hier ook wat aan kunnen hebben.

Opties tot nu toe:

Campagnolo Shamal Ultra: 1425gr. 25mm. Volledig alu – zeer goede verhalen over. Lagere type velgen serie valt af omdat die minder uit de aero testen komen.

Citec 3000s Aero: 1495gr. 28mm. Volledig alu – beste getest in tour 6-2010. 14 spaken voor, 16 achter.

Citec 3000S Carbon: 1550gr. 32mm Carbon/Alu – Beter lagering als Citec Aero. Ook 14/16 spaken. Door hoogte waarschijnlijk nog iets beter aero eigenschappen.

DT-Swiss R1450: 1450gr. 28mm. – hoe zijn de aero eigenschappen van deze set?

Easton EA90 SLX: 1335gr. 21mm/25mm. Volledig alu. – hoe zijn de aero eigenschappen, zeker tov de EA90 Aero serie?

Easton EA90 Aero: 1545gr. 28/32mm. Volledig alu. – zie SLX
Fulcrum Racing zero:[/b] 1435gr. 26mm. Volledig alu. – hoe zijn de aero eigenschappen van deze set?

Gipiemme Carbon H4.0 Speed: 1595gr. 40mm Carbon/Alu - Hoe zijn de aero eigenschappen van deze set?

Gipiemme Carbon H2.5 Speed: 1395gr. 25mm Carbon/Alu – Hoe zijn de aero eigenschappen tov 4.0 speed?

HED Ardennes SR: 1435gr. 28mm. Volledig alu. – of andere Ardennes serie, hoe zijn de aero eigenschapen van deze set?

Mavic Ksyrium SR: 1445gr. 25mm. Volledig alu. - hoe zijn de aero eigenschappen van deze set? ( edit: niet zo goed volgens Roues Rtisanales)

Reynolds Attack: 1450gr. 32mm. Carbon met alu velgrand. – volgens mijn in 2011 niet meer leverbaar met alu velgrand.

Shimano WH 7850 Dura Ace: 1390gr. 25mm – hoe zijn de aero eigenschappen van deze set?

SRAM S30: 1460gr. 30mm Volledig alu. – hoe zijn de aero eigenshappen van deze set?

Zipp 101: 1520gr. 30mm hoog. Volledig alu. – Behoorlijk zwaar voor een volledig alu velg, zijn lichtere te vinden voor dat geld. Vraag aan de lezers; is het aero voordeel groot tov andere 30mm alu velgen?

Zipp 303: 1620gr. 38mm hoog. Carbon alu remrand. – Mooi, maar zo goed als even zwaar als de 404’s. Enige voordeel is wind. Ik zou dan ook alleen een voorwiel kunnen kopen.

Zelfbouwsetjes: met bijv. American Classic 420 velgen, 38mm Volledig alu, rond de 1400gr. Amercan Classic 420 komen wel heel goed uit de aero test van Roues Rtisanales.

Corima: hebben volgens mij geen alu remranden meer in 2011, ook niet meer als losse setjes velgen.

Lightweight/Xentis/Sonic/Ritchey/Speedcomposites/Ritchey: hebben geen alu remranden

LEW racing/Vuelta/FRM: bestaan die nog?

Ambrosio/FFWD/Quascar: Met alu remrand, altijd buiten gewicht

Dus:
Citec 3000 Carbon klinkt aantrekkelijk. Waarschijnlijk goed aero en redelijk gewicht. Gipiemme is ook een goede mogelijkheid, beide varianten, weet alleen niets van de kwaliteit af. Hoop dat de Reynolds Attack nog leverbaar is met alu remrand, want daar hoor ik vaak goede verhalen over.
Goedkoper is Easton EA90 en twijfel dan tussen de Aero of SLX variant. Gewichtverschil is wel groot, weet niet hoe groot de aero verschillen zijn. Zijn trouwens ook goed geprijsd. Idem voor de Shimano Dura Ace als concurrent voor de SLX. In dit segment is veel keuze tot 28mm hoog, maar die zijn duurder dan de Easton/Shim.

Voor de lezers: aanvullingen en/of opmerkingen op bovenstaande opties, afgezien van looks (want die zijn erg persoonlijk)?

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 05 apr 2011 23:26

Heel erg moeilijk, je weet er zelf al veel van. In dezelfde situatie heb ik de Lightweights gekocht en dat was een fout. Dat echte lichte gewicht maakt niet uit. Het voelt goed maar je gaat er niet sneller door.
Nu zou ik amclassic een mail sturen en vragen welke kinlin velg, spaken, nippels, spaakpatroon en assen. Hij weet er het meeste van en denkt er het meest over na. Begin het zelf in te spaken en breng de hele zooi naar zoran om het af te maken. je moet daarna al je vrienden naar zoran sturen dat is niet moeilijk want de wielen die je dan krijgt zijn de beste

Oh vergeet niet Mark een appeltaart te brengen, zelf gebakken. natuurlijk
Do kin der mar druk mei weze

furk
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 aug 2007 20:14

furk 05 apr 2011 23:49

Ben zelf erg tevreden over mijn citec 3000 S setje. Is nu al een paar jar oud en ondanks niet al te fijnzinnig gebruik nog helemaal strak. Alleen als je wedstrijden rijdt, moet je volgens mij minimaal 16 spaken in je wiel hebben. Dus of het dan verstandig is?

john_vandehoef
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2007 13:33

john_vandehoef 06 apr 2011 12:46

Eens, handgespaakt zou ook een prima optie kunnen zijn

nog een aanvulling:
Marchiso T800 35 is ook nog een optie 1590gr, 35mm hoog carbon alu velg.

icketom
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2011 18:29

icketom 07 apr 2011 17:41

rij zelf nu twee jaar met de shamals, nooit problemen mee gehad, rijden prima in de bergen maar ook in wedstrijden met veel bochtenwerk

xlr8r
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 26 jul 2005 01:26

xlr8r 08 apr 2011 04:37

Mijn keuze Citec 3000s Aero
De meerprijs van de Citec 3000s Aerocarbon zijn het niet waard.

Allemaal goede wielen maar qua prijs kwaliteit springen de citec eruit.

Je weet dat je nu de volledige wielentest van de Tour van April hier hebt staan he?
pas op! paaltje!

john_vandehoef
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2007 13:33

john_vandehoef 08 apr 2011 10:42

Toevallig de tour gister vluchtig ingekeken. Test is redelijk uitgebreid, nadruk ligt wel op de wielen van 5cm en hoger....

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 08 apr 2011 18:07

Hoe kunnen die Citec wielen zo stijf zijn met zo weinig spaken en niet heel hoge/zware velgen?

evers
Forum-lid
Berichten: 1188
Lid geworden op: 21 mar 2006 20:58
Locatie: Eindhoven

evers 09 apr 2011 12:01

zit met het zelfde 'probleem'. ben wel nieuwschierig geworden naar de DT-swiss wielen. Waar zijn deze in NL te koop? (liefst online)
Train ze!

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 09 apr 2011 13:59

Hier onder andere.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 09 apr 2011 15:55

Materialist schreef: Nu zou ik amclassic een mail sturen en vragen welke kinlin velg, spaken, nippels, spaakpatroon en assen. Hij weet er het meeste van en denkt er het meest over na. Begin het zelf in te spaken en breng de hele zooi naar zoran om het af te maken. je moet daarna al je vrienden naar zoran sturen dat is niet moeilijk want de wielen die je dan krijgt zijn de beste


Humor heeft ie! ;)
mijn Flickr

furk
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 aug 2007 20:14

furk 09 apr 2011 20:24

Ben op zoek naar een setje carbon clinchers en kwam een nieuw model van reynolds tegen. Ziet er mooi uit en indien ze zo goed zijn als hun andere modellen dan heb je voor een mooie prijs en (relatief) licht en aerodynamisch setje:

reynolds solitude

reynolds

Plaats reactie