Tubes for Dummies

Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
Gebruikersavatar
mister_arby
Forum-lid
Berichten: 946
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

Gebruikersavatar mister_arby 01 dec 2009 14:18

Eindelijk ik heb ik de knoop doorgehakt en een nieuw setje wielen besteld.

Omdat ze voor een mooi prijsje in de aanbieding waren en ik toch nog niet helemaal zeker was voor het gebruik van een disc bij triathlons heb ik gekozen voor de planet x pro carbon 82/101.


Dit is een photoshopje, maar zo moet het er ongeveer uit gaan zien:
Afbeelding

Omdat dit mijn 1e setje wielen voor Tubes wordt heb ik wel wat vragen:

Ja, ik heb natuurlijk al wat research gedaan op het forum, maar ben toch nog opzoek naar wat specifieke antwoorden.

1. Welke tubes zijn het meest geschikt voor de wielset?

Zelf dacht aan 21mm tubes. Ben opzoek naar lekbestendige tubes voor normale omstandigheden. Gewicht speelt geen rol, alleen prijs wel. €50 per tube vindt ik een mooi bedrag voor mij als student.

2. Hoelang gaan tubes mee?

Wil ze gebruiken voor triathlon, dus maak wellicht een kleine 500km (hoofdzakelijk wedstrijd + wat trainingskilometers). Kan ik ze bijv. 2 seizoenen gebruiken, of zijn ze na lange tijd niet gebruikt (winter) afgeschreven?

3. Wat is de beste manier voor mij om ze er op te plakken?

Ik wil er zo weinig mogelijk werk van hebben. Met lint lijkt mij dus ideaal. Maar daar hoor ik veel tegenstanders over. Is het daarnaast ook verstandig om de 1e keer dit door de FM te laten doen?

4. Wat moet ik nog meer aanschaffen?

Ventielverlengers heb ik. Alleen Pitstop niet, welk merk is het beste of verschilt dit per tube?

5. Welke remblokjes zijn aan te raden bij de planet x wielen?

Ook voor een fatsoenlijk bedrag aub. :)


Alvast bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
stokie
Forum-lid
Berichten: 1531
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

Gebruikersavatar stokie 01 dec 2009 14:39

Ik zou vittoria corsa evo CX tubes nemen. Ik vind het prima tubes en zijn online al te koop voor een eurotje of 50. (salden 47.50 geloof ik)

Hoelang ze mee gaan weet ik niet, maar 500 km moeten ze wel mee kunnen gaan.

Ik vind plakken met lint niet echt bevorderlijk. Ik heb het eens gedaan met een tijdrit-voorwiel, maar ben daar niet tevreden over. Komend seizoen dus mooi gelijmd! Als je niet kunt plakken, laat het dan doen. Als de tube er niet recht op zit fiets je er niet fijn op, dat is echt zonde, want dan moet hij er weer af.

Let op dat je bij het 101 wiel wel echt lange ventielverlengers hebt. Het wiel is dik 10cm lang, de meeste verlengers lang niet.

Ik vind koolstop of swissstop goede blokjes leveren. Weinig schade aan de velg, maar wel echt goed remmen.

Gebruikersavatar
mister_arby
Forum-lid
Berichten: 946
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

Gebruikersavatar mister_arby 01 dec 2009 14:56

Heb een ventielverlenger van 80 mm besteld voor het voorwiel. 100mm was niet op voorraad, maar gebruik hier gewoon 2x 50mm die ik thuis nog heb liggen. Kan dit tot problemen leiden of maakt dat niets uit?


Wat is het grote verschil dan als je met lint rijdt? Voel je echt verschil als je er mee rijdt?

Gebruikersavatar
joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar joeptimmermans 01 dec 2009 20:01

mister_arby schreef:2. Hoelang gaan tubes mee?

Stokie schreef:Hoelang ze mee gaan weet ik niet, maar 500 km moeten ze wel mee kunnen gaan.


Hoe kun je ze dan het beste bewaren als je ze weinig gebruikt? Ik heb ook een setje tijdritwielen aangeschaft dit jaar wat ik slechts incidenteel gebruik. Moet de lucht er helemaal uit? Blijft de lijm beter als ik de wielen bewaar in de wieltas? Of maakt het allemaal niet zoveel uit?

t-kops
Forum-lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 17 feb 2009 23:09

t-kops 02 dec 2009 10:16

in de tubes zou ik wel nog wat lucht laten, zodat de tube zijn vorm behoudt, maar niet op volle druk, dan komen er denk ik na verloop van tijd hele kleine scheurtjes in. dit is tenminste hoe ik mijn wedstrijdwielen opberg, zijn geen tubes, maar dat zal niet uitmaken denk ik. ze hangen nu wel in wieltassen, zijn ze iets beter beschermd tegen vocht en kou in de garage.

Gebruikersavatar
kuiper
Forum-lid
Berichten: 2053
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

Gebruikersavatar kuiper 02 dec 2009 13:04

Stokie schreef:Ik zou vittoria corsa evo CX tubes nemen. Ik vind het prima tubes en zijn online al te koop voor een eurotje of 50. (salden 47.50 geloof ik)


Let op met de Vittoria Corsa Evo CX der zit tegenwoordig geen ventiel meer op die er vanaf te draaien is!

resch
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 mar 2006 10:44

resch 02 dec 2009 14:59

Je zou natuurlijk altijd een gewoon ventielverlengertje kunnen gebruiken, zal wel het ventielschroefje open blijven staan.
Kan op zich niet zo'n kwaad, echter een grote alpencol zou ik er niet mee afgaan ivm met aflopen.

Gebruikersavatar
corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4038
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

Gebruikersavatar corniel 02 dec 2009 15:09

Een lid van Swift en bekende van Bruco en ondergetekende heeft exact dezelfde wielset: linkje.
Il Boia schreef:(..) This is indeed a problem with 101mm rims. I had to screw together two valve extensions for lower rims, and then put that 'snake' onto the valve of the vittoria before I glued her to the rim. This means the valve extension is there on the permanent basis.
Hij rijdt er nu twee jaar mee, zonder noemenswaardige problemen voor zover ik weet.

zito
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 apr 2009 22:06

zito 02 dec 2009 16:23

Mijn neef heeft het probleem met zijn Zipp 808 dat als hij alle lucht eruit laat de lijm van de tube loskomt. Ik zou er dus gewoon wat druk aflaten maar ervoor zorgen dat tube zijn vorm behoudt zoals T-Kops al eerder vermeldde.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 2670
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 02 dec 2009 17:07

zito schreef:Mijn neef heeft het probleem met zijn Zipp 808 dat als hij alle lucht eruit laat de lijm van de tube loskomt. Ik zou er dus gewoon wat druk aflaten maar ervoor zorgen dat tube zijn vorm behoudt zoals T-Kops al eerder vermeldde.


Lijkt me dan een niet goed gelijmde tube, tube laat normaal niet los van de velg als je hem leeglaat lopen.

Gebruikersavatar
mister_arby
Forum-lid
Berichten: 946
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

Gebruikersavatar mister_arby 02 dec 2009 17:45

Ik denk dat ik toch liever uitwijk naar tubes met uitdraaibaar ventiel. Ook omdat ik setje ventielverlengers heb om erin te draaien.

Heeft iemand suggesties welke tubes ik zal nemen?


@ Corniel; weet je ook toevallig met welke tubes en ventielverlengers hij rijdt?

zito
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 apr 2009 22:06

zito 02 dec 2009 18:38

csteenbe schreef:
zito schreef:Mijn neef heeft het probleem met zijn Zipp 808 dat als hij alle lucht eruit laat de lijm van de tube loskomt. Ik zou er dus gewoon wat druk aflaten maar ervoor zorgen dat tube zijn vorm behoudt zoals T-Kops al eerder vermeldde.


Lijkt me dan een niet goed gelijmde tube, tube laat normaal niet los van de velg als je hem leeglaat lopen.


Was toch door een zeer goede FM gedaan. En dit gebeurde niet 1x maar meerdere keren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten